VIL BLI LEDENDE PÅ TEKNOLOGI

Philip Antonetti er gründer av og administrerende direktør i Ledende Teknologi. Foto: Stian Sønsteng

Philip Antonetti etablerte Ledende Teknologi AS i 2020, med en egenkapital på 40.000 kroner. I år regner selskapet med å nå 350 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg brukte en stor del av egenkapitalen på å kjøpe inn de første massasjepistolene, og knakk fort mange koder der jeg forsto hva salg og digital markedsføring handlet om. Pengene jeg tjente ble brukt på nye produkter, og siden har jeg sten for sten bygd opp Ledende Teknologi, sier Antonetti til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter 22-åringen i selskapets lokaler i Barcode i Oslo, sammen med Roger Wollan, som siden desember har vært ansatt i selskapet som nordisk salgssjef. Mer om Antonetti og Wollan senere i artikkelen.

Philip Antonetti og Roger Wollan i Ledende Teknologi. Foto: Stian Sønsteng

– Det første året omsatte vi for 44 millioner, med en vekst i 2022 på 300 prosent. Målet er at vi i år skal nå 350 millioner kroner, så vi har hatt en stødig vekst siden starten, sier Antonetti.

Cosori Airfryer

En svært viktig bidragsyter for Ledende Teknologi, er luftfrityrmaskinene fra Cosori. De første av disse tok Antonetti inn på nyåret 2021.

– Jeg hadde gjennomført markedsanalyser for å finne ut hva jeg ville begynne med, og kom over dette med airfryere, som jeg synes så veldig interessant ut. Det var økt etterspørsel etter produktgruppen, og lite konkurranse i markedet. Samtidig handlet dette om mat, noe jeg vet mange er interessert i, med gode muligheter til å bygge opp et konsept. Jeg fant Cosori, så at de hadde over 100.000 kundeanmeldelser med nesten fem av fem stjerner, og forsto at dette var et sikkert produkt. Jeg fikk en avtale om at vi fikk agenturet hvis vi i løpet av en periode solgte et visst antall produkter, og det klarte vi, sier Antonetti.

Cosori Premium Airfryer har elleve forhåndsinnstilte program, og en kapasitet på 5,5 liter. Pris: 2.700,- Foto: Cosori

I starten solgte han Cosori via sin egen nettbutikk, og da etterspørselen vokste begynte de også å selge produktene via kjøkkentøykjeden Kitchen.

– Dette gikk også over alle forventninger. Kitchen solgte allerede første måned store volumer, og like etterpå ble vi nominert til både til årets leverandør og årets produkt hos dem, og vi vant i sistnevnte kategori, sier Antonetti.

Det var økt etterspørsel etter produktgruppen, og lite konkurranse i markedet

– Dette var under pandemien; har dette hatt noe å si for interessen?

– Pandemien var først og fremst med på å gi vekst i nettsalg generelt. Samtidig var flere hjemme, og brukte mer tid på å lage mat, så det har nok hatt en betydning, sier Antonetti.

Inneklima fra Levoit

Etter en tid fikk han tilbudet om å også ta inn inneklimaprodukter fra Levoit, som på samme måte som Cosori er eid av det amerikanske selskapet VeSync.

Luftrenseren Levoit Core 400 Smart er beregnet på rom opp til 83 kvadratmeter, har tretrinns HEPA-filter og lydnivå 24-48 dB. Pris: 3.000,- Foto: Levoit

– Vi fikk høre at Levoit i hjemmemarkedet USA er større enn Cosori, med enda flere kundeanmeldelser og rundt 4,7 av fem stjerner, så vi så dette som en stor mulighet til å også ta inneklimaprodukter. Under pandemien merket vi også for Levoits del økt salg og volum, nettopp fordi folk var mer hjemme. I år blir Levoit en ny satsing, der vi som med Cosori lager et konsept, også med satsing på detaljhandelen, sier Antonetti.

Ledende Teknologi har flere nettbutikker med nisjebaserte produkter, der Cosori helt klart har solgt best.

– Også Levoit er kvalitetsprodukter, og vi ser i nettbutikken en enorm etterspørsel. Dermed blir det også her enda mer aktuelt å gå inn i detaljhandelen.

– Har dere fått oppmerksomhet fra VeSync på grunn av resultatene dere har oppnådd i Norge?

– Vi er i dialog med ulike personer i VeSync, både i Asia og USA. De har helt klart lagt merke til oss, siden vi er blitt en av deres største kunder i Europa, og har stilt en del spørsmål rundt måten vi har markedsført oss.

Jungeltelegrafen

– Hva svarer du da?

Antonetti ler.

– Da svarer vi at vi har gjort vårt med markedsføringen, med gode strategier sammen med partnerne, og tatt noen riktige valg ikke minst når det gjelder kanalstrategien i detaljhandelen.

Vi har fått mye drahjelp via jungeltelegrafen

– Hvordan har dere bygd opp Cosori som varemerke?

– Vi har brukt sosiale medier, med markedsføring på ulike plattformer, samtidig som vi har samarbeidet med en rekke kjente personer som har promovert produktene våre.

– Her snakker vi om påvirkere?

Cosori Dual Blaze Airfryer har dobbelt varmeelement, tolv forhåndsinnstilte program, og en kapasitet på 6,4 liter. Pris: 3.250,- Foto: Cosori

– Helt klart. Dette har vært med på å skape noe, i kombinasjon med en rekke aktiviteter rundt konseptet Cosori. Samtidig er selve produktene av en såpass god kvalitet, som snakker for seg selv. Når folk bruker produktet, forteller de gjerne andre om den positive opplevelsen, så vi har fått mye drahjelp via jungeltelegrafen. Vi opprettet for halvannet år siden en egen Facebook-gruppe, som nå har nesten 27.000 medlemmer. Her samles kundene våre, der de får delt tips, oppskrifter og erfaringer, og vi gjennomfører ulike aktiviteter som gir merverdi ut over selve produktet. Facebook-gruppen skaper også trygghet for kundene våre, og de som vurderer å kjøpe en Cosori, sier Antonetti.

Kontaktet av Elkjøp

– Hvor gikk veien videre fra Kitchen inn i detaljhandelen?

– Vi ble kontaktet av Elkjøp, og det var både superspennende og gøy. Vi måtte foreta en grundig vurdering av om dette var noe vi var rustet til å håndtere, siden det fremdeles var tidlig i prosessen. Samarbeidet har gått utrolig bra, og vi er også blitt kontaktet av andre. Vi har gjort det vi kan for å være strategiske, for å opprettholde merkevarebyggingen. Per i dag er Kitchen og Elkjøp våre autoriserte forhandlere, samt Cervera i Sverige, som også har en nettbutikk i Norge, sier Antonetti.

Sanela Dzaja (f. v.), Alisa Dzaja og Jeanette Borgli Vegge er tre av totalt 16 ansatte i Ledende Teknologi. Foto: Stian Sønsteng

– Faren med å gjøre en god jobb, når man bygger et varemerke fra å være ingenting til å bli markedsledende, er at gråimporten kommer ganske hurtig. Det har skjedd også her, men da følger det ikke med manualer på nordiske språk eller oppskriftsheftet fra oss. Dessuten skal kundeservice gå vareveien, og dette kan også forringe et varemerke. Nå forsøker vi å ta kontroll over kanalene, for å ivareta verdien både for sluttkundene og Cosori, sier Roger Wollan.

– Som et ledd i dette innfører vi fem års full garanti, og ikke bare en ren reklamasjonsrett, i tillegg til at vi har 100 dagers fornøydgaranti, sier han.

Ad hoc i 2022

Antonetti sier det både for ham selv og Ledende Teknologi AS var et veiskille da de innledet samarbeidet med Elkjøp.

Siden jeg ikke hadde så mye erfaring på området, ble løsningen å ansette en av de bedre i bransjen

– Dette er fagfolk, med mye kunnskap om og interesse for produktene, kanskje mer enn i andre kanaler. Jeg måtte utfordre meg selv, siden det ble en helt ny måte å tenke på, både når det gjelder markedsføring, men også når det gjelder innkjøp og logistikk. Det ble mindre jobb når det gjelder kundeservice direkte, men mye mer når det gjelder logistikk og dialog med kjeden. Siden jeg ikke hadde så mye erfaring på området, ble løsningen å ansette en av de bedre i bransjen, sier Antonetti.

Han snakker om Roger Wollan, som den 1. desember begynte som nordisk salgssjef. De to legger ikke skjul på at han også er involvert på mange andre områder i selskapet.

– Vi er fortsatt et lite selskap, med dugnadsånd hele veien. Vi er i ferd med å lande en organisasjon, men dette tar tid. Den veksten og reisen selskapet hadde i 2022 krevde en del ad hoc-beslutninger, så i 2023 setter vi en organisasjon i alle nordiske land, samtidig som vi introduserer flere konsepter, sier Wollan.

Egne varemerker

I begynnelsen av 2022 lanserte Ledende Teknologi Cosori i Sverige og Danmark, mens Finland kom til på høsten.

Luftrenseren Levoit Core 350 Smart er beregnet på rom opp til 83 kvadratmeter, har tretrinns HEPA-filter og lydnivå 24-48 dB. Pris: 3.000,- Foto: Levoit

– Vi har ekspandert utrolig fort, med egne selskap i alle land. I mars 2022 var vi to ansatte i selskapet, nå er vi 16 på heltid. Det med å etablere systemer og rutiner er noe vi arbeider hardt med, samtidig som vi arbeider med vekst og merkevarebygging, sier Anonetti.

I tillegg til Cosori og Levoit, selger Ledende Teknologi massasjestoler fra Mazzetti, samt massasjepistolene Booster og Trigger Point, som alle er selskapets egne varemerker.

– Vi driver også med badstuovner, men dette er et lite prosjekt. Massasjestolene introduserte vi i 2021, og dette har også gått veldig bra, sier Anonetti.

I tillegg vil Ledende Teknologi lansere ytterligere et eget varemerke; Bellino.

– Dette er rettet mot barn, med for eksempel barnevogner. Her har vi selv utviklet og designet produktene, og det har vært en lang prosess. Masseproduksjonen starter i mars, sier Antonetti.

Eier mye av verdikjeden

Styrken vår er at vi selv eier mye av verdikjeden

– Styrken vår er at vi selv eier mye av verdikjeden, med mange egne varemerker og nettbutikker. Vi går inn i detaljhandelen når tiden er inne, så kontrollert som mulig. Når det gjelder Cosori og Levoit er vi distributører, men også her legger vi vekt på å gi våre kunder merverdi, sier Wollan.

– Dere har snakket om kvaliteten på Cosori og Levoit. Gjelder dette også deres egne varemerker; at det er kvalitet som skal vare?

– Dette er hovedfokuset vårt, og er ved siden av god kundeservice vår viktigste verdi. Vi bruker lang tid på å utvikle og kvalitetsteste produktene før vi begynner med noe. Cosori er et produkt vi er stolte av, som vi står hundre prosent bak siden kvaliteten er fenomenal. Responsen fra kundene er veldig god. Cosori er veldig dyktige til å hente frem nye teknologier, som modellene med varmeelementer både oppe og nede. Dette er de alene om, og man slipper å snu maten underveis. I tillegg er det flere nyheter på gang, som vil komme senere i år, sier Anonetti.

Cosori Dehydrator Airfryer kan i tillegg til å tilberede mat med ti program brukes til å tørke blant annet bær, sopp og frukt. Kapasitet: 5,8 liter. Pris: 3.000,- Foto: Cosori

– Et par av de nye modellene som kommer tilfører enda mer brukervennlighet og muligheter til hva man kan bruke en airfryer til, og gjør det om mulig enda enklere å bruke den, sier Wollan.

– Er dere involvert i produktutviklingen?

– Vi er med i den grad at VeSync spør oss om tips. Vi bruker mye tid på kundekontakt, og gjennomfører markedsanalyser der vi blant annet spør om hvilke funksjoner de ønsker. Dette melder vi videre, sier Antonetti.

Søker etter nye lokaler

Ledende Teknologi holder til i Barcode ved Oslo Sentralstasjon.

– Hva med lager og logistikk?

– Vi har to lagre i Norge, på Furuset i Oslo og i Ytre Enebakk. Vi har også et hovedlager i Sverige, ved Östersund, som supplerer de andre markedene, sier Antonetti.

Lageret i Sverige er selskapets eget, og de skal nå over til eget lager i Oslo. De ansatte ved lagrene kommer i tillegg til de 16 som jobber med salg og administrasjon.

Luftrenseren Levoit Core 600 Smart er beregnet på rom opp til 147 kvadratmeter, har tretrinns HEPA-filter og lydnivå 26-55 dB. Pris: 4.000,- Foto: Levoit

Wollan sier selskapet nå er på utkikk etter nye lokaler.

– Vi ønsker et sted vi på en god måte kan demonstrere alle varemerkene og produktene våre. Ledende Teknologi vil jo vokse, og vi er nødt til å ha plass til dette.

– Hva tenker dere om tiden vi er inne i; er det nå det er lurt å satse?

– Det har vært økonomisk tøffe tider, men i en krise ligger det også muligheter. Man må tenke på en litt annen måte, for å kunne vokse i et nedadgående marked. Vi arbeider aktivt for å gjøre nettopp dette, sier Antonetti.

Startet ungdomsbedrift

– Hva er din egen bakgrunn?

Jeg droppet ut av skolen på slutten av tredjeklasse

– Jeg var med på å starte en ungdomsbedrift, da jeg gikk på en linje for entreprenørskap ved Kongshavn videregående skole på Nordstrand her i Oslo. Vi startet med å lage økologiske t-skjorter, med trykk av tegninger laget av kreftsyke barn, og solgte disse til inntekt nettopp for denne saken. Vi samarbeidet med påvirkere og ambassadører, og donerte over 150.000 kroner til Barnekreftforeningen. Vi vant NM i ungdomsbedrift, og fikk én av ti priser i EM. Da forsto jeg at det å drive bedrift var noe som passet meg, så jeg droppet ut av skolen på slutten av tredjeklasse. Dette var i 2019, da jeg var 19 år gammel, og sammen med to andre kjøpte vi et konkursbo der vi solgte reservedeler til mobiltelefoner til ulike verksteder og til sluttkundene via vår egen nettbutikk. Der fikk jeg sansen for netthandel, og etter ett år solgte jeg meg ut for å etablere Ledende Teknologi, sier Antonetti.

Det første produktet i den nye bedriften var massasjepistolen, som han fortsatt selger.

– Jeg så dette som en unik mulighet, og glemmer aldri den dagen da jeg solgte det første produktet, smiler Antonetti.

Entreprenør og gründer

Philip Antonetti i Ledende Teknologi da Cosori Premium Airfryer i november ble kåret til «Årets kjøkkenprodukt 2022/2023». Foto: Tore Skaar

Det neste produktet han tok inn var Cosori, og frem til november 2021 var han den eneste ansatte i bedriften. I mars 2022 kom ansatt nummer tre, og i dagens stab på 16 er Wollan den eldste, og Antonetti den yngste.

– Det å ansette de riktige personene er noe av det viktigste når man driver bedrift. Det er viktig å få inn folk med erfaring, som på sine områder er bedre enn meg. Derfor er det trygt å godt å ha Roger på laget, og han er en stor bidragsyter, sier Antonetti om Wollan.

– Hvordan er det å ha en sjef som er nesten 30 år yngre?

– I starten, da vi begynte å snakke sammen, var jeg litt skeptisk. Dette gikk fort over, da jeg forsto hva som var i ferd med å skje her. Det viktige er hva Philip som entreprenør og gründer har fått til, sier Wollan.

Han kom fra stillingen som nordisk kategorisjef for småelektrisk i Power, og har tidligere blant annet vært fire år som norgessjef i OBH Nordica og ti år sentralt i Elkjøp.

– Dere har nevnt bruken av sosiale medier og såkalte påvirkere. Kan dere si litt mer om dette?

– Dette har en verdi når det gjelder å bygge varemerkene, og handler om mer enn at noen sier at dette er et kjempebra produkt. For Cosoris del utvikler vi stadig nye oppskrifter, og dette er med å bygge hele konseptet, sier Antonetti.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS