Philips merkevare spenner over svært mange produktkategorier og områder. Fra kaffemaskiner og elektriske tannbørster til høyttalere og TVer. I de siste årene har Philips strammet inn sin strategi, og i fjor ble det klart at produksjonsselskapet TP Vision tok over TV-satsningen fra Philips og de to startet TPV sammen.
Skiller ut resten av brunevarene
M1X-DJ har skikkelig kraftige høyttalere, det var jeg bestemt på. Og hvis politiet dukker opp kan du raskt koble dem fra hverandre
Tidligere i år kom nyheten om at Philips Lifestyle Entertainment, divisjonen som omfatter selskapets audio- og videosatsning, er kjøpt opp av japanske Funai. Oppkjøpet skal realiseres i løpet av andre halvår i 2013.
– I motsetning til TP Vision som er et joint venture-selskap med Philips, så er dette et rent salg. Til å begynne med blir vi en lisenstaker til Philips og har en avtale på 5,5 år med opsjon til forlegning på fem nye år på merkevaren. Og Philips har en lang historie med å jobbe langsiktig med sine lisenstakere, sier Daniel Linden, nordisk markedsansvarlig i Philips Lifestyle Entertainment, til fagbladet Elektronikkbransjen.
De ansatte blir flyttet over til det nye selskapet i løpet av året, men hva navnet på enheten blir er foreløpig ikke klart.
– Selskapet kommer ikke til å hete Funai, men akkurat nå kan vi ikke kommentere hva det nye navnet blir, sier Linden.
DJ-satsning og kjendiser
En oppsplitting av selskapet til tross, under årets IFA-messe presenterte Philips alle sine produkter på én stor pressekonferanse. En av de hotteste produktpresentasjonene var det DJ og superkjendis Armin van Buuren som stod for. Han har vært med på å utvikle den nye høyttaler og miksebordet M1X-DJ, og fløy inn fra Ibiza for å presentere dette.
– Jeg har vært med å designe systemet helt fra bunnen av. Du kan blant annet lenke sammen flere enheter for enda kraftigere lyd og ha et skikkelig strandparty. M1X-DJ har skikkelig kraftige høyttalere, det var jeg bestemt på. Og hvis politiet dukker opp kan du raskt koble dem fra hverandre, spøkte van Buuren.
Også Linden i Lifestyle Entertainment har tro på nye M1X-DJ, som kommer i salg her hjemme i oktober.
– Min favoritt er DJ-produktet M1X-DJ. Jeg tror og hører at det er veldig mange fler enn man tror i målgruppen for dette produktet. Man ønsker kanskje ikke å stå på scenen som Armin, men spille for venner og familien. Og så er det jo en veldig bra høyttaler i seg selv, om man ikke ønsker å bruke DJ-funksjonene, sier han.
Den norske prisen er foreløpig ikke klar, men Philips har satt et prispunkt på 400 euro, som tilsvarer 3.300 kroner.
Philips hadde også flere nyheter på lydsiden, blant annet nye Fidelio-produkter.
–Det vi fokuserer på når vi utvikler Fidelio er lydkvalitet, design og tilkoblingsmuligheter. Derfor er det mye fokus på Blåtann og wifi i våre lydprodukter. Der skjer det noe veldig spennende akkurat nå med Spotify Connect, hvor vi er blant de første produsentene som kommer med løsningen, sier Linden.
Spotify Connect lar deg bruke mobilen eller nettbrettet ditt til å koble høyttalerne opp mot Spotify. Etter oppsett kobler enheten seg direkte opp på internett selv, slik at du ikke bruker opp batteriet på mobilen eller at musikken stopper om noen ringer deg.
Endelig Ultra HD
Et av de andre store produktene som Philips avduket var den nye 9000-serien av TV-er.
– Bildekvalitet er en stor del av arven fra Philips TV, og vi er stolte av å kunne presentere vår Ultra HD-TV Philips 9000. TV-en kommer i 65 og 84 tommer, og den kommer umiddelbart på markedet, sier TP Vision-sjef Maarten de Vries under selskapets pressekonferanse.
Han sier Philips har utviklet en ny oppskaleringsteknologi, da det ikke finnes mye ekte Ultra HD-innhold på markedet, og prispunktet for de to modellene vil bli rundt 40.000 kroner for 65-tommeren, mens 84-tommerne blir betraktelig dyrere – antakelig rundt 100.000 kroner.
Elektronikkbransjen tok en prat med produktspesialist Pär Josefsson i TP Vision for å høre selskapets planer for det norske markedet.
– I år feirer vi 85 år som en ledende europeisk TV-produsent. Vi kommer med vår nye jubileumsmodell Elevation som har Ambilight på fire sider og vi kommer til å kjøre en kampanje fra 1. oktober hvor man kan kjøpe en TV fra 7.000 kroner og få en Philips Hue på kjøpet, sier Josefsson.
Hue er Philips egen lyspære som snakker med TV-en via det trådløse nettet, og som skifter farge på samme måte som Ambilight-lysene på baksiden av Philips-TV-er. På den måten skal du få en enda bedre innlevelse i filmen du spiller av.
Det er likevel ingen tvil om at de to Ultra HD-modellene er årets store nyhet fra TP Vision, og der Samsung, Sony og LG allerede har hatt modeller på markedet, kommer nå altså også Philips’ modeller.
– Vi tror Ultra HD gir merverdi til konsumenten, med høyere oppløsning og med oppskaleringsteknologien vår. Det vil også komme billigere UHD-TVer, men da vil de bare ha panelene, ikke teknologien i bakkant, sier produktspesialisten.
Det er jo flere standarder som ikke er satt, både for komprimering og broadcast på UHD, hvordan vil Philips løse dette for de som kjøper en UHD-TV allerede nå?
– Vi kommer med et oppgraderings-kit neste år, slik at uansett hva som blir den endelige komprimeringsstandarden for 4K-innhold så vil våre TV-er kunne oppgraderes, sier Josefsson.
TV-kanaler i skyen
Philips beveger seg også inn på innholdssiden, ved å tilby flere kanaler til folk via internett.
– Vi viser fram det vi kaLler smart-TV i skyen, hvor man kan få flere hundre TV-kanaler via vår app. Det kommer stadig flere samarbeidspartnere og kanaler framover, og Norden er et prioritert område, sier han.
Ifølge Josefsson er det snakk om både internasjonale, og lokale svenske og norske kanaler.
– Lisensrettigheter er et komplisert område, så vi kan derfor ikke si noe om hvilke kanaler som kommer riktig ennå. Det vil være både gratis- og betalingskanaler, og vi regner med det vil være rundt 200 kanaler klare i november, sier han.
Blant andre nye tjenester er «cloud explorer» et samarbeid med blant annet Dropbox for å få tilgang til innholdet ditt over alt, og «cloud EPG», en programguide hvor du kan bruke smarttelefonen til å styre programopptak og mer også når du ikke er hjemme.
Philips viste også fram flere av sine skjønnhets- og helseprodukter, og sjefen selv, Pieter Nota, sier årets IFA-lanseringer handler om smart-konseptet. Blant nyhetene var selskapets siste versjon av HomeCooker, et frittstående, selvrørende, kokeapparat som kan brukes i høyden og som TV-kokk Jamie Oliver har vært med å utvikle.
Den nye kaffemaskinen GranBaristo Avanti er koblet opp mot internett og lar deg laste ned nye kaffeoppskrifter, mens appen «Philips grooming guide» lar deg teste ut nye skjegg- og bartestiler før du tar fram barbermaskinen.