Peter Kaic, produktsjef i Acer Nordics, sier det har skjedd mye på teknologisiden de siste tre årene. Her med Acer Swift 5 som kommer på markedet nå. Foto: Marte Ottemo

ACER SER CHROMEBOOK-VEKST

PC-produsenten hadde meg seg både gaming-bærbare, to nye ultraportable og en rekke chromebooks på Techbrief.

Publisert

Acer er nummer én på spill-PC-markedet i Norge, ifølge tall fra selskapet selv. Under Techbrief viste de fram hele sin rekke av Predator bærbare maskiner, og i løpet av 2019 har det skjedd mye på størrelse og vekst.

Mer spill i mindre pakke

Spillbærbare har blitt lettere og fått mindre rammer på skjermen, her er Acers Predator-linje, med toppmodellen Helios 700 forrest til høyre. Foto: Marte Ottemo.

– Fra 2018 til 2019 har har maskinene blitt vesentlig mindre, og har fått mindre rammer på skjermen. Vår premium-modell innen de kompakte bærbare Predator-modellene er Triton 500, som bare er to kilo tung og 18 mm høy. Tidligere modeller med samme ytelse var i alle fall et halvt kilo tyngre. Det er et riktig kompakt design på en maskin som går opp til høyeste ytelse på RTS-grafikk, sier Peter Kaic, produktsjef i Acer Nordics, til fagbladet Elektronikkbransjen.

For de som vil ha en litt større skjerm og som ikke trenger Nvidia G-Sync har Acer sin Predator Triton 300. Men er du ute etter det ypperste innen bærbar gaming, er det Helios 700 som gjelder.

– Her får du maksimalt med kraft, og et innovativt keyboard som kan skyves ned for ekstra kjøling av maskinen. Du kan også bytte ut spill-tastene med mekaniske taster, og det nedfelte tastaturet fungerer også som håndleddsstøtte, sier Kaic.

Hvordan er markedet for bærbare spillmaskiner i Norden?

– Markedet blir mer stabilt, og siden produktene blir bedre og bedre øker snittprisen noe. Men det er startsegmentet som går best, også fordi størrelsen på maskinene nå er blitt mer fornuftig så du får dem med i skolesekken, og man dermed også kan bruke dem mer som allround-maskiner, sier han.

Vekst i Chromebooks

Om markedet for PCer generelt ikke vokser, er det én kategori Kaic ser går veldig bra.

Neste steg blir chromebooks for bedriftsmarkedet, det tror jeg vi kommer til å se mer av i 2020

– Når det kommer til Chromebooks ser vi nå et tydelig skifte i markedet. Generelt er PC-markedet fallende eller i beste fall stabilt i enkelte segmenter, men Chromebook er eneste kategori som vokser, og det er en markant vekst, sier Kaic.

Maskinene har lenge vært kjent som skole-PCer, men nå kommer veksten fra vanlige forbrukerkjøp.  

Acer og Peter Kaic har tro på Chromebook-markedet, her er selskapets r13-modell. Foto: Acer.

– Om du ikke trenger å jobbe med tunge applikasjoner på selve PCen kan Chromebooks være et godt valg. Folk kjenner igjen appene fra sin android-telefon, og maskinene har også fått Google Assistant for stemmestyring. Når man ikke trenger mye maskinvare for å drive appene, gir det et veldig godt prispunkt for folk flest, sier han.

– Hvor mange Chromebook-modeller har dere på markedet?

– Vi har nå ti modeller i ulike konfigurasjoner på markedet, fra ultraportable maskiner med trykkfølsom skjerm til en litt større 15-tommer. Og så har vi også modeller for skolemarkedet, som er bygd for å tåle en trøkk. Neste steg blir chromebooks for bedriftsmarkedet, det tror jeg vi kommer til å se mer av i 2020, sier produktsjefen.

Han hadde også med seg to nye maskiner det lavere prissegmentet som ikke er Chromebook, Acer Swift 3 og Swift 5.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Swift 3 i 2019-utgaven har nå fått helt tynne rammer og er mye lettere. Swift 5 er ennå lettere, den veier bare 990 gram, og begge maskinene er et helt annet produkt enn du ville fått for tre år siden, sier Kaic.

Powered by Labrador CMS