– Det har vært en travel periode, med mye aktivitet, og det liker vi, sier Thomas Marthinsen, norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter i Power.
Klikk midt på bildene over for å bla gjennom dem i stor størrelse.
– Betyr det at dere ikke stiller fulladet her på Power Up?
– Det har nok vært litt klattlading! ler Marthinsen.
Power Up er navnet på kjedens produkttreninger, og når vi møter Marthinsen på Quality Hotel Expo på Fornebu utenfor Oslo den siste uken i august, er det de småelektriske produktene og enkelte hvitevarer som er tema.
– Dette er første gang alle er samlet i nye Power-skjorter, sier Mikkel Alme, nordisk kategoridirektør for småelektriske produkter.
– Hva er den store forskjellen for kjeden etter at dere endret navn på alle de norske butikkene i mai?
– Vi har gledet oss til å bli én nordisk kjede, og ikke minst er det gøy når vi ser at kundene liker det nye konseptet, med økt salg og flere kunder i butikkene, sier Marthinsen.
På Fornebu er det i løpet av seks dager samlet 500 Power-ansatte fra Norge, Danmark, Finland og Sverige, der det i tillegg til kjedens egne kurs og samlinger er 40 leverandører til stede med klasseromsundervisning og utstillinger i messehallen.
– Er dere mer strømlinjeformet enn dere var som Expert?
– De tre-fire seneste årene har vi drevet med en opplading til navnebyttet, og de nyeste butikkene ble bygd som Power-butikker allerede før navneskiftet. Vi er absolutt blitt mer strømlinjeformet, og kommer rett hit fra høstmøtet med alle varehussjefene. Der var stemningen svært god, og vi merker at alle i kjeden virkelig er på ballen, sier Marthinsen.
Klargjør Sverige
– Dere har folk her også fra Sverige, der dere per i dag kun har en nettbutikk?
– Vi er i gang med å klargjøre oss i Sverige, så de som arbeider i den svenske organisasjonen er med for å få den samme opplæringen og se hvordan vi gjør det ellers i kjeden, sier Alme.
– Opplever dere at stemningen er endret blant de ansatte i kjeden?
– Det er utelukkende stolthet og mye energi blant dem som har fått være med på overgangen til Power. Dette er det helt fantastisk å se, og i møte med kunden fremstår Power som det konseptet vi ønsker å ha; tydelige på pris med et stort utvalg av de kjente merkevarene til lavere priser, sier Alme.
Han og Marthinsen legger ikke skjul på at de har vært gjennom en hektisk periode.
– Når er dere der at driften er mer rutinepreget?
Dynamikk og fokus på elektronikk gjør at vår bransje får oppmerksomhet, og det setter leverandørene pris på
– I dette selskapet tror jeg det ikke vil skje, i så fall først om 10-15 år. Vårt fokus er vekst, der vi driver markedet, og da vil vi nok alltid ha mye på gang. Men, dette er vi glade for. Det er spennende, gir trafikk i butikkene og skaper dynamikk i markedet. Dette er et klart løfte fra vår del; at vi fortsatt skal holde momentumet i lang tid fremover, sier Alme.
– Det er ikke aktuelt å hvile på laurbærene?
– Dette er et uttrykk jeg ikke har hørt i Power, ler Alme.
– Vi løper fortere og arbeider mer effektivt, og er nødt til å gjøre det for å overleve i dagens marked.
– Hvis dere springer så fort; klarer leverandørene å holde følge, eller må dere av og til stoppe opp og vente på dem?
– Det er en treningssak. Leverandørene må levere hver eneste dag, og det gjør de! De er mer på enn de noen gang har vært, og jeg tror også leverandørene ser at det som skjer i markedet er positivt for dem. Dynamikk og fokus på elektronikk gjør at vår bransje får oppmerksomhet, og det setter leverandørene pris på, sier Alme.
Balanserer inntjeningen
– Samlingen heter Power Up. Hva er formålet med denne?
– Det er å fylle på kunnskap hos selgerne. Når kundene kommer til butikk, for det gjør de veldig ofte nå, skal vi kunne selge det beste produktet for dem. Det må vi, for å hevde oss i konkurransen, sier Marthinsen.
– Hva er den største utfordringen for kjeden når det gjelder å fylle selgerne med energi og kunnskap innen kategorien småelektriske produkter?
– Dette er en omfattende produktgruppe, med veldig mange leverandører og produkter. Derfor må vi velge hva vi skal fokusere på, og hva som er viktigst å prioritere. Vi velger å legge trykket på de største varegruppene, der selgeren har mest å si i forhold til hvilket produkt kunden velger. Dette kan være fullautomatiske kaffemaskiner, støvsugere og dyrere barbermaskiner; produkter der selgeren virkelig trenger kunnskap, sier Alme.
– Hvilken posisjon har kategorien i konsernet når det gjelder andel av omsetningen, men også fokus?
– Som hos andre aktører representerer de småelektriske produktene et viktig bidrag til marginene våre, siden dette fortsatt er produkter man tjener penger på. Andelen i selskapet har vært stabil de senere årene, på rundt ti prosent, og da inkluderer vi også sesongproduktene. Ikke minst er de småelektriske produktene viktig, siden vi med disse kan balansere at vi har andre kategorier med knappere marginer, sier Alme.
– Kundene forventer at de småelektriske produktene er i butikkene. Dette er en kategori der folk oftere erstatter et produkt de har med et nytt, sier Marthinsen.
– Power i Norge er det største landet i kjeden, og dermed er din posisjon tilsvarende viktig?
– Jeg har gode kolleger i de andre landene! Norge har helt klart flest butikker, men Finland og Danmark kommer som noen kuler, og vi har god vekst i alle land.
Egne varemerker
– Hvor store er hvitevarene, som jo også er representert her på samlingen?
– Dette er helt klart en av de store kategoriene, sammen med brunevarene og dataprodukter, sier Alme.
– Hvor viktige er deres egne varemerker?
– Dette er selvfølgelig en del av sortimentet vårt, som i de fleste andre kjeder, og disse produktene kan spille en rolle særlig i varegruppene der kunden ikke har så sterke merkepreferanser. Vi har arbeidet med dette i noen år, og vil fortsette med det, men det skal sies at vi ønsker en tydelig profil som en aktør som selger merkevarer, sier Alme.
– Hva sier leverandørene til at dere gir dem konkurranse med deres egne varemerker?
– De konkurrerer på de samme betingelsene som våre egne produkter, og har full mulighet til å komme med både tilbud og konkurransedyktige betingelser. Så tar vi valgene basert på hva vi mener er kommersielt riktig. Vi har hatt tilfeller der vi har fjernet egne produkter for å sette varemerker i hyllene, og motsatt, sier Alme.
– Hvordan arbeider dere med egne varemerker?
– For oss er det viktig at vi har kontroll på prosessene. Vi har samarbeidspartnere i Asia, og reiser selv dit for å finne produkter og arbeide med fabrikkene, for å sikre at vi får god nok kvalitet og riktige produkter til det nordiske markedet.
– Når ender kundene med å komme hjem med et Power-eid varemerke?
– Kunden kommer til oss først og fremst for å kjøpe et godt produkt til en god pris. I noen tilfeller vil det være en kjent merkevare, i andre tilfeller et av våre produkter. Når de velger våre egne merker, er det ofte rimeligere produkter som kundene kanskje bytter ut ofte, for eksempel vannkokere og brødristere, sier Alme.
Dyson, Vitamix og Bosch
– I 2013 møttes vi på IFA-messen i Berlin, da Expert hadde begynt å satse på dyrere produkter. Har dere endret denne kursen?
– Fokuset er det samme. Vi skal være en spesialist som tilbyr kundene de beste produktene i markedet, med solid kunnskap rundt disse. Eksempler på dette er Dyson-produktene som både er innovative og hever snittprisene, samt blenderne til både Vitamix og Bosch. Vi skal hele tiden drive markedet når det gjelder nyheter og innovasjoner, sier Alme.
I vår bransje er det ikke så mange kjeder med butikker over hele landet som gjør dette
– Det Power har brukt mest markedskroner på er prisroboten deres; hvilke utslag har denne gjort innen de småelektriske produktene?
– Vi vet at kundene liker denne veldig godt, siden de kan gå til en av våre butikker og få samme pris som de finner på nett. Vi vet også at selgerne våre liker den. Tidligere har de ofte opplevd at kundene kunne fått det samme produktet billigere på nett, mens de nå kan stå rakrygget og gi samme pris i butikk, og det er vi veldig stolte av. Det er ikke så mange andre som gjør dette, sier Marthinsen.
– Hvor mange andre?
– I vår bransje er det ikke så mange kjeder med butikker over hele landet som gjør dette, smiler Marthinsen.
Han sier stemningen ute i butikkene er god.
– Selgerne våre virker veldig motivert og fornøyd, og det er jo de som får skryt fra kundene for at vi har den samme prisen i butikk og på nett. Vi opplever en ny giv, så det er gøy å arbeide i Power for tiden, sier Marthinsen.
– Har dere endret opplæringsprogrammet i kjeden?
– Vi drev selvsagt også tidligere med opplæring, men satser i dag sterkt på dette og har utvidet opplæringen med blant annet grunnkurs for selgere, videregående kurs, kurs for salgsledere og talentprogram. Derfor har vi det interne slagordet «Power er mulighetenes arbeidsplass», sier Marthinsen.
Nav i Skillingaryd
– I fjor var sentrallageret deres i Skillingaryd i Jönköping i Sverige oppe og gikk. Hva har dette hatt å si for kjeden?
– Vi har et enhetlig sortiment i Norden, og et nav i logistikken som er veldig viktig for oss. Dette handler om å ha lave kostnader for å kunne konkurrere på pris, og da trenger man et effektivt logistikksenter. I Skillingaryd har vi også installert automasjon det seneste året, som også gir mer effektiv drift av små forsendelser og internettbestillinger direkte hjem til kundene, sier Alme.
– Hva har dere gjort med antall varelinjer og sortimentet i butikk og på nett?
– Det er klart, hvis man besøker Power Vågå finner man ikke ett like bredt sortiment utstilt som ved Power Alnabru, men konseptet er slik at vi kan levere alle varer også i Vågå, enten ved at kunden bestiller på nett og henter i butikk eller bestiller produktene direkte hjem Da får kunden det store utvalget også Vågå, sier Alme.
I en kjede som så sterkt markedsfører prisroboten sin, hører også roboter hjemme i sortimentet.
– Vi tror det blir mye mer automasjon hos kundene våre i fremtiden, og robotstøvsugeren er et produkt som vil komme hjem til de fleste. Derfor ønsker vi å være langt fremme her, og drive dette markedet sammen med de store varemerkene. Her på Power Up viser vi derfor svært mange robotstøvsugere, sier Alme.
– Med dette er vi på grensen til smarthjem-produkter. Hva tror dere om disse?
– Robotstøvsugeren er det småelektriske produktet jeg personlig bruker mest hjemme. Det vil nok bli slik at vaskemaskinen forteller når den er ferdig via en app, og at du kan starte komfyren på vei hjem, men nytteverdien her er ikke like stor – ennå, sier Marthinsen.
Følg oss på Facebook for daglige bransjenyheter