I begynnelsen av januar hadde selskapet sin første
lansering for region EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika), under et arrangement i
hovedstaden Palma på Mallorca.
Her introduserte de 20 nye produkter for regionen, med rengjørings-
og skjønnhetsprodukter under varemerket Shark, og kjøkken- og utendørsprodukter
under varemerket Ninja. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er
betalt av SharkNinja.
EMEA-sjef Tom Brown sier det nordiske markedet er en viktig
del av SharkNinjas ekspansjonsplaner.
Annonse
– Vi er i gang med å ansette folk lokalt, og vil på et
tidspunkt også etablere et kontor i Norden, sier han.
Etablert i 1994
Selskapet ble grunnlagt i Montreal i Canada i
1994, med dampvaskere og støvsugere som sine første produkter. I 2003 ble
hovedkontoret flyttet til Massachusetts i USA, og varemerkene Shark og Ninja
ble første gang brukt i 2003 og 2009.
– Hvordan passer produktene deres inn i det nordiske
markedet?
Annonse
– På alle måter. Vi går kun inn på marked der det er reell etterspørsel
etter produktene våre, og grundige forbrukerundersøkelser bekrefter det vi
trodde; det er gode muligheter for SharkNinja i dette markedet. Nå ser vi frem
til å glede forbrukerne der, sier Brown.
– Norden er en strategisk viktig region for oss, både når
det gjelder forbrukerne, demografien og detaljhandelen. Både Elkjøp, Power og
andre detaljister er allerede gode partnere. Vi har den samme forståelsen for forbrukerne,
og er trygge på at vi sammen med dem vil gjøre suksess i Norden, sier Brown til
fagbladet Elektronikkbransjen.
Verdi for pengene
Vi er i gang med å ansette folk lokalt
– Hvilken del av porteføljen har du størst
forventninger til i Norden?
– Faktisk hele bredden. Fra våre forbrukerundersøkelser vet
vi at kundene i Norden, kanskje mer i noen land enn andre, er veldig fokusert
på merkevarer, kvalitet, og at de vil virkelig ha de beste produktene. Derfor
tror vi de vil like SharkNinja-produktene. Når det er sagt, må man ikke glemme
at vi gir verdi for pengene, og ikke nødvendigvis befinner oss i den dyrere premiumdelen
av markedet.
– Hvor viktig er lanseringen her på Mallorca?
Annonse
– Den er svært viktig. Samtidig som vi viser en rekke nye
produkter, er dette også en anledning til å møte mange nye partnere,
forhandlere, media og påvirkere. Dette vil vi bygge videre på i vår vekst i
EMEA, sier Brown.
Per i dag har SharkNinja i Europa kontorer i Leeds, London,
Paris og Frankfurt.
– Vi vil fortsette ekspansjonen. Forbrukeren er i hjertet av
alt vi gjør, og da handler det om lokal tilstedeværelse.
24-timers utviklingssyklus
Under arrangementet på Mallorca er
gjennomgangstonen fra SharkNinja at de hele tiden videreutvikler produktene
sine, at de ønsker å tilføre markedet innovasjoner også i nye produktgrupper,
og at det tar kort tid fra idé til produktet er lanseringsklart.
Til fagbladet Elektronikkbransjen, sier EMEA-sjef Brown at
de derfor har en 24-timers utviklingssyklus.
Dette gjør det mulig å utvikle produkter på døgnbasis
– Vi har 700 ingeniører globalt, med kontorer i Boston,
London og Kina. Dette gjør det mulig å utvikle produkter på døgnbasis, der vi viderefører
utviklingen fra den ene avdelingen til den neste, sier Brown.
I en pressemelding sier han at selskapet vil være det han
kaller en forbrukerproblemløsende maskin.
– Vi bruker forbrukerinnsikt og global innovasjon for å utvikle
produkter som løser problemer andre ikke ser, eller ikke kan løse, for å gi en positiv
innvirkning på folks liv.
Brown sier Europa og Midtøsten er blant de mest spennende
markedene for selskapet.
– Vi har allerede sett sterk etterspørsel og vekst, men er
bare i begynnelsen. De nye produktene og kategoriene som vi nå lanserer vil
drive veksten når vi investerer i vår EMEA-virksomhet, sier han i
pressemeldingen.
FlexBreeze
Blant de 20 nye produktene som ble lansert, er utendørsviften
Shark FlexBreeze. Dette er en ny produktgruppe for SharkNinja, og viften kan
brukes tilkoplet strømnettet når den står i ladesokkelen, eller med det
innebygde batteriet hvis den løftes ut og settes på de innebygde bena. Batteriet
har en driftstid på 20 timer, og man skal kunne kjenne luftstrømmen 20 meter
unna. Tilkoplet hageslangen gir viften en avkjølende vanndis. Den veier 5,5
kilo, og har fem hastigheter som styres med en fjernkontroll som magnetisk
festes til viften. I tillegg til at den beveger seg 180 grader fra side til
side, kan den vippes 55 grader opp og ned.
FrostVault Cooler
Kjøleboksen Ninja FrostVault Cooler representerer
en annen ny produktgruppe. Denne kommer i størrelsene 47 og 29 liter, med plass
til 80 eller 48 bokser drikke. Fylt med isbiter skal de holde en temperatur på
under 4,5 grader i opp til fem dager, og nederst finnes en tørrskuff til
oppbevaring av mat.
Neverchange 51
Luftrenserne Shark Neverchange 51 har
HEPA-filter som skal holde i fem år. SharkNinja mener dette vil endre
spillereglene i markedet, og spare kundene for mye penger. Filtrene skal fjerne
opp til 99,97 prosent allergener, med sine fire lag. Sensorer registrerer
luftkvaliteten, viser denne med farger og tall på en led-skjerm, og effekten
justeres automatisk etter dette. HP300 og HP150 er tilpasset store og mindre
rom, og kan brukes med egne kapsler som tilsetter godlukt.
Double Stack Air Fryer
På Mallorca blir nyheten Ninja Double Stack Air
Fryer vist, der to skuffer er stablet i høyden for å spare benkeplass. Med de
medfølgende ristene kan man samtidig tilberede mat i fire høyder, og modellene
SL300 og SL400 har en kapasitet på 7,6 og 9,5 liter - den største med en
kapasitet på åtte porsjoner. De to skuffene har individuelle innstillinger, og
kan synkroniseres slik at rettene er ferdig samtidig.
Combi Multi-Cooker
Ninja Combi Multi-Cooker, Oven & Air Fryer kan
også gjenkjennes med det noe kortere produktnavnet SFP700, og kombinerer funksjonene
til en ovn med luftfrityr og damp. Med 12 programmer kan man kombinere en rekke
funksjoner, inkludert opptining. Kapasiteten er 12,5 liter og åtte porsjoner,
og med det ulike tilbehøret kan man blant annet koke ris og pasta.
Rengjøring
Shark StainStriker er en serie produkter, som
bruker kjemikalier i kombinasjon med sterkere sugekraft til å rengjøre tepper,
puter og tekstiler. Maskinene kommer med børster, også roterende, og det brukes
to ulike kjemikalier som aktiveres når de ved påføring blandes sammen.
Shark HydroVac har én roterende børste, og både støvsuger og
vasker harde gulv. Denne bruker et eget vaskemiddel, som også skal fjerne vond
lukt, og rengjør seg selv i basen.
Shark Steam & Scrubb har to roterende mopper, og skal
rengjøre gulvet kun ved bruk av damp, og ingen kjemikalier.
Woodfire Pro Connect XL
Ninja Woodfire Pro Connect XL skal være selskapets
mest avanserte grill med røkefunksjon. Som forgjengeren er den elektrisk, men
kapasiteten er 30 prosent større. Med wifi og blåtann kan den koples til den
nye Ninja Pro Connect-appen, kapasiteten er 10 burgere, eller en brisket på 6,8
kilo, og grillen har sju funksjoner; grilling, røking, luftfrityr, steking, baking,
oppvarming og tørking.
Steketermometeret Ninja ProChef Connected skal tåle flammer
og temperaturer opp til 370 grader, og har en batteritid på 30 timer.
Termometeret kan koples til en app via blåtann.
Ismaskin og blender
Ifølge SharkNinja, var Ninja CREAMi en
TikTok-sensasjon i fjor, med over 800 millioner visninger. Nå kommer
oppfølgeren CREAMi deluxe Ice Cream & Frozen Drink Maker, med 50 prosent
større kapasitet og flere nye funksjoner. Iskrem, gelato, sorbet, lettis,
milkshape, frappé, slush, frossen yoghurt og drinker, samt innblandet is
(mix-ins) har egne programmer.
Hurtigmikseren Ninja Detect Duo Power Blender Pro har
sensorer og skal automatisk stille inn kraft, hastighet og tid etter innholdet.
Mikseren har ti hastigheter og manuell pulsering, og en kapasitet på 1,9 liter.
I esken følger det også med to flasker som kan tas rett fra mikseren og med på
farten.
Shark SmoothStyle
Fønerbørsten Shark SmoothStyle skal tørke og gi volum til
håret, med en kombinasjon av hårføning og en oppvarmet børste. Børsten har et
keramisk belegg på tennene, slik at håret ikke kruses. SmoothStyle kan brukes
både på vårt og tørt hår, med tilpassede programmer, og har tre
temperaturinnstillinger på luften.