– Jeg brukte en stor del av egenkapitalen på å
kjøpe inn de første massasjepistolene, og knakk fort mange koder der jeg forsto
hva salg og digital markedsføring handlet om. Pengene jeg tjente ble brukt på
nye produkter, og siden har jeg sten for sten bygd opp Ledende Teknologi, sier
Antonetti til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi møter 22-åringen i selskapets lokaler i Barcode i Oslo,
sammen med Roger Wollan, som siden desember har vært ansatt i selskapet som
nordisk salgssjef. Mer om Antonetti og Wollan senere i artikkelen.
– Det første året omsatte vi for 44 millioner, med en vekst
i 2022 på 300 prosent. Målet er at vi i år skal nå 350 millioner kroner, så vi
har hatt en stødig vekst siden starten, sier Antonetti.
Annonse
Cosori Airfryer
En svært viktig bidragsyter for Ledende Teknologi,
er luftfrityrmaskinene fra Cosori. De første av disse tok Antonetti inn på
nyåret 2021.
– Jeg hadde gjennomført markedsanalyser for å finne ut hva
jeg ville begynne med, og kom over dette med airfryere, som jeg synes så veldig
interessant ut. Det var økt etterspørsel etter produktgruppen, og lite
konkurranse i markedet. Samtidig handlet dette om mat, noe jeg vet mange er
interessert i, med gode muligheter til å bygge opp et konsept. Jeg fant Cosori,
så at de hadde over 100.000 kundeanmeldelser med nesten fem av fem stjerner, og
forsto at dette var et sikkert produkt. Jeg fikk en avtale om at vi fikk agenturet
hvis vi i løpet av en periode solgte et visst antall produkter, og det klarte
vi, sier Antonetti.
I starten solgte han Cosori via sin egen nettbutikk, og da
etterspørselen vokste begynte de også å selge produktene via kjøkkentøykjeden
Kitchen.
– Dette gikk også over alle forventninger. Kitchen solgte
allerede første måned store volumer, og like etterpå ble vi nominert til både
til årets leverandør og årets produkt hos dem, og vi vant i sistnevnte
kategori, sier Antonetti.
Annonse
Det var økt etterspørsel etter produktgruppen, og lite konkurranse i markedet
– Dette var under pandemien; har dette hatt noe å si for
interessen?
– Pandemien var først og fremst med på å gi vekst i nettsalg
generelt. Samtidig var flere hjemme, og brukte mer tid på å lage mat, så det
har nok hatt en betydning, sier Antonetti.
Inneklima fra Levoit
Etter en tid fikk han tilbudet om å også ta inn
inneklimaprodukter fra Levoit, som på samme måte som Cosori er eid av det
amerikanske selskapet VeSync.
– Vi fikk høre at Levoit i hjemmemarkedet USA er større enn
Cosori, med enda flere kundeanmeldelser og rundt 4,7 av fem stjerner, så vi så
dette som en stor mulighet til å også ta inneklimaprodukter. Under pandemien
merket vi også for Levoits del økt salg og volum, nettopp fordi folk var mer
hjemme. I år blir Levoit en ny satsing, der vi som med Cosori lager et konsept,
også med satsing på detaljhandelen, sier Antonetti.
Ledende Teknologi har flere nettbutikker med nisjebaserte
produkter, der Cosori helt klart har solgt best.
– Også Levoit er kvalitetsprodukter, og vi ser i
nettbutikken en enorm etterspørsel. Dermed blir det også her enda mer aktuelt å
gå inn i detaljhandelen.
Annonse
– Har dere fått oppmerksomhet fra VeSync på grunn av
resultatene dere har oppnådd i Norge?
– Vi er i dialog med ulike personer i VeSync, både i Asia og
USA. De har helt klart lagt merke til oss, siden vi er blitt en av deres
største kunder i Europa, og har stilt en del spørsmål rundt måten vi har
markedsført oss.
Jungeltelegrafen
– Hva svarer du da?
Antonetti ler.
– Da svarer vi at vi har gjort vårt med markedsføringen, med
gode strategier sammen med partnerne, og tatt noen riktige valg ikke minst når
det gjelder kanalstrategien i detaljhandelen.
Vi har fått mye drahjelp via jungeltelegrafen
– Hvordan har dere bygd opp Cosori som varemerke?
– Vi har brukt sosiale medier, med markedsføring på ulike
plattformer, samtidig som vi har samarbeidet med en rekke kjente personer som
har promovert produktene våre.
– Her snakker vi om påvirkere?
– Helt klart. Dette har vært med på å skape noe, i
kombinasjon med en rekke aktiviteter rundt konseptet Cosori. Samtidig er selve
produktene av en såpass god kvalitet, som snakker for seg selv. Når folk bruker
produktet, forteller de gjerne andre om den positive opplevelsen, så vi har
fått mye drahjelp via jungeltelegrafen. Vi opprettet for halvannet år siden en
egen Facebook-gruppe, som nå har nesten 27.000 medlemmer. Her samles kundene
våre, der de får delt tips, oppskrifter og erfaringer, og vi gjennomfører ulike
aktiviteter som gir merverdi ut over selve produktet. Facebook-gruppen skaper
også trygghet for kundene våre, og de som vurderer å kjøpe en Cosori, sier
Antonetti.
Kontaktet av Elkjøp
– Hvor gikk veien videre fra Kitchen inn i
detaljhandelen?
– Vi ble kontaktet av Elkjøp, og det var både superspennende
og gøy. Vi måtte foreta en grundig vurdering av om dette var noe vi var rustet
til å håndtere, siden det fremdeles var tidlig i prosessen. Samarbeidet har
gått utrolig bra, og vi er også blitt kontaktet av andre. Vi har gjort det vi
kan for å være strategiske, for å opprettholde merkevarebyggingen. Per i dag er
Kitchen og Elkjøp våre autoriserte forhandlere, samt Cervera i Sverige, som
også har en nettbutikk i Norge, sier Antonetti.
– Faren med å gjøre en god jobb, når man bygger et varemerke
fra å være ingenting til å bli markedsledende, er at gråimporten kommer ganske
hurtig. Det har skjedd også her, men da følger det ikke med manualer på
nordiske språk eller oppskriftsheftet fra oss. Dessuten skal kundeservice gå
vareveien, og dette kan også forringe et varemerke. Nå forsøker vi å ta
kontroll over kanalene, for å ivareta verdien både for sluttkundene og Cosori,
sier Roger Wollan.
– Som et ledd i dette innfører vi fem års full garanti, og
ikke bare en ren reklamasjonsrett, i tillegg til at vi har 100 dagers
fornøydgaranti, sier han.
Ad hoc i 2022
Antonetti sier det både for ham selv og Ledende
Teknologi AS var et veiskille da de innledet samarbeidet med Elkjøp.
Siden jeg ikke hadde så mye erfaring på området, ble løsningen å ansette en av de bedre i bransjen
– Dette er fagfolk, med mye kunnskap om og interesse for
produktene, kanskje mer enn i andre kanaler. Jeg måtte utfordre meg selv, siden
det ble en helt ny måte å tenke på, både når det gjelder markedsføring, men
også når det gjelder innkjøp og logistikk. Det ble mindre jobb når det gjelder
kundeservice direkte, men mye mer når det gjelder logistikk og dialog med
kjeden. Siden jeg ikke hadde så mye erfaring på området, ble løsningen å
ansette en av de bedre i bransjen, sier Antonetti.
Han snakker om Roger Wollan, som den 1. desember begynte som
nordisk salgssjef. De to legger ikke skjul på at han også er involvert på mange
andre områder i selskapet.
– Vi er fortsatt et lite selskap, med dugnadsånd hele veien.
Vi er i ferd med å lande en organisasjon, men dette tar tid. Den veksten og
reisen selskapet hadde i 2022 krevde en del ad hoc-beslutninger, så i 2023
setter vi en organisasjon i alle nordiske land, samtidig som vi introduserer
flere konsepter, sier Wollan.
Egne varemerker
I begynnelsen av 2022 lanserte Ledende Teknologi
Cosori i Sverige og Danmark, mens Finland kom til på høsten.
– Vi har ekspandert utrolig fort, med egne selskap i alle
land. I mars 2022 var vi to ansatte i selskapet, nå er vi 16 på heltid. Det med
å etablere systemer og rutiner er noe vi arbeider hardt med, samtidig som vi
arbeider med vekst og merkevarebygging, sier Anonetti.
I tillegg til Cosori og Levoit, selger Ledende Teknologi
massasjestoler fra Mazzetti, samt massasjepistolene Booster og Trigger Point,
som alle er selskapets egne varemerker.
– Vi driver også med badstuovner, men dette er et lite
prosjekt. Massasjestolene introduserte vi i 2021, og dette har også gått veldig
bra, sier Anonetti.
I tillegg vil Ledende Teknologi lansere ytterligere et eget
varemerke; Bellino.
– Dette er rettet mot barn, med for eksempel barnevogner.
Her har vi selv utviklet og designet produktene, og det har vært en lang
prosess. Masseproduksjonen starter i mars, sier Antonetti.
Eier mye av verdikjeden
Styrken vår er at vi selv eier mye av verdikjeden
– Styrken vår er at vi selv eier mye av
verdikjeden, med mange egne varemerker og nettbutikker. Vi går inn i
detaljhandelen når tiden er inne, så kontrollert som mulig. Når det gjelder
Cosori og Levoit er vi distributører, men også her legger vi vekt på å gi våre
kunder merverdi, sier Wollan.
– Dere har snakket om kvaliteten på Cosori og Levoit.
Gjelder dette også deres egne varemerker; at det er kvalitet som skal vare?
– Dette er hovedfokuset vårt, og er ved siden av god
kundeservice vår viktigste verdi. Vi bruker lang tid på å utvikle og
kvalitetsteste produktene før vi begynner med noe. Cosori er et produkt vi er
stolte av, som vi står hundre prosent bak siden kvaliteten er fenomenal.
Responsen fra kundene er veldig god. Cosori er veldig dyktige til å hente frem
nye teknologier, som modellene med varmeelementer både oppe og nede. Dette er
de alene om, og man slipper å snu maten underveis. I tillegg er det flere
nyheter på gang, som vil komme senere i år, sier Anonetti.
– Et par av de nye modellene som kommer tilfører enda mer
brukervennlighet og muligheter til hva man kan bruke en airfryer til, og gjør
det om mulig enda enklere å bruke den, sier Wollan.
– Er dere involvert i produktutviklingen?
– Vi er med i den grad at VeSync spør oss om tips. Vi bruker
mye tid på kundekontakt, og gjennomfører markedsanalyser der vi blant annet
spør om hvilke funksjoner de ønsker. Dette melder vi videre, sier Antonetti.
Søker etter nye lokaler
Ledende Teknologi holder til i Barcode ved Oslo
Sentralstasjon.
– Hva med lager og logistikk?
– Vi har to lagre i Norge, på Furuset i Oslo og i Ytre
Enebakk. Vi har også et hovedlager i Sverige, ved Östersund, som supplerer de
andre markedene, sier Antonetti.
Lageret i Sverige er selskapets eget, og de skal nå over til
eget lager i Oslo. De ansatte ved lagrene kommer i tillegg til de 16 som jobber
med salg og administrasjon.
Wollan sier selskapet nå er på utkikk etter nye lokaler.
– Vi ønsker et sted vi på en god måte kan demonstrere alle
varemerkene og produktene våre. Ledende Teknologi vil jo vokse, og vi er nødt
til å ha plass til dette.
– Hva tenker dere om tiden vi er inne i; er det nå det er
lurt å satse?
– Det har vært økonomisk tøffe tider, men i en krise ligger
det også muligheter. Man må tenke på en litt annen måte, for å kunne vokse i et
nedadgående marked. Vi arbeider aktivt for å gjøre nettopp dette, sier
Antonetti.
Startet ungdomsbedrift
– Hva er din egen bakgrunn?
Jeg droppet ut av skolen på slutten av tredjeklasse
– Jeg var med på å starte en ungdomsbedrift, da jeg gikk på
en linje for entreprenørskap ved Kongshavn videregående skole på Nordstrand her
i Oslo. Vi startet med å lage økologiske t-skjorter, med trykk av tegninger
laget av kreftsyke barn, og solgte disse til inntekt nettopp for denne saken.
Vi samarbeidet med påvirkere og ambassadører, og donerte over 150.000 kroner
til Barnekreftforeningen. Vi vant NM i ungdomsbedrift, og fikk én av ti priser
i EM. Da forsto jeg at det å drive bedrift var noe som passet meg, så jeg
droppet ut av skolen på slutten av tredjeklasse. Dette var i 2019, da jeg var 19
år gammel, og sammen med to andre kjøpte vi et konkursbo der vi solgte
reservedeler til mobiltelefoner til ulike verksteder og til sluttkundene via
vår egen nettbutikk. Der fikk jeg sansen for netthandel, og etter ett år solgte
jeg meg ut for å etablere Ledende Teknologi, sier Antonetti.
Det første produktet i den nye bedriften var
massasjepistolen, som han fortsatt selger.
– Jeg så dette som en unik mulighet, og glemmer aldri den
dagen da jeg solgte det første produktet, smiler Antonetti.
Entreprenør og gründer
Det neste produktet han tok inn var Cosori, og
frem til november 2021 var han den eneste ansatte i bedriften. I mars 2022 kom
ansatt nummer tre, og i dagens stab på 16 er Wollan den eldste, og Antonetti
den yngste.
– Det å ansette de riktige personene er noe av det viktigste
når man driver bedrift. Det er viktig å få inn folk med erfaring, som på sine
områder er bedre enn meg. Derfor er det trygt å godt å ha Roger på laget, og
han er en stor bidragsyter, sier Antonetti om Wollan.
– Hvordan er det å ha en sjef som er nesten 30 år yngre?
– I starten, da vi begynte å snakke sammen, var jeg litt
skeptisk. Dette gikk fort over, da jeg forsto hva som var i ferd med å skje
her. Det viktige er hva Philip som entreprenør og gründer har fått til, sier Wollan.
Han kom fra stillingen som nordisk kategorisjef for
småelektrisk i Power, og har tidligere blant annet vært fire år som norgessjef
i OBH Nordica og ti år sentralt i Elkjøp.
– Dere har nevnt bruken av sosiale medier og såkalte
påvirkere. Kan dere si litt mer om dette?
– Dette har en verdi når det gjelder å bygge varemerkene, og
handler om mer enn at noen sier at dette er et kjempebra produkt. For Cosoris
del utvikler vi stadig nye oppskrifter, og dette er med å bygge hele konseptet,
sier Antonetti.