– Vi startet med hvitevarer for bare et par år siden, og er allerede blant de fem største aktørene i Kina, sier Johan Huss i TCL. Foto: Stian Sønsteng.
TCL VIL INN MED HVITEVARER OG SMARTHJEM
På IFA viser TCL 8K-TVer, en direktebelyst 65-tommers 4K til 25.000 kroner, samt en rekke lydprodukter. Nå kommer de også med hvitevarer.
– TCL X10-serien med mini-led kommer i 65-tommer i november. Den har 100 Hz og direktebelysning med 15.000 pærer og 768 soner med lokaldimming. Dette gir et mye bedre sortnivå enn vanlig led, og prisen i butikk blir rundt 25.000 kroner, sier Johan Huss.
Han er nordisk salgssjef i TCL, og vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september.
TCL hadde tidligere høyttalere fra JBL i sine TVer, men etter at Samsung kjøpte Harman, som eier JBL-merket, har TCL inngått et samarbeid med Onkyo.
Annonse
– Onkyo-høyttalerne sitter i foten, som en lydplanke. De fyrer fremover, og X10 har både Dolby Vision og Dolby Atmos. Det er også mulig å henge TVen på veggen, med lydplanken under, sier Huss.
Operativsystemet på X10 er Android 9.
– Dette gjør det mulig å snakke direkte til TVen og Google Assistant, eventuelt til den ene av de to medfølgende fjernkontrollene som har innebygd mikrofon, sier Huss.
Også TCL viser 8K-TVer. Toppmodellen har mini-led, og er for salg i Kina.
– Denne kommer trolig ikke til Europa. Vi skal tilby mye for pengene, og her snakker vi om TVer til 7.000-8.000 euro. Derfor kommer vi før sommeren i Europa med 8K uten mini-led, i X91-serien i 75 tommer, til en gunstig pris tilpasset markedet, sier Huss.
Annonse
Ray-Danz er en helt ny lydplanke fra TCL. TS9030 er modellnavnet, og den har wifi, blåtann, trådløs dypbasshøyttaler samt Dolby Atmos. Bredden er som på en 55-tommers TV.
– Lydplanken har et mekanisk refleksjonssystem, der man til prisen på 4.000 kroner får virkelig mye for pengene. Denne viser vi her for første gang, sier Huss.
Når vi møter ham på IFA, henger TCL- og Thomson-logoene side om side.
– Vi lisensierer fortsatt varemerket Thomson. Vi selger i dag ikke Thomson i Norden, men det finnes fortsatt i Frankrike, Spania, Italia og noen andre markeder, sier Huss.
Hvitt og smart
På CES-messen i januar viste kinesiske TCL for første gang lydprodukter, og nå håper Huss disse kommer i de norske salgskanalene.
– De er klare for markedet. I tillegg til lydplankene vi allerede har snakket om, kommer det to enklere lydplanker med dypbasshøyttalere, samt hodetelefoner og ørepropper. Elit400NC er en hodetelefon som ligger over ørene, med blåtann og støyreduksjon, til under 1.500 kroner. TCL Actv er helt trådløse ørepropper for sportsbruk, og koster rundt 1.000 kroner, sier Huss.
Annonse
– Hvilke muligheter har TCL i dette markedet, som er tett befolket med mange store og kjente varemerker?
– Vi ønsker å bygge TCL som varemerke. Vi kjøper ingen ferdige lydprodukter fra fabrikkene, men utvikler og designer alt selv i Belgia og Kina, med en rekke medarbeidere vi har hentet fra Gibson Innovations. Vi har allerede fått noen svært bra tester, som øreproppene Socl300 som koster under 150 kroner. Vi vet dette blir vanskelig, men vi håper vi kan bevise at vi kan tilby svært god lyd til svært gode priser, sier Huss.
På IFA viser TCL også en rekke hvitevarer.
Vi kjøper ingen ferdige lydprodukter fra fabrikkene, men utvikler og designer alt selv i Belgia og Kina, med en rekke medarbeidere vi har hentet fra Gibson Innovations
– Vi er i ferd med å undersøke det nordiske markedet, og vet ennå ikke når vi lanserer hvitevarene her, forhåpentligvis skjer det i 2020. I første omgang ser vi på vask, oppvask, kjøl og frys, samt aircondition - både fastmontert og portabel, sier Huss.
– Hvor store er TCL på hjemmemarkedet i Kina?
– Vi startet med hvitevarer for bare et par år siden, og er allerede blant de fem største aktørene. Vi tilbyr også en rekke smarthjem-produkter, som vi også ønsker å tilby våre nordiske kunder, sier Huss.