MILLIARDSUKSESS MED SPILLFIGURER
Skylanders har blitt omfavnet av både spillere og forhandlere. I oktober kommer det tredje spillet i serien.
I løpet av to år har Skylanders-spillene omsatt leker og spill for ni milliarder kroner. Kombinasjonen leketøysfigurer og spill, der man åpner opp spillfigurer ved å plassere leketøysfigurene på en elektronisk plate koblet til spillmaskinen, har trollbundet barna. Selv ikke utgiverne i Activision hadde trodd Skylanders skulle bli en så stor suksess så fort.
– Vi hadde mange ambisjoner og hadde investert mye i franchisen. Utviklerne hadde fått mye ressurser og vi hadde gitt de den tiden de trengte for å lage det spillet de hadde lyst til å lage. Tanken bak var å lage et helt nytt spillemønster og bringe lekene til live. Vi hadde troa på at vi hadde noe magisk på gang, men vi ante ikke hvor stort dette kom til å bli, nei, forteller Michael Sportouch, visepresident for Activision Europe, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Måtte overtales
Jeg har stor tro på at Skylanders kommer til å ha en lys fremtid så lenge vi kjører på med innovasjon
Høsten 2011 skulle forhandlerne overtales til å satse på noe nytt. Et spill som kom med tre lekefigurer og en plastportal. I tillegg ville Activision at forhandlerne skulle selge ekstra leketøysfigurer. Mange måtte overtales til å gi spillet en sjanse.
– Vi fikk mange entusiastiske reaksjoner fra forhandlerne men en del trodde ikke på konseptet. Vi fikk høre at barnemarkedet var på vei ned, Wii var på vei ut, det ble for komplisert å kombinere spill og leketøy, og så videre, forklarer Sportouch.
Flere fysiske forhandlere så likevel spillet som en ny og spennende mulighet.
– Flere forhandlere er bekymret for den digitale overgangen og så dette som en fantastisk mulighet til å få liv i forhandlerleddet, og var helt med på konseptet med å bringe fysisk leketøy til live i spill, sier Sportouch.
Skepsisen borte
I dag er skepsisen borte. Platebutikker, elektronikkbutikker, lekebutikker og spillbutikker har alle egne hylleseksjoner viet Skylanders med et bredt utvalg figurer fra de to spillene. Skylanders Giants var det femte mest solgte spillet i Norge i 2012, selv om det kun var i salg de tre siste månedene. Leketøyene fortsetter å selge lenge etter kundene har kjøpt spillene. Men Activision hviler ikke på laurbærene, i høst kommer det tredje spillet i serien, kalt Skylanders Swap Force. Spillet er laget av en ny utvikler og innfører både nye spillfigurer og en rekke nye spillelementer. Blant annet kan man nå hoppe i spillet, noe som ikke har vært mulig før.
Disney kommer etter
– Vi har laget et spill med mer dybde og har brukt mye fokusgrupper for å finne den rette balansen mellom utfordringene og gjenspillingsverdi. Skylanders skal være tilgjengelig og lett å begynne å spille, men det skal være utfordrende å mestre de, forklarer Sportouch.
Etter å ha hatt vært det eneste spillet som kombinerer leketøysfigurer og spill i to år, får Skylanders for første gang seriøs konkurranse i høst. Disneys egen Skylanders-variant kalt Disney Infinity ble lansert i slutten av august og bruker lekefigurer fra kjente Disney-filmer sammen med en egen portal og et eget spill. Også Nintendo eksperimenterer med formatet med Wii U-spillet Pokemon Rumble U (kun lansert digitialt) som også tilbyr lekefigurer som kan aktiveres ved å plassere de på Wii U-kontrolleren. Activision frykter ikke den økte konkurransen.
Eksponering
– Vår jobb er alltid å optimalisere og maksimalisere eksponeringen, selv uten konkurranse. Vi har vært aggressive med eksponeringen i butikken og å få vist frem spillets styrker siden starten og har ikke mistet fokus. I løpet av to år har vi også bygd opp en sterk relasjon med spillerne, blant annet gjennom Skylanders-klubber som vi har lansert i mange land i Europa, og vi kommer til å jobbe for å styrke dette forholdet i høst, sier Sportouch.
Med flere hyllemeter dedikert til både Skylanders og Disney Infinity, samt konkurrerende leketøysbaserte titler på vei, begynner det å bli trangt om plassen i butikkene. Flere butikker har også friskt i minne Guitar Hero- og Rock Band-bølgen, som plutselig tok slutt, er det en fare for at markedet plutselig skal bli mettet og lei av spill med lekefigurer?
Sportouch jobbet selv tett med Guitar Hero-franchisen som kollapset over natta, han er ikke redd for at noe lignende skal skje med Skylanders og leketøysspillene.
– Vi snakker helt om to helt forskjellige franchiser og konsepter med ganske ulike målgrupper. Jeg har stor tro på at Skylanders kommer til å ha en lys fremtid så lenge vi kjører på med innovasjon og leverer AAA-spill. Vi har mange kreative ideer for årene fremover og så lenge vi fortsetter å levere moro for familiene er jeg ikke bekymret, sier Sportouch.
SKYLANDERS
Skylanders er et spill utviklet av Toys for Bob og produsert sammen med lekefigurer som man kan styre i spillet ved å plassere de på en elektronisk portal. Utgivelser: Skylanders (2011), Skylanders Giants (2012), Skylanders Swap Force (18. oktober 2013)
DISNEY INFINITY
Disney Infinity er utviklet av Avalanche og ble utgitt av Disney i august 2013. Spillet bruker lekefigurer og brikker fra ulike Disney-spill til å låse opp spillfigurer og ulike spillverdener. En sentral del av spillet er en såkalt Toy Box-moduse der man kan lage sine egne spill og spillverdener med figurer og rekvisitter fra Disney-filmer.