TCL-sjef Kevin Wang lanserte lydprodukter fra det kinesiske selskapet under CES. Foto: Marte Ottemo

TCL PÅ NYE MARKEDER

TCL-sjef Kevin Wang annonserte under CES at de går inn i nye produktkategorier, blant annet lydplanker, hodetelefoner og øreplugger.

Publisert

Kinas største TV-produsent skrøt i sin pressekonferanse om stadig vekst også i USA, og TCL er nå landets tredje største leverandør av TVer og det raskest voksende TV-merket i Nord-Amerika, ifølge administrerende direktør Kevin Wang.

Kommer med 8K

– Vi deltok på CES for første gang for 29 år siden, og i dag har vi en av de største standene, sier han.

For det amerikanske markedet lanserte TCL en 8K-TV med støtte for strømmetjenesten Roku, samt en oppdatering av selskapets 6-serie med Roku. Dette er ikke modeller som kommer på det norske markedet.

Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, håper å kunne lansere lydprodukter fra selskapet i andre kvartal. Foto: Marte Ottemo.

– Vi kommer med en 8K-modell på det norske markedet i høst. TCL 75X10S er en Qled-TV med Android 9.0, 100Hz native panel, 1000 nits, Dolby Vision og Virtual Dolby Atmos med avtakbar Onkyo lydplanke, sier Johan Huss, TCLs sjef for Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det er ikke bare 8K som blir nytt på det norske markedet i 2019.

– Vi kommer også med to 4K Qled-modeller i 65 og 55 tommer, samt mini-led-modellene 65X10 og 55X10. De er nesten sammen med 8K våre flaggskipmodeller, men vi kommer også med nye entry- og midtsegments 4K android-TVer i mai/juni, i tillegg til en ny 4K-serie i slutten av august, sier Huss.

På TCLs pressekonferanse på CES annonserte Wang at selskapet nå går inn på nye markedet, nemlig audio. Han presenterte to nye lydplanker, tre øreplugger og en hodetelefon fra scenen i Las Vegas.

Planen er å starte med lydprodukter også i Norden, men det er vanskelig å si hvilke kategorier som kommer først

Mtro er hodetelefonen i samlingen, og er ifølge TCL beregnet for den urbane konsumenten som vil være seg selv uten å skille seg for mye ut. Hodetelefonen skal ha fått en kraftig bass-driver med utvidet lav lyd frekvens og komfortable klokker.

Lager egne lydplanker

Socl er øreplugger som kommer i ulike fargerike design, og har ifølge TCL kraftfulle drivere for klar og rik lyd.

Actv retter seg mot de sporty blant oss, og har spesielt utviklede drivere for å pushe ekstra bass. De er IPX4-gradert, og laget i material som tåler svette. De kommer bade med og uten ledning.

Lydplanken Alto 5 passer for TVer fra 43 tommer og oppover. Foto: Marte Ottemo.

Elit er premiumdelen av segmentet, og har hi-res høyttalere som gir presise detaljer i musikkavspillingen. Reise-versjonen kommer i tillegg med aktiv støykansellering.

I dag har TCL et samarbeid med Onkyo på lydplanker til sine TVer, men på CES avslørte selskapet at de nå kommer med egne varianter. Wang viste fram to versjoner, Alto 5 og Alto 7.

Førstnevnte passer til TVer fra 43 tommer og oppover, mens 7-eren er tilpasset modeller fra 55 tommer og mer.

Begge kommer i to ulike formfaktorer, og har en trådløs subwoofer. Alto 7 har noen flere tilkoblingsmuligheter og høyere spesifikasjoner enn lillebror.

– Planen er å starte med lydprodukter også i Norden, men det er vanskelig å si hvilke kategorier som kommer først. Nå skal vi snakke med våre kunder og diskutere det, og steg ett er en soft lansering i andre kvartal, med en ny lansering rundt IFA i høst, sier han.

Powered by Labrador CMS