Det sier norgessjef Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic,
som har hovedkontor i Glostrup, like utenfor København. Herfra styres den
nordiske virksomheten, med salg av varemerkene Asko, Gorenje og Hisense, i
Finland kommer UPO i tillegg.
– Mottakelsen av Askos opplevelsessenter, et lite steinkast
fra Hovedbanegården midt i København, har overgått alle forventninger. Nå vil
vi etablere dette i de andre landene også, og først ut er Norge, sier Mangset.
Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker selskapet i København,
er reise og opphold betalt av Gorenje.
Annonse
– Fundamentet vårt er våre sterke merkevarer, som dekker
ulike prisklasser og segmenter. Hisense er et teknologimerke, med vekt på
oppkoplede produkter. Asko er vårt premiummerke, med en sterk skandinavisk arv.
Gorenje er ryggraden i vår virksomhet; et sterkt varemerke med lang historie
der vår hovedfabrikk ligger i Slovenia, sier Søren Tvergaard.
Ny Norden-sjef
Han er fra 1. desember ny administrerende
direktør i Gorenje Group Nordic, og kommer fra
stillingen som salgsdirektør for Asko.
Når en forbruker kjøper en riktig fin dampovn fra oss, får de et kokkekurs på kjøpet
– Vi er rundt hundre ansatte i Norden. Hovedkontoret ligger
i København, med alle støttefunksjoner, i tillegg har vi salgskorps i alle fire
land. I 2021 passerte vi en omsetning på én milliard danske kroner. Vi tok
markedsandeler, og var topp tre vekstmessig på hvitevaresiden i Norden. Vi er
den fjerde største aktøren i Norden, målt i både volum og verdi, og har som mål
å øke også i 2023. Samtidig vet vi at det blir et tøft marked, med mye
usikkerhet i verden omkring oss, og høy inflasjon i alle land. Vi har sterk tro
på våre varemerker, og vil komme med mange innovasjoner i 2023, sier Tvergaard
til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han tar i mot oss i Askos opplevelsessenter, der en stor del
av porteføljen til varemerket er utstilt. Lokalene er på 260 kvadratmeter på
gateplan, åtte minutters gange fra Hovedbanegården, og i nabolaget ligger det
flere sterke aktører på kjøkkensiden. Ved Asko Experience Center har de kapasitet
til å kjøre matkurs for 16 personer, fordelt på fem stasjoner.
Annonse
– Når en forbruker kjøper en riktig fin dampovn fra oss, får
de et kokkekurs på kjøpet, til en verdi av 1.000 kroner. Vi kommer til å se
etter et egnet lokale i Oslo, for å åpne et tilsvarende senter der, sier
Tvergaard.
Elektro og kjøkken
– Hva betyr dette opplevelsessenteret for Asko som
varemerke?
– Det har stor betydning. I dag tar vi med kunder hit til
København, men det vil ha stor verdi å ha et slik sted også i Oslo, både for
kundene våre og forbrukerne. Asko er ganske sterke på vaskerommet, og
naturligvis på oppvask, men vi har ennå ikke den samme posisjonen på bygg-inn-produktene
i kjøkkenet. Vi har produktene, og disse må vi vise frem. Jeg er derfor veldig
glad for at Oslo står for tur med et slik senter; Norge passer bra til Asko,
siden kundene her kjøper eksklusive produkter og varer med høy kvalitet, sier
Mangset.
I Norge har selskapet sju ansatte, og Tvergaard beskriver
dette som et sterkt marked, med en god og sunn økonomi, med sterke aktører på
banen.
– Vi har et godt lag i Norden, og samarbeider nært med våre
norske forhandlere både innen kjøkken- og elektrofaghandelen, sier Tvergaard.
– Både Elkjøp og Power har solgt kjøkkeninnredning i mange
år, og nå kommer Elon. Historisk har vi stått sterkest i elektrofaghandelen,
men kanalene nærmer seg hverandre, og vi har selvsagt ambisjoner om å komme inn
hos enda flere kjøkkenforhandlere, sier Mangset.
Annonse
Når det gjelder omsetning, er Gorenje selskapets største
varmerke, etterfulgt av Asko og Hisense.
– Vi går for vekst hos alle tre. Hvitevarene fra Hisense
selges eksklusivt hos Elkjøp, og vi har gode ambisjoner sammen med dem. Asko er
spesielt sterke på vask og oppvask, vi vil i 2023 legge enda mer fokus på
kokekategorien, og jeg er sikker på at vi får vekst der, sier Tvergaard.
Kjøpt av Hisense i 2018
Han mener Hisense har et stort potensial på TV.
– Her er det sterke spillere, så det er et tøft marked å gå
inn i. Innen TV er Hisense nummer to på verdensbasis, og plattformen vår på
produktsiden er svært sterk. Vi var aldri i tvil om å ta inn TV her i Norden,
både på grunn av produktene og salgsstyrken vår, sier Tvergaard.
– At Hisense utvider fabrikkene i både Slovenia og Serbia sier
litt om viljen til å investere for å ta markedsandeler, supplerer Mangset.
Vi var aldri i tvil om å ta inn TV her i Norden
Salgsdirektør Klemen Tausic, med nordisk ansvar for Gorenje,
Hisense og UPO, forteller at Hisense ble etablert i Kina i 1969, mens Gorenjes
historie går tilbake til 1950. I 2018 kjøpte Hisense opp Gorenje, og de
etablerte sitt europeiske hovedkvarter i kontorene til Gorenje i Slovenia. Det
privateide selskapet Hisense Europe er i dag en del av Hisense Group, som
totalt har rundt 90.000 ansatte og er representert i 160 land og regioner, med
20 forsknings- og utviklingsavdelinger, 37 internasjonale selskap og 29
fabrikker rundt om i verden.
– Ett av forsknings- og utviklingssentrene våre ligger i
Lidköping i Sverige, ved den tidligere Asko-fabrikken. Her skjer all utvikling
innen oppvask, for alle varemerkene våre. Her sitter all kompetanse, og du
kjenner igjen veldig mye fra Asko når du åpner en Hisense- eller
Gorenje-maskin, sier Tausic til fagbladet Elektronikkbransjen.
Produksjonen av oppvaskmaskinene skjer i Slovenia.
Egen jernbanelinje
– Det meste av produksjon og utvikling er i
Europa, og over 95 prosent av det vi selger er produsert her. For eksempel
produseres vaskemaskiner, tørketromler, stekeovner, og platetopper i hovedfabrikken
i Velenje i Slovenia. I Duiven i Nederland utvikles premium kokeprodukter,
spesielt for Asko, mens TVer til det europeiske markedet har sin utviklingsavdeling
i Kronach i Tyskland. For den stadig voksende kjøl- og frys-kategorien
produserer vi det aller meste av det vi selger i Serbia. I tillegg har vi også komfyrfabrikk
i Tsjekkia, sier Tausic.
Tvergaard sier nærheten til markedet er viktig for selskapet.
– Leveringskjeden er viktig, og en av tingene vi har gjort
for å styrke denne er å lage et eget jernbanespor fra havnebyen Trieste i
Italia, til fabrikken vår i Velenje, drøyt 170 kilometer unna, sier Tvergaard.
Dette er
gjort sammen med COSCO (China Ocean Shipping Company). Ifølge Wikipedia er
dette et av de største linjeshippingselskaper i verden, statseid av
Folkerepublikken Kina.
– Vi har investert mye i Velenje, blant annet med en ny produksjonslinje
for TV, og et 500 meter langt Hisense-tog var i drift fra september. Dette gir
oss en forholdsvis kort vei til markedet, i forhold til mange andre. Det er
viktig å møte europeiske forbrukere med europeisk produksjon, sier Tvergaard.
– Kortere leveringstid er stadig viktigere for kundene våre,
som har større fokus på rullering av lageret enn noen gang tidligere, sier
Mangset.
Asko-navnet er finsk
I Askos opplevelsessenter møter vi også Martin
Bang-Hansen, som er nordisk salgsdirektør for Asko. Som en fremmed fugl blant
alle de nye hvitevarene, står en av Askos første vaskemaskiner utstilt.
– Karl-Erik Andersson produserte sin første vaskemaskin i
Vara i 1950, sier Bang-Hansen.
Karl-Erik Andersson produserte sin første vaskemaskin i Vara i 1950
Dette regnes som starten for hvitevarene med dagens
varemerke Asko, men historien bak navnet går tilbake til 1918, da den finske
snekkeren Aukusti Asko-Avonius begynte med møbelproduksjon under navnet Asko. I
1938 ble selskapet UPO etablert, med produksjon av barnevogner og stålsenger,
og dette varemerket brukes fortsatt av lokalt i Finland. Siden var det vært
flere oppkjøp og sammenslåinger, med produksjon i Vara og Lahti, inntil
italienske Antonio Merloni i år 2000 kjøpte Asko Appliances.
Australia størst
– Gorenje kjøpte Asko i 2010, mye på grunn av
deres kompetanse på oppvask, og man har da også valgt å beholde og styrke
bemanningen ved forsknings- og utviklingssenteret, som siden 2014 har vært en
del av hovedkontoret til Asko Appliances AB i Lidköping. Her er det i dag rundt
100 ansatte, og antall ingeniører er økt fra 50 til 75. Når det gjelder kjøkkenproduktene
våre, er de hovedsakelig utviklet av nederlandske ATAG, som også er en del av
Hisense-gruppen, sier Bang-Hansen.
Han sier Askos designfilosofi er skandinavisk.
– Hvis det er noe som ligner metall, er det faktisk metall. Produktene
våre har 20 års levetid, og reservedeler skal være tilgjengelig i 15 år etter
at en modell går ut av sortimentet, sier Bang-Hansen.
– Hvem er konkurrentene deres?
– Vi har helt klart en ambisjon om å konkurrere med Miele om
topposisjonen som varemerke. Vi arbeider i to rom; vaskerommet og kjøkkenet. Australia
er vårt største marked, og her har vi virkelig vært dyktige til å bygge oss
opp, takket være kontinuerlig satsing og posisjonering. Våren 2022 kom vi med
vårt første vinskap, produsert i Slovenia, tilkoplet vår egen app, inkludert Vivino,
sier Bang-Hansen.
Utvider porteføljen
Tilbake til Klemen Tausic, som vi møter ved
hovedkontoret i Glostrup. Han kommer fra Slovenia, og arbeidet tidligere ved
Gorenjes hovedkontor i Velenje. Han sier Hisense frem til 2010 for det meste
drev med OEM-produksjon av TVer og kjøleprodukter i Kina, inntil de for noen år
siden begynte å bygge opp Hisense som eget varemerke.
Vidaa er et ekstremt raskt og fleksibelt operativsystem
– Vi er fullt og helt på plass med smarte TVer, tilpasset
europeiske standarder. Tidligere brukte vi Google og Android som
operativsystem, men vi har gått over til vårt eget; Vidaa. Dette selskapet er
eid av Hisense, og er basert i Atlanta i USA. Vidaa er et ekstremt raskt og
fleksibelt operativsystem, der det er lett å tilføre nye funksjoner, og har 160
varemerker som kunder, sier Tausic.
Mens han har salgsansvaret for de øvrige varegruppene, er
Daniel Eriksson nordisk salgsdirektør for TV, med base i Norge.
– Fra Hisense selger vi i Norden hvitevarer, aircondition og
TVer. Neste år lanserer vi lydplanker, og vi har også planer om å lansere
småelektriske produkter, som robotstøvsugere, stavsugere og andre smarte
produkter. Fra Gorenje selger vi allerede småelektriske produkter, i tillegg
til hvitevarene. Gorenje har en lang historie i Norden, som var det tredje
internasjonale markedet vi gikk inn i, etter Tyskland og Østerrike, sier
Tausic.
Mobiltelefoner
– Hvordan posisjonerer dere disse varemerkene?
– Enkelt sagt er Hisense for de yngre og mer
teknologiinteresserte, mens Gorenje er for aldersgruppene litt over, gjerne
familier som ønsker gode og intuitive produkter med godt design, sier Mangset.
Tausic sier alle de smarte produktene i gruppen fungerer med
deres ConnectLife-app.
– Vi har en rekke smartprodukter vi ennå ikke har lansert i
Norden, og ønsker å gjøre dette steg for steg. Nå har vi relansert TV, fordi vi
tidligere ikke var klare med de lokale appene. Hisense er også en stor
produsent av mobiltelefoner, men vi kan dessverre ikke si noe om når disse eventuelt
kommer på det nordiske markedet, sier Tausic.
Under fotball-VM i Qatar i november og desember var Hisense
en av hovedsponsorene. På grunn av kritikken rundt arrangementet, valgte
selskapet i Norden å ligge lavt med dette.
– Hisense har investert mye i merkevarebyggingen, og dette
ser vi gjennom våre mange sponsorater, sier Tausic.
Mini-led, oled og qled
Dennis Rafn er nyansatt nordisk
produktsjef for TV.
– På TV-siden har Hisense produkter på alle nivå. Vi var
først ute med laser-TV, her har vi fire modeller på 100 og 120 tommer, med én
til tre lasere, med og uten tuner. Disse ultranærprojektorene kan plasseres
helt inntil lerretet, og de kommer på på markedet i løpet av 2023. De selges
med lerret, og kalibreres automatisk, sier Rafn.
Alle Hisense-modellene bruker operativsystemet Vidaa.
– Grensesnittet er raskt og pålitelig, og vi har allerede Viaplay,
Telia, Seemore, SVT, DR, YLE og NRK inne, samt vår egen app FIFA+, siden vi her
er offisiell sponser, sier Rafn.
I dagens sortiment tilbyr vi mini-led, én oled, to qled og fire innstegsmodeller
– Hvilken skjermteknologi satser Hisense på?
– I dagens sortiment tilbyr vi mini-led, én oled, to qled og
fire innstegsmodeller. Mini-led blir hovedsatsingen vår. Panelene er billigere,
samtidig er lysstyrken 2000 nits, og med 5000 dimmesoner begynner vi å nærme
oss sortnivået til oled, sier Rafn.
– Hvor i markedet ønsker Hisense å plassere seg?
– Vi vil tilby mer for mindre, i konkurranse med flaggskip-modellene
på markedet. Vi kommer til å legge oss på et rimelig nivå prismessig, samtidig
som funksjonene er i øvre nivå. Hisense er nummer to på TV globalt, og det sier
sitt. Det blir spennende for oss i Norden å bli med på denne reisen, der vi
starter på null, sier Rafn.
300 og 360 grader
Kenneth Hansen er nordisk produktsjef for
hvitevarer og småelektriske produkter fra Gorenje og Hisense. Han fremhever OptiBake-ovnene,
som begge varemerker har, i flere varenummer.
– Dette er vår første stekeovn som er en del av ConnectLife,
der alle våre produkter fungerer med samme app, som allerede er ute i norsk
versjon. Ovnsrommet er på hele 77 liter. Utfordringen har vært å styre
varmluften for å gi et perfekt resultat. Vi har løst dette ved å gjøre ovnsrommet
buet, slik at luften sirkulerer raskere og bedre. Vi skyter også luften ut i
alle retninger fra bakveggen, og bruker en vifte til å trekke varmluften
tilbake før den skytes ut igjen - i det vi kaller 360 graders multiflow. Denne funksjonen
har vi også hatt tidligere. Nytt er det derimot at makstemperaturen er økt fra
275 til 300 grader, noe som er blitt en ny standard på alle våre ovner. Vi har
klart dette, samtidig som vi oppnår energiklasse A+, sier Hansen.
Den samme funksjonen kommer til våren på damp-modellene.
– Vil du ha en ovn med pyrolyse, for enkel rengjøring,
velger du en modell med Steam Assist, som er perfekt til kjøtt, brød. For de
fleste vil dette være en perfekt løsning, der det tilføres 15 prosent vann, i
motsetning til våre rene dampovner, som tilfører opp til 100 prosent, sier
Hansen.
Han sier damp er perfekt til fisk, grønnsaker og poteter.
Avslører hemmeligheten
– Her har vi markedets mest miljøvennlige
rengjøring, der man setter inn langpannen med en halvliter vann i en halvtime
på 70 grader, så tørker man over ovnsrommet med en klut. Hemmeligheten er å
gjøre dette til en vane; noe man gjør hver gang etter at ovnen er brukt, sier
Hansen.
Med Pyrolyse går temperaturen hos Gorenje og Hisense opp til
465 grader.
Hemmeligheten er å gjøre dette til en vane; noe man gjør hver gang etter at ovnen er brukt
– Fordelen med vår løsning, er at man kan også kan rengjøre
stekebrettene, hvis man setter dem inn opp/ned. Vi leverer med et ekstra sett
stiger, uten teleskopskinner, som brukes ved pyrolyse, sier Hansen.
Når det gjelder makstemperaturen på 300 grader, sier Hansen
dette spesielt er egnet til pizza og surdeig.
– Med vår AirFryer-funksjon, kan du bruke fem brett
samtidig. Det følger med ett AirFryer-brett, men du kan kjøpe med flere for
cirka 500 kroner per stykk, sier Hansen.
Ovnene koster fra 4.900 kroner opp til 11.300 kroner, for
Gorenje Advanced. Denne ovnen har 22 autoprogram, som man kan styre med appen,
og steketermometer følger med. Utvendige mål er standard 60x60 centimeter, og
ovnsdøren har myk åpning og lukking.
– Med dynamisk kjøling er temperaturen på utsiden av glasset
maks 31 grader, selv med pyrolyse på innsiden, sier Hansen.
På oppvask-siden, har både Gorenje og Hisense modeller der
døren først åpnes når det er 30 grader i maskinen. Dette skal ifølge Hansen
være en stor fordel for å unngå damp, som kan skade skapskrog og benkeplater. Lydnivået
er 39 dB, med mulighet for 37 dB i et spesielt stillegående nattprogram.
– De nye modellene kommer også med autodosering, der man kan
bruke en valgfri gele, og holder til 20 vask, sier Hansen.
Spent på OmBrukt
Brian Asmussen nordisk operasjonsdirektør. Han
sier geografien skaper noen flere utfordringer for virksomheten i Norge, både
når det gjelder logistikk og service.
– Det er en nedgang i antall verksted og serviceteknikere,
men dette gjelder hele Europa. Samtidig er stadig flere av våre produkter
koplet opp på nett, og dette håper vi vil gjøre det mer interessant for unge
mennesker å komme inn i bransjen, sier Asmussen til fagbladet
Elektronikkbransjen.
Servicepartnere i Norge er Elesco Norge og ES-kjeden, samt
frittstående verksteder.
Asmussen har vært i Gorenje i snart 20 år.
– I starten var det BSH Husholdningsapparater som solgte
Gorenje i Norden, inntil selskapet selv tok over for 18 år siden, sier Asmussen.
– Hva tenker du som servicesjef om bransjens satsing på salg
av ombrukte produkter?
– Vi er tilknyttet OmBrukt AS i Norge, og både jeg personlig
og Gorenje som selskap har en stor interesse for alt som handler om miljø.
Dessuten sitter jeg som styreleder i Elretur i Danmark, og vi følger derfor den
norske utviklingen svært tett. Det er spennende å se hva som skjer med OmBrukt
AS i Norge, sier Asmussen.
Pragmatiske nordmenn
– Hva gjør dere på dette området i Danmark?
– Vi samler inn produktene og selger dem til andre selskap,
som klargjør og setter dem ut på markedet, igjen. I Norge er det valgt en mer
organisert løsning, og jeg har inntrykk av at dette gir bedre kontroll med
produktene som kommer ut på markedet igjen.
I Norge er det valgt en mer organisert løsning, og jeg har inntrykk av at dette gir bedre kontroll
– Hvilken utvikling vil vi se når det gjelder salget av
ombrukte produkter?
– Vi er jo en rik region, og jeg tror det vil ta litt tid
før forbrukerne blir vant til å kjøpe brukt. Samtidig ser vi en utvikling der
stadig flere produkter leies, om det er en bil eller en hvitevare, og dette kan
gjøre at det blir mer akseptabelt å kjøpe brukt.
– Kunne Gorenje stått på sidelinjen av det som skjer?
– Nei. Man er nødt til å være med på det grønne skiftet,
både når det gjelder produksjon og transport. Dette er også viktig for rekrutteringen
av unge mennesker i organisasjonen, sier Asmussen.
Han er også ansvarlig for kundesenteret i Glostrup. Her svarer
Sidra Abbas og Finn Meinskar på norsk på henvendelser fra både forhandlere og
sluttkunder i Norge. De to har bare lovord å si om de norske kundene som
kontakter dem.
– De er fornuftige. Selvfølgelig har de noen krav, men de er
ikke urimelige på noen måte. Kanskje er det slik at de er mer rolige i stilen
enn andre, med en mer pragmatisk og praktisk tilnærming til problemene de måtte
ha, sier Meinskar.