LOEWES LANGE REISE

Det har vært et turbulent år for luksus-TV-produsenten, men nå er selskapet klart med ny strategi. Her i Norge er det EET som skal ta merket videre.

Publisert Sist oppdatert

Det tyske luksusmerket Loewe har produsert hjemmeelektronikk helt tilbake til 1923, da brødrene etablerte Siegmund og David Ludwig etablerte sin bedrift i Berlin. Åtte år senere viste de fram sin første TV.

Nye koster

Vi skal utvide vår distribusjon i Norge. Vi ser at retailerne blør og marginene på TV er lave

Men det tradisjonsrike merket har slitt de siste årene. For ganske nøyaktig ett år siden la selskapet inn en begjæring om selvforvaltet insolvens. Det er siste skritt før en egentlig konkurs, og betyr i praksis at kassen er tom.

– I februar fikk vi på plass et investeringsfirma som het Panthera, men etter kort tid falt tingene likevel ikke på plass da banken deres sa nei. 1. april i år ble det klart at Stargate Capital ble våre nye eiere. De er baserte i München, og investerer typisk i tyske teknologiselskaper, sier Michael Brandi, nordisk ansvarlig for Loewe i EET, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva kan Stargate Capital tilføre Loewe?

– Penger, ledelse og eksperthjelp i form av ingeniører. Da de overtok 1. april hadde Loewe vært teknisk insolvente en periode, og de var klare på at perioden fram mot sommeren skulle brukes til å rydde i selskapet og få organisasjonen på plass. Det er et helt annet Loewe vi ser i dag. Vi har ikke vært mye ute i pressen før, men nå på IFA skal vi vise det nye Loewe, sier Brandi.

Bytte av distributør

Den nye nordenansvarlige kommer fra selskapet Kierulf, som i mange år var distributør for Loewe i Danmark.

– Vi ble kjøpt opp av EET i mars 2013. EET har kontorer i 26 land i Europa, men var i hovedsak leverandør av reservedeler innen IT. Det er et marked vi vet faller, og et av de nye områdene EET gjerne ville inn på var hjemmeunderholdning, sier Brandi.

Han ser store muligheter ved at ett selskap nå sitter med nordisk kontroll.

– Vi fikk til en god overgang med PCE som hadde Loewe-agenturet i Norge, og vi har nylig tatt over Finland også. Vi ser allerede nå at det er enklere å få til møter og distribusjon når vi kan jobbe nordisk i stedet for å koordinere tre eller fire ulike distributører for ett merke, sier Brandi.

Han sier det ikke bare er EET som har en fordel av å jobbe med en kjent merkevare som Loewe, tyskerne trekker også veksler på å ha EET som partner.

– Vi er en veldig sterk partner økonomisk, og en del av en stor logistikkmaskin med lager på Ballerup i Danmark som supporterer alle landene. I tillegg har vi to mindre lagre i blant annet Norge, siden det er et langt land å forsyne med varer, sier Brandi.

EET har også en egen support- og markedsavdeling, og tester alle produktene selv.

– Selv om vi er en distributør, så oppfører vi oss som om vi var Loewe. Vi vet det krever mye med opplæring og støtte ute hos forhandlerne, og det kan vi tilby, sier han.

Kinesisk samarbeid

Selv om man først i år har funnet riktig investor, ble det allerede klart på fjorårets IFA at Loewe fant den riktige tekniske partneren, i kinesiske HiSense. I år stiller kineserne ut rett ved siden av Loewe-standen.

– Hva betyr det at HiSense er en strategisk partner?

– For det første sikrer de tilgangen på de rette panelene, i riktig kvalitet. Det har vært en utfordring for Loewe tidligere. Nå som det har gått ett år siden samarbeidet starter, ser vi at det er mange flere synergier enn bare på panelsiden, blant annet på komponenter og materiale, men det betyr også rent teknisk at vi kjører Android. Det er likevel viktig for oss å understreke at alle Loewe-TVer fortsatt produseres i Tyskland, men det samme gode tyske kvaliteten, sier Brandi.

På årets messe viste Loewe frem fire nye modell-serier, alle med Ultra HD-teknologi. Alle TVene har også fått oppgradert programvare, og selskapet lover blant annet verdens raskeste kanalbytte, fjernopptak via smarttelefonen og mulighet til å se innholdet fra TVen også på mobil og nettbrett. Loewe Multi Recording skal la brukerne ta opp to ulike program samtidig som de ser på et tredje.

Fire nye serier

Loewe Art er selskapets innstegsmodeller, som kommer i 40, 48 og 55 tommer, mens Connect ligger hakket over. Sistnevnte kommer med innebygd harddisk og størrelsene 40, 55 og 65 tommer, integrert lydsystem og tilgang til strømmetjenester via Smart TV MediaNet.

– Loewe skal fortsatt være i luksussegmentet. Men vi må være så ærlige å si at i toppsegmentet er våre konkurrenter Bang & Olufsen, men de har globalt sett en høyere merkeverdi. Dermed må vi være litt billigere. På innstegsmodellene er vi for eksempel ikke veldig mye dyrere enn toppmodellene fra Samsung og LG, sier Brandi.

Loewe Reference hører til i de høyere prisklassene. Smart-TVen har en aluminiumsramme rundt skjermen, og du kan velge mellom mange ulike stoffer for å matche din stil. Høyttalerne er laget av Soen, men du kan selvsagt bygge på med eksterne enheter for et fullt hjemmekino-system.

Flaggskipet er likevel Loewe Masterpiece, selskapets første TV med buet skjerm. 65-tommeren har selvsagt også støtte for 4K, og hele baksiden er kledt i eik på utstillingsmodellen, slik at TVen like gjerne kan plasseres midt i rommet. Dette er foreløpig bare en prototype, men siste rykter sier at TVen kan komme i salg mot slutten av 2015.

Åpner butikker

De nye modellene viser at Loewe satser igjen, og det vises også på retail-siden.

– Vi har aksept for å åpne syv nye Loewe-gallerier. De tyske forhandlere åpnet nylig et nytt Loewe-galleri i Berlin, og om noen måneder åpner verdens største Loewe-butikk i Bielefeld, sier Brandi.

Hvordan vil samarbeidet med HiSense merkes ute i butikk?

– HiSense skal hjelpe Loewe inn i det kraftig voksende kinesiske markedet, men man kan også tenke seg et omvendt scenario, hvor Loewe øker kjennskapen til HiSense på det europeiske markedet. De er ikke så kjente utenfor Asia i dag, men vi snakker om verdens femte største TV-produsent, sier han. 

– Og hva skjer på det norske markedet?

Vi skal utvide vår distribusjon i Norge. Vi ser at retailerne blør og marginene på TV er lave. Det vi skal gjøre er å selge løsninger, ikke bare TVer. Loewe har en stabil prissetting, med en god, fornuftig margin. Er man som forhandler villig til å bruke litt tid på å også selge løsninger og installasjon, så kan vi tilby gode marginer. Vi ønsker retailere som kan gjøre en forskjell og yte service på våre produkter, sier Brandi.

Powered by Labrador CMS