Det sier Are Pedersen, daglig leder i Response Nordic, som distribuerer GoPro i Norden, når vi møter ham på Photokina-messen i Køln.
GoPro HERO5 Black og GoPro HERO5 Session er selskapets to nye kameramodeller. Disse legger seg over den eksisterende modellen Session, ifølge Pedersen med en god, bedre, best-tankegang. I tillegg lanseres dronen Karma.
– Våre store kunder melder tilbake at de med vår nye kameralinje får muligheten til å kommunisere GoPro bredere, og at vi nå treffer et mye større publikum, sier Pedersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Våre store kunder melder tilbake at de med vår nye kameralinje får muligheten til å kommunisere GoPro bredere, og at vi nå treffer et mye større publikum
De tre modellene koster 4.200, 3.200 og 2.200 kroner.
– Dere har snakket om at det satses mer på livsstil og ikke den rendyrkede actionsporten mange forbinder med GoPro. Her på Photokina virker det som selskapet ikke helt tør å ta dette steget?
– GoPro har sin historie, og mange tror man må hoppe i en fallskjerm eller klatre i en vegg for å kjøpe kameraet. Fremover vil nesten 75 prosent av markedsinnsatsen være rettet mot massemarkedet, som familie og reise, uten at man glemmer hvor man kommer fra. Varemerket har en enormt stor kjennskap blant aktive utøvere. Nå satser man bredere, først og fremst med produktene, men også med pris og markedsføring, sier Pedersen.
Droneturen utsatt
Før vi snakker mer om kameraene, mer om dronen. Det var i forkant av Photokina knyttet spenning til deres første drone. Den heter Karma, er sammenleggbar, og med i esken følger en ryggsekk og fjernkontroll. Med alle utgavene følger det med en avtagbar gimball, en treakset stabilisator som også kan brukes håndholdt med et batterigrep. Prisene for Norden er ennå ikke klare, og salgsstarten i Norge ble utsatt etter at de første produktene som kom på markedet ble tilbakekalt på grunn av et teknisk problem der et fåtall sluttet å fly og dermed kunne skade noen hvis de var så uheldige å stå under ved et dronestyrt. Nå er den ventet i handelen første kvartal 2017.
– Dere går inn i et marked med en sterk markedsleder men også med mange andre aktører. Hvordan skal GoPro lykkes her?
– Interessen er enormt stor, og GoPro er et sterkt varemerke. Når de kommer med sin første drone, kan dette fort endre spillereglene, mener Pedersen.
Salgsansvarlig Bent Broklev fremhever den medfølgende fjernkontrollen med innebygd skjerm.
– Dette betyr at man slipper å bruke en smarttelefon eller et nettbrett. Fjernkontrollen gjør det mulig å styre kameraet med egne knapper, samt gimballen dronen er koplet til. Man kan dessuten kople til tre supplerende smarttelefoner, som både kan vise opptaket direkte men også kan styre kameraet. Det hele er enkelt å bruke, med en demofunksjon der man kan gjøre seg kjent med all betjening uten at dronen er i lufta, sier Broklev.
– Hvordan overføres bildene?
– Via wifi på inntil én kilometer. Kameraet er koplet til dronen, og signalet går fra denne til fjernkontrollen. Denne kan også brukes til å se opptakene, mens dronen fortsatt er i lufta, sier Broklev.
To nye actionkamera
GoPro HERO5 Black og GoPro HERO5 Session er selskapets to nye actionkamera. Disse er som den eksisterende modellen Session vanntette uten et ekstra hus.
– Dette gjør kameraene mer kompakte, og betyr mye for lydopptaket. De to nye modellene har videoopptak i 4K med 30 bilder i sekundet, samt en elektronisk bildestabilisator vi ikke har hatt tidligere, som beskjærer bildet kun med ti prosent. Black har helt opp til 240 bilder i sekundet på 720p, som forrige modell, sier Broklev.
De nye kameraene kan styres med stemmen, foreløpig ikke på norsk. Begge har innebygd GPS, og Broklev er spent på hvordan tredjepartsleverandører vil utnytte denne muligheten.
– Black har fått lineært foto, slik at man unngår fisheye-effekten som kanskje ikke alle barnefamilier vil ha på alle bildene sine. Dette gjelder også hvis det er koplet til en drone, sier Broklev.
– Nå har vi tre produkter i markedet, der prisen på toppmodellen er senket med en tusenlapp. Vi har i Norge merket at valutaen har drevet prisene, og når man passerer 5.000 kroner tenker folk seg om før de handler. Med det nye prisbildet blir toppmodellen mye mer attraktiv. I Norden er vi glad i å kjøpe det beste, og nå blir det mulig til en utrolig hyggelig pris, sier Pedersen.
Stemmestyring
Broklev mener berøringsskjermen på Black gjør kameraet svært intuitivt.
– Du ser alle alternativ med én gang, så dette er det perfekte kameraet for alt fra en vanlig familie til de profesjonelle som har fått flere muligheter på lyd, med flere mikrofoner og andre innganger.
Session-modellen som går videre har ikke stemmestyring, GPS og bildestabilisering.
– Den har derimot et svært attraktivt prispunkt, sier Broklev.
For et halvår siden lanserte GoPro appen Quik. Broklev mener den er det beste som har skjedd for å dele opptakene.
– Det finnes også en annen app, Splice, med litt flere valg, samt en versjon av Quik for datamaskiner. Noe av utfordringen for de som har en GoPro er at opptakene blir veldig lange. Nå kan du kontrollere opptaket med stemmen eller en knapp du har for eksempel rundt håndleddet. Dette gir kortere opptak, og du kan via appene på en svært enkel måte redigere opptakene og dele dem. Det er også mulig å sette merker i opptaket med stemmen, for eksempel rett før du gjør et hopp i skibakken, så setter avanserte algoritmer sammen et opptak med ønsket lengde. Det er også mulig å bruke musikken som ligger i appene, slik at lengden på videoen tilpasses disse, og musikken er godkjent for bruk på for eksempel på YouTube, sier Broklev.
GoPro kommer også med en skyløsning, som automatisk laster opp opptaket når kameraet står på lading.
– Hva er status for Response Nordic?
– Vi hadde en kraftig vekst i 2015, der vi gikk fra 190 til 295 millioner kroner. Som mange andre preges vi av valutasituasjonen, så vi tjener ikke riktig så mye penger i år. Vi vokser likevel, så det går den rette veien. Med de nye GoPro-produktene har vi store forventninger til fjerdekvartal, sier Pedersen.
– Hvor stor del av omsetningen står GoPro for?
– Dette merket representerer den desidert største delen av vår omsetning.