Elkjøp trapper i hele Norden opp sin omnikanalstrategi. Foto: Elkjøp

MER SØMLØS ELKJØP-HANDEL

Elkjøp trapper opp sin omnikanalstrategi, og vil samarbeide med betalingsselskapet Adyen i alle sine nordiske butikker.

Publisert

Elkjøp vil fremover tilby sine kunder en enda mer smidig og sømløs handleopplevelse. Dette gjør de i samarbeid med Adyen, og partnerskapet representerer en opptrapping i Elkjøps omnikanalstrategi, heter det i en pressemelding fra Adyen, som presenterer seg selv som et av verdens største betalingsselskap.

– Med Adyen kan vi nå samkjøre våre online og fysiske kanaler på en enda bedre måte og gi våre kunder muligheten til å forme sin egen reise. Dette ved å gi dem flere valg av betalingsmetoder, og la dem selv bestemme hvor og når de ønsker å betale. Adyen har vært en viktig samarbeidspartner for oss i vår online-ekspansjon, sier Per Øyvind Sørsveen i Elkjøp i pressemeldingen.

Per Øyvind Sørsveen er nordisk direktør for kommersielle tjenester (Commiercial Services Director) i Elkjøp. Foto: Elkjøp.

Han er nordisk direktør for kommersielle tjenester (Commiercial Services Director), og sier han ser frem til å dyrke samarbeidet ytterligere og sette en ny standard for handleopplevelser i Norden.

Mer enn klikk og hent

Ifølge pressemeldingen vil samarbeidet gi Elkjøps kunder større fleksibilitet enn noen gang når de skal handle varer.

– Kunder vil fremover kunne kjøpe varer på nett og plukke dem opp i butikk. Til forskjell fra dagens «Klikk & Hent»-løsning slipper kunder nå å stå i kø i butikk for å betale for varen da den allerede er betalt for. I tillegg vil kunder kunne kjøpe på nett og returnere vare i butikk. For Elkjøp betyr dette at flere tidkrevende manuelle prosesser forsvinner, og gir mulighet for å kunne tilpasse kundereisen på en helt annen måte enn tidligere, heter det i pressemeldingen fra Adyen.

Bare i fjor anslår vi at forhandlere i Norden tapte over 175 millioner kroner i salg på grunn av lange køer

Løsningen er initiert av Adyens plattform for behandling av betalinger på nett, mobil og i butikk, og skal gi mer praktiske og personlige erfaringer i over 400 Elkjøp-butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Lite kø gir mer salg

Tobias Lindh er sjef for Adyen i Norden og Baltikum. Foto: Adyen.

– Kundenes forventninger forandrer seg raskt innen detaljhandel, i tillegg stiller de stadig høyere krav til alle ledd av kundereisen. Til eksempel har toleransen for lange køer blitt mye lavere de siste årene. Bare i fjor anslår vi at forhandlere i Norden tapte over 175 millioner kroner i salg på grunn av lange køer. På en annen side belønner kunder forhandlere som klarer å skape personlige og konsekvente handleopplevelser, dette ved å handle for større summer og vise mer lojalitet, sier Tobias Lindh, sjef for Adyen i Norden og Baltikum, i pressemeldingen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Betalingsselskapet Adyen leverer ifølge pressemeldingen en moderne og komplett ende-til-ende-infrastruktur med direkte oppkobling til Visa, Mastercard og andre foretrukne betalingsmetoder for kunder verden over. Med kontorer over hele verden betjener Adyen 9 av 10 av verdens største internettselskaper. Blant kundene er Facebook, Uber, Viaplay, Spotify, Elkjøp og Kolonial.

Powered by Labrador CMS