Electrolux og AEG har en stor stand under årets IFA, og størst plass på messen i Berlin er det AEG som har fått.
– Electrolux er 100 år i år, men for oss er IFA en salgsmesse for Tyskland. Der har vi ikke så mye fokus på Electrolux, så vi kjører AEG fram, sier Hans-Erik Standal, nordisk nøkkelkundeansvarlig i AEG Electrolux, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Klikker på plass ovnen
Annonse
En av nyhetene på messen er et helt nytt system for installasjon av selskapets produkter, kalt Snapper.
– Installasjon er viktig. Mange forbrukere kjøper flatpakket kjøkken og vil gjøre ting selv. Derfor lanserer vi nå Snapper, som lar folk sette opp ovn, ventilator og platetopp uten å måtte ta i et skrujern.
Standal demonstrer hvordan produktene enkelt klikkes fast i kjøkkeninnredningen.
– Vi er så vidt vi vet de første som kommer med en slik løsning. Det gjør det enklere og tryggere for folk, i stedet for at de selv må begynne å bore i kjøkkenskroget. Og det gjør det også enkelt å ta ut igjen, sier han.
Installasjon er viktig. Mange forbrukere kjøper flatpakket kjøkken og vil gjøre ting selv
En annen nyhet på kjøkkenet er at stemmestyring via Google Assistant nå også kommer på ovner fra AEG.
Annonse
– Vi har hatt kamera i ovn og Google Assistant på ovner med Electrolux-merket tidligere, nå kommer dette også til AEG-ovner, sier Standal.
Mer intelligente blir også kjøleskapene fra Electrolux og AEG, og via et samarbeid med britiske Smarter får du nå kamera i kjøleskapet.
– Vi har nå flyttet framtiden inn i kjøleskapet, via et samarbeid med Smarter. Det eksterne kameraet settes inn i skapet, og du kan enten sjekke innholdet via appen når du er i butikken, eller scanne inn varene via en strekkodeleser når du kommer hjem, slik at du alltid vet hva du har av matvarer, sier Standal.
Foreløpig legges ikke utløpsdatoen inn via strekkoden, men den kan legges til manuelt i etterkant.
Miljø i vinden
– Hvilke trender ser dere på det norske hvitevaremarkedet?
– Bygg-inn er veldig populært, og nå er det særlig sorte apparater som gjelder. Andelen rustfritt stål i designet blir mindre, og spesielt matt sort er veldig populært. I tillegg ser vi at robotstøvsugere og trådløse modeller selger veldig bra, sier han.
Annonse
Samfunnstrender som miljø, gjenbruk og matsvinn påvirker også produktutviklingen.
– Tøypleie i ulike former, hvor man tar vare på klærne man allerede har, er veldig i tiden. Det samme er matsvinn, det er både dyrt for forbrukeren og dårlig for miljøet, sier Standal.
Sunnhet er også en trend i tiden, og Electrolux AEG kommer med en rimelig løsning for å steke med mindre fett.
– Vi ser at såkalte airfryers er populære for å lage pommes frites og annet mat med mindre fett. Ulempen er at du må ha en egen maskin som tar plass på kjøkkenbenken. Vi har i stedet laget et spesielt stekebrett som gjør at varmluften i ovnen sirkulerer og gir sprøtt resultat, til den nette sum av 49 euro, sier han.
Damp opp allværsjakken
Andelen rustfritt stål i designet blir mindre, og spesielt matt sort er veldig populært
Trådløse støvsugere er i populære, og Electrolux viste også fram en helt ny modell, PQ91.
– En håndholdt støvsuger skal jo være tilgjengelig på kjøkkenet eller i stuen hele tiden, så det er viktig at den ser bra ut. Her har vi blant annet brukt naturlige materialer, så den både ser bra ut og er behagelig å håndtere, sier Standal.
Modellen er en stående 2-i-1-støvsuger med 54 minutters brukstid. Filtreringssystemet skal fjerne opptil 99,9% av alle partikler, og dermed være bra for allergikere.
– Trådløse støvsugere er en kategori som har økt kraftig de siste årene, og selv om den tradisjonelle støvsugeren fortsatt er viktig, er det her utviklingen skjer. Aksepten for et høyere prispunkt er også større på sticks enn på en vanlig støvsuger, sier han.
PQ91 kommer på markedet nå i høst, til en pris rundt 3.500 kroner.
Electrolux har allerede tørketromler på markedet med spesialprogram for å regenerere allværsjakken din. Nå kommer selskapet også med et strykejern og en dampstasjon som har utendørs-funksjonen.
– Vi har et samarbeid med Helly Hansen, for hvordan man skal ta vare på goretex-tøyet sitt. Før måtte man bruke spesialvaskemiddel for å regenerere membranen, og vi har tørketromler med spesialprogram for dette. For å regenerere gortex kreves en spesiell temperatur, og nå kommer vi også med strykejern og en dampstasjon med samme program, sier Standal.
Han tror produkter passer godt i det norske markedet.
– Gortex er jo nesten som bunad i Norge, vi bruker mye vannavstøtende yttertøy, sier Standal.