Han er nærmest vokst opp i musikkbutikken Tre45,
som hans far var med å etablere i 1983, og er i dag butikksjef ved 4Sound
Trondheim.
– Det er nok ganske mange som slutter å spille, fordi
instrumentet de har kjøpt ikke er godt nok til at det er artig. Det er viktig å
starte på rett sted, og det trenger ikke koste en formue. Denne filosofien har
vi med oss fra Tre45-tida. Hvis man kun opptrer som en ren ekspeditør i en
faghandel, har man gjort noe feil. Man skal hjelpe kunden, sier Falck.
– Er det lett å få kunden til å kjøpe produktet dere
anbefaler?
Annonse
– Det vi anbefaler koster ikke nødvendigvis mer, men det er
kanskje noe annet enn de hadde hørt om før de kom i butikken. En fagperson er
alltid viktig i slike sammenhenger. Vi skal snakke med kunden for å finne ut
hva ønsket og behovet er, og gir råd deretter. Svaret kan være et helt annet enn
kunden forventet, sier Falck.
Se bildegalleri fra 4Sound Trondheim nederst i artikkelen
Stor, men koselig
Han viser fagbladet Elektronikkbransjen rundt i
butikken i Olav Tryggvasons gate. Her flyttet de inn i oktober 2021, i et
tidligere kontorbygg som ble totalrehabilitert.
– Vi kom inn på et godt tidspunkt, og fikk tilpasset alt
slik vi ønsket, sier Falck.
Annonse
Vi har lykkes med å lage en stor butikk, som føles koselig
Butikken er på 900 kvadratmeter, omtrent det samme arealet den
de hadde i de tidligere lokalene.
– Her ligger vi litt mer synlig i byen, og vi har lykkes med
å lage en stor butikk, som føles koselig, med flere avdelinger og rom fordelt
på to etasjer, sier Falck.
Han begynte sin fartstid i Tre45, og ble med videre da
butikken ble oppkjøpt og gikk inn 4Sound-kjeden, som den gang var eid av Music
Retail Holding AS. I 2015 sluttet han her, da han sammen med søsteren Juni
Falck etablerte Falck Musikk, med pappa Geir Falck involvert i driften, ikke
minst på verkstedet.
Turbulent periode
Da Music Retail Holding AS gikk konkurs i oktober
2019, var Geir Falck og kona Kristin med i gruppen tidligere eiere som
etablerte GH4S, som siden har drevet den nye 4Sound-kjeden videre, i dag med
elleve butikker.
Det har ikke vært de letteste årene å starte en ny kjede, men vi har jo fått det til fint
– Det har vært en turbulent periode, med overtakelse rett
etter konkursen, fire måneder før vi gikk inn i pandemien, og dertil hørende
leveringsproblematikk. Da vi trodde ting skulle stabilisere seg, kom
renteøkning, økte strømpriser og inflasjon. Det har ikke vært de letteste årene
å starte en ny kjede, men vi har jo fått det til fint. I fjor traff vi her i
Trondheim rimelig bra på budsjettet, og vi endte på 27,5 millioner kroner, sier
Jorge Falck.
I tillegg til å være butikksjef ved 4Sound Trondheim, er han
involvert i driften av 4Sound-kjeden sentralt.
Annonse
Falck Musikk driver også videre, med mindre kjente og
alternative merker, med fokus på gitar og med eget verksted. Her arbeider Juni
og Geir på verkstedet, og Juni har også tatt over det daglige ansvaret.
Hos 4Sound Trondheim henger Tre45-skiltet på veggen, og
minner om arven fra 1983, da Geir Falck var med på å åpne musikkbutikken.
– Hvorfor navnet Tre45?
– De var tre som åpnet butikken i Fjordgata 45.
I 2006 flyttet butikken til Fjordgata 1, inntil den i
oktober 2021 inntok lokalene i Olav Tryggvasons gate 40.
Eget studio
– Hvordan er konkurransen i Trondheim?
Tre45 og siden 4Sound har historisk vært store i byen
– Tre45 og siden 4Sound har historisk vært store i byen, og
konkurrentene som har kommet er ikke blitt værende over tid. I dag det i
praksis 4Sound og Falck Musikk som driver i vår bransje her i byen. I tillegg
kommer Blåsmo Musikk, som driver med blåseinstrumenter, men vi selger verken
stryk eller blås. Ellers har vi fullt sortiment, sier Falck.
4Sound Trondheim har ni heltidsansatte, og noen på deltid.
– Hvem er kundene deres?
– De fleste er privatpersoner, og vi selger mye pianoer til
familier og gitarer til nybegynnere. Vi har også en kundegruppe med aktive
musikere, og en egen avdeling for bedriftsmarkedet, som utgjør en viktig del av
omsetningen, sier Falck.
Tore Tellnes er selger i bedriftsavdelingen.
– Kundene våre her er skoler, institusjoner og bedrifter som
trenger ulike pakker, med og uten prosjektering og montering, sier Tellnes.
Han tar oss med inn i studioet de bruker til
produktdemonstrasjoner.
– Det ligner litt på et vanlig studio, bortsett fra at det
er alt for mange høyttalere her, ler Tellnes.
– Her kan man enkelt lytte til og sammenligne de ulike
modellene.
I et lite naborom er det satt opp mikrofoner som kan koples
til mikrofonforsterkere, og etterpå kan man lytte opptaket på de ulike høyttalerne
i studioet.
Lukker døra og åpner ørene
– Det er også mulig å prøve flere typer
programvarer her, slik at man finner den beste løsningen, sier Tellnes.
– Har dere daglig kunder inne i disse rommene?
– Stort sett. Spesielt høyttalerne er det mange som vil
lytte til, og det er gjerne privatkunder. De har med seg egen musikk, lukker
døra og åpner ørene, sier Tellnes.
– Hvilket distrikt dekker dere?
Vi har kunder som kjører et stykke for å komme til oss
– Sørover ligger den første store butikken på Gjøvik,
nordover er det en på Steinkjer, så vi har kunder som kjører et stykke for å
komme til oss, sier Falck.
– Hva med konkurransen fra internett?
– Det vil alltid være dem som kun fokuserer på pris, så det
er viktig for oss å vise frem det vi kan tilby, som du ikke kan få på nett.
Heldigvis verdsetter mange at de i faghandelen får ordentlige råd, og service
hvis noe skjer.
– Har dere mange som stadig kommer innom, kanskje uten å
handle?
– Absolutt. Dette er ofte folk som tidligere har handlet, og
de kommer nok for å få en opplevelse, før de etter noen kanskje år gjør en ny
handel, sier Falck.