Kenneth Vadset i Benum AS med Adamson IS213. Foto: Stian Sønsteng

ADAMSON ET ENKELT VALG

– Med Benum som en stor leverandør, og støtten vi og våre kunder får fra Adamson Systems Engineering, er dette for mange blitt et enkelt valg.

Publisert

Det sier salgssjef Kenneth Vadset i Benum Norway AS, når vi møter ham på LLB-messen i Telenor Arena midt i mars.

Her viser han blant annet frem Adamson IS213 fra den kanadiske produsenten.

– Dette er en kompakt og kraftig liten dypbasshøyttaler (subwoofer) med to 13 tommers-basselement. Det er litt utenom det vanlige, som er 12 og 15 tommer. Siden Adamson lager høyttaler-elementene selv, har de muligheten til å lage et design der de kan tilpasse elementenes størrelse etter kabinettene de lager. Grillen er lik foran og bak på høyttaleren, som gjør at når du reverserer en sub for å lage et kardioide-oppsett, som kansellerer sub bakover, gir dette et helhetlig utseende, uten tilkoplingsplate eller kabler i front, som ikke er pent å se på, sier Vadset.

Han sier IS213 først og fremst retter seg mot faste installasjoner.

– Den kompakte størrelsen gjør den egnet for eksempel for mindre klubber, siden den til tross for størrelsen gir et høyt lydtrykk svært langt ned i frekvensområdet.

– Hvilken posisjon har Adamson i Norge?

Fylte et hull

– Vi begynte med Adamson i 2015, og gikk rett på en stor installasjon i Olavshallen i Trondheim. Siden er systemene blitt installert i flere av landets største kulturinstitusjoner, som Folketeatret, Blå, Chateau Neuf, Chat Noir, Bølgen kulturhus, Namsos kulturhus, Hurtigrutens Hus og Nasjonal Jazzscene, for å nevne noen av svært mange steder som i dag har Adamson. Flere skoler og hoteller er også utstyrt med Adamson.

– Hva er årsaken til at de velger Adamson?

– Merket er av høy kvalitet, og har fått et godt rykte. Med Benum som en stor leverandør, og støtten vi og våre kunder får fra Adamson Systems Engineering, er dette for mange blitt et enkelt valg. Lydkvaliteten betyr selvsagt mest, sier Vadset.

Adamson fylte et hull i sortimentet til Benum.

– Vi hadde ikke vært i dette markedet, og når vi først fikk Adamson, ble det også enklere å selge inn totale løsninger til installasjoner, med miksere fra Allen & Heath, Q-SYS’ styringssystemer, stativer, plugger, kabling og trådløse mikrofonsystem fra Shure.

Når vi først fikk Adamson, ble det også enklere å selge inn totale løsninger

Markedsansvarlig Guri Istad supplerer:

– En viktig del av grunnen til at Adamson så fort har fått en så stor markedsandel, er et lydkvaliteten er helt fantastisk.

– Vi ser i anbudskonkurranser at lydkvaliteten er avgjørende, sier Vadset.

Store reserver

– Hvordan vil du beskrive lyden?

– Den er veldig klar og nøyaktig, kraftfull med store reserver. Når jeg selv skrur lyd, liker jeg at jeg ikke tømmer PAen; at det kommer lyd ut som treffer deg, sier Vadset som selv har bakgrunn som lydtekniker.

– Tidligere og mindre line array-system har jeg følelsen av låter litt tynt, at de ikke gir deg det du vil ha i for eksempel rock’n roll. Jeg er glad i elgitar med vreng, store tammer, og det gir Adamson. Du kan fortsatt få deilig 70- og 80-tallslyd, med svært kontrollert trøkk i lav- og midtfrekvensene. Samtidig gir høyttalersystemene gode forhold for symfoniorkestre og annet som krever stor detaljrikdom, med lite søl bakover på scenene som forstyrrer musikere og artister. Adamson lager sine høyttalerelementer i kevlar, som er en del stivere enn tradisjonelle pappelementer. Tanken bak dette er å gi strammere lyd i de lavere frekvensene, og et mer nøyaktig i dypbassområde. Dette har for eksempel Karpe falt for; at det er full kontroll i tonaliteten godt under 30Hz. Både Karpe og lydteknikerne deres har fått sansen for Adamson, og vi bidro med et konsertdesign til de ti konsertene Karpe hadde i Oslo Spektrum i fjor. Med scenen i midten av salen var det behov for svært mange høyttalere og mye infrastruktur, alt levert av Norsk Produksjon fra Trondheim i samarbeid med MPM i Frankrike. Resultatet var det utrolig gøy å oppleve, sier Vadset.

– Hvordan gikk det med dette markedet under pandemien?

– Det var mange byggeprosjekt som var planlagt, heldigvis, så vi hadde også da en ganske god omsetning på Adamson, også fordi en del utleieselskap gjorde investeringer for fremtiden.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS