VIL GJØRE LYDGLEDEN ENKEL

– Med JBL Boost TV er det nok å plugge den til TVen, så har du enkelt lydgleden tilbake foran skjermen, sier Frank Bruun.

Publisert Sist oppdatert

Vi møter den norske Harman-representanten under TV-tårnet på området til Messe Berlin, der den amerikanske leverandøren som de senere år under IFA viser varemerkene JBL, AKG og Harman.

Bruun er rask til å presisere at Harman fortsetter tilpassingen til markedet.

– Man fokuserer ikke lenger på de store høyttalerne, men på kommunikasjonsprodukter – enten nettverks- eller blåtannbasert. Lyden vandrer rundt i hele verden, ikke minst i hjemmet, sier Bruun.

Vi lager et økosystem for hjemmet, der vi bruker blåtann som overføringsteknologi

Foran en TV-skjerm står JBL Boost TV utstilt.

– Vi har snakket mye om lydplanker, som gjerne har en dypbasshøyttaler i tillegg. Selv dette kan for mange være komplisert å sette opp, så vi har nå laget en enkelt enhet som det bare er å plugge til TVen, så spiller den. Den har Dolby, optisk inn og ut, og alt den skal ha, men gjør det lett å få lydgleden tilbake til TVen, sier Bruun.

Han mener Harman som alltid et lass med nyheter.

JBL Connect med blåtann

– Vi er i alle kategoriene vil skal være med, og det helt i toppen, sier Bruun til fagbladet Elektronikkbransjen.

Under varemerket JBL lanserer Harman det nye Connect-systemet. Dette vil fortløpende implementeres i stadig flere modeller av de små multimediahøyttalerne fra JBL, slik at de kan settes sammen i stereooppsett eller videredistribuere lyden via blåtann. På IFA antydes det at man etter hvert kommer med løsninger som gjør det mulig å kople sammen flere høyttalere.

– Vi lager et økosystem for hjemmet, der vi bruker blåtann som overføringsteknologi, som gjør det mulig å få musikken til å følge deg fra rom til rom. Om man har en liten og en stor høyttaler, kan også de spille sammen, sier Bruun.

En av produktnyhetene med JBL Connect er blåtannhøyttaleren JBL Xtreme, med 15 timer batteritid. Denne har Bruun store forventninger til.

– Dette er en større blåtannhøyttaler med enda større lyd, og vi er i ferd med å ferdigstille en ny produksjonslinje for å dekke etterspørselen. Vi flyr inn de første for levering i september, og prisen blir 3.000 kroner, sier Bruun.

Omni med wifi

Under varemerket Harman går multiromsystemet Omni videre.

– Dette er et wifi-basert system, og byr på flere muligheter. Man kan velge ulike kilder, og kople til eksisterende enheter via bru-løsninger. Systemet har strømmingstilbydere inne, som for eksempel Tidal, og man kan også kople til enheter via blåtann og videredistribuere lyden i systemet.

– Dere mangler Spotify?

– Det er riktig, enn så lenge. Inntil videre kan man lytte til Spotify via mobiltelefonen sin.

Under varemerket AKG viser Harman hodetelefonene N90.

– Dette er nok en gang referansehodetelefoner vi har utviklet i samarbeid med Quincy Jones, der vi tidligere har hatt kjempesuksess med Q-serien. Nå kommer vi med en helt ny teknologi, der hodetelefonen skanner øret og tilpasser lyden etter dette, sier Bruun.

Lillebroren N60 har aktiv støyreduksjon. Bruun sier at AKG her ikke bare fjerner omgivelsesstøy; de opprettholder samtidig lydkvaliteten i hele frekvensspekteret for at man skal ha full glede av musikken.

– Salget av blåtann-hodetelefoner fra JBL går rett i taket, med en salgsøkning på mange hundre prosent. Det er helt klart en målsetting at vi skal være og forbli markedsledende, sier Bruun.

Han sier konsernet kommer med innovative løsninger innen øreplugger og hodesett for sportsbruk.

– Man kan for eksempel bytte spor og justere volumet ved å bevege hendene foran ørene. Dette er ekstremt spennende, og må nesten oppleves for at man forstår hvilke muligheter dette gir, sier Bruun.

Powered by Labrador CMS