Ole Morten Skymoen (t. h.) med typiske produkter fra Cellularline som selges i kiosker og bensinstasjoner, og Tom Vedvik med Pinell Supersound 501. Foto: Stian Sønsteng

KIOSK OG BENSIN ER GOD BUTIKK

Kiosker og bensinstasjoner med sine kunder på farten er blitt viktige kanaler for TT Micro, ved siden av elektrohandelen og bilbransjen.

Publisert Sist oppdatert

– Forventet omsetning i år er 120 millioner kroner. Dette er en økning på 20 prosent fra i fjor, sier daglig leder Ole Morten Skymoen i TT Micro.

Vi møter ham under en minimesse TT Micro i juni hadde for sine kunder, i et konferansesenter like ved selskapets lokaler på Skullerud i Oslo.

Skymoen eier sju prosent av TT Micro AS, mens brødrene bak de to T-ene i firmanavnet, Tom og Tore Vedvik, hver eier 45 prosent. Vedvik-brødrene er i høyeste grad involvert i den daglige driften av TT Micro, som har 19 ansatte inkludert fire agenter.

Tom Vedvik, styreleder og markedssjef, forsikrer at radio fortsatt er en viktig del av virksomheten til selskapet, som kanskje er best kjent for sine Pinell-radioer.

Nakkeputer er et typisk kampanjeprodukt TT Micro tilbyr til kiosker og bensinstasjoner. Flappy the Elephant koster 300 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Tidligere har vi ligget i de høyere segmentene, nå kommer vi med tre nye radiomodeller fra 600 til 1.000 kroner. For oss gjelder det å utvikle produktene og få mer hylleplass, samt å finne nye kunder i utlandet. Jeg arbeider mye med dette, mens Ole Morten har ansvaret for kiosker og bensinstasjoner, samt den daglige ledelsen, sier Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Pinell-radioene distribueres i dag i Belgia, Nederland, Sveits og Tyskland.

– Vi arbeider mot flere andre markeder, ikke minst gjennom vårt samarbeid med Gandalf Distribution og deres eiere i latviske Elko Group. Dessverre har vi vært tomme for produkter veldig lenge, men er vi igjen leveringsdyktige, sier Vedvik.

TT Micro selger promilletestere med varemerket AlcoTrx, og markedsfører disse i samarbeid med Forbundet mot rusgift og Motorførernes avholdsforbund. Priser: 800,- (FCA30) og 2.100,- (FCA Pro 100). Foto: Stian Sønsteng

Kiosk og bensin

Vi kommer tilbake til Vedvik og de nye radioene, men først lar vi Skymoen komme med et langt svar på et kort spørsmål i forbindelse med hvem som deltar på minimessen.

– De færreste kundene her er fra elektronikkbransjen?

Cellularline lanserte før pandemien i snitt 35 nye produkter i måneden, og de er snart tilbake på samme nivå

– Brorbarten kommer fra kiosk og bensin. Her leverer vi produkter man kjapt ønsker når man er på farten, hovedsakelig mobiltilbehør, men også briller, skyggeluer og nakkeputer. Hos de fleste av våre kontraktkunder i denne bransjen får vi lov til å bygge vegger med én, to og noen steder tre meter med mobiltilbehør. Dette er mye ladeutstyr, men også mobilholdere, siden det gir tre prikker i førerkortet og 7.000 kroner i bot hvis man som bilfører bruker mobiltelefonen uten dette. Dessuten er nordmenn veldig teknologiinteresserte, slik at de også kjøper holdere med trådløs lading. Vi har dessuten mye lyd i dette sortimentet, med helt trådløse ørepropper, og veldig mye kabler.

Fra Cellularline selger TT Micro også helt ørepropper og modeller med kabel. Priser fra 300 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Varemerket vi stort sett selger her er italienske Cellularline, som har vært vår partner siden 2004. Til forskjell fra radio, hvor vi bruker lang tid på å utvikle nye modeller, må det på mobiltilbehør gå fort. Trender kommer og går, du trenger bredde og farger, tilpasset alle mulige apparater, og dette er grunnen til at vi inngikk partnerskapet med Cellularline. De lanserte før pandemien i snitt 35 nye produkter i måneden, og de er snart tilbake på samme nivå.

Kjenner markedet

Da vi til å begynne med selv utviklet produkter i denne kategorien, tok det flere måneder før vi fikk et nytt produkt ut på veien. Derfor er Cellularline blitt en veldig god partner for oss. De sørger for at vi kan tilby de riktige produktene, med en god innpakning som gjør det enkelt for kunden å velge riktig.

Fra Yupoong selger TT Micro justerbare skyggeluer. Pris: 300,- Foto: Stian Sønsteng

Vi foreslår for våre kunder planogram i de ulike størrelsene, basert på en tett dialog med Cellularline, som sitter med ukentlige data fra 3.000 kunder i Europa. I tillegg bruker de markedstall fra GfK, for å vite hva som selger totalt sett, samt tall fra analysefirma som forteller hva som kommer til å selge. Basert på dette foreslår vi hvilke produkter kundene skal ha på sine vegger. Når dette er godtatt av kundene, har vi fire medarbeidere og fire agenter ute på veien som bygger utstillingene i kiosker og bensinstasjoner. Etter at vi har tatt hele runden, besøker vi igjen disse kundene hver andre til sjette uke, avhengig av størrelse og geografi. På disse besøkene vasker og rydder vi i utstillingene, og vi tar mot nye ordrer. Fra de fleste kundene mottar vi salgstall for produktene de selger, som vi igjen gir til Cellularline, for å få råd om hvilke endringer vi skal gjøre neste gang.

Briller og solbriller fra Magnivison (160,- og 200,-), Blast (200,- til 350,-) og Ironman (300,- til 450,-) er tre av flere varemerker TT Micro leverer til kiosker og bensinstasjoner. Foto: Stian Sønsteng

Kampanjeprodukter

Produktene som henger på veggene våre, står for 70-75 prosent av salget. Så må vi være kreative, og i tillegg foreslå kampanjer. Der har vi ulike hjelpemidler og utstillingsmateriell, samt egne produktserier som er beregnet på kampanjer. Dette er ofte lavere prisede produkter, gjerne med mye farger og artige ting, kanskje rettet mot yngre kunder. Disse kampanjene kjører vi gjerne fire ganger i året, og her henter vi de siste 25 prosentene av omsetningen, sier Skymoen.

Kiosker og bensinstasjoner står som nevnt for rundt halvparten av omsetningen til TT Micro.

– Hvordan har utviklingen vært for dere i denne kategorien?

Disse kampanjene kjører vi gjerne fire ganger i året

– Siden vi startet med dette i 2011, har omsetningen her hatt en årlig økning på rundt 20 prosent.

– Med en slik vekst; hvor lang tid vil det ta før kiosker og bensinstasjoner står for 100 prosent av omsetningen deres? spør vi, siden moro med matte alltid er gøy.

– Dette er ikke målet. Vi har alltid hatt som mål å ha en daglig forretning, med kunder som handler hos oss hver uke. Dette skal dekke selskapets faste utgifter, slik at vi går i pluss, så skal vi legge de spennende ekstraprosjektene som radioer, dab-adaptere og babykamera på toppen, slik at totalen blir bra. Dette er to ulike markeder. Innen kiosker og bensinstasjoner er det i Norge fire-fem aktører, mens det i elektro er snakk om tre-fire. Derfor trenger vi som selskap begge disse satsingsområdene, sier Skymoen.

Ulike kjøpemønster

– Finner man mange av de samme produktene i de to kanalene?

Fra Cellularline tilbyr TT Micro flere hodetelefoner og ørepropper fra Altec Lansing, som Excellence-modellen med aktiv støyreduksjon. Pris: 1.400,- Foto: Stian Sønsteng

– En del, men kjøpemønsteret er ganske forskjellig. Når du kjøper en ny mobiltelefon, følger det i stadig mindre grad med en lader. Den første laderen kjøper du typisk samtidig med mobilen i elektrofaghandelen, kanskje sammen med en skjermbeskytter og et deksel eller en veske. Når man siden trenger en ekstra lader, eller man har rotet bort kabelen eller har glemt igjen alt hjemme når man er på tur til hytta, er kiosker og bensinstasjoner tingen. Derfor ser man mindre mobilbeskyttelse på veggene våre i kiosker og bensinstasjoner, men mer ladeutstyr og rimeligere ørepropper, som kundene kjøper hvis de har glemt originalen hjemme eller de ikke ønsker å bruke så mye penger på dette.

Tom Vedvik skyter inn:

– Vi har siden 2001 solgt promilletestere. Disse ble i starten solgt hos bilbransjen og i elektrokanalene, siden tok vi disse inn i kiosker og bensinstasjoner. Nå som det også er blitt forbudt å kjøre elektriske sparkesykler med promille, tror vi dette markedet vil fortsette å øke.

Skjermbeskyttere og mobilvesker fra Cellularline. Foto: Stian Sønsteng

Bilbransjen

Skymoen sier BilXtra er TT Micros partner i bilbransjen.

– De er en del av Mekonomen-gruppen, der også Meka inngår. Her selger vi ikke metervis med produkter, men vi tilbyr et selektert utvalg tilpasset denne bransjen, med holdere, kabler og ladere, sier Skymoen.

På radio-siden har TT Micro i mange år med sine egenutviklede Pinell-modeller vært en sentral spiller i det norske markedet. I fjor sommer lanserte de Pinell North, som Tom Vedvik i fagbladet Elektronikkbransjen den gang presenterte slik:

– Vi har tatt en skikkelig god 360-graders blåtannhøyttaler med to aktive og to passive høyttalere og satt inn en avansert radiomodul i den.

Selfie Ring er en tripod med led-lys fra Cellularline. Pris: 300,- Foto: Stian Sønsteng

I dag sier han:

– Dette er et sentralt produkt når vi blant annet gjennom samarbeidet med Gandalf Distribution satser på nye markeder, ikke minst siden dette er en wifi- og strømmeradio, i tillegg til at den har FM og dab, sier Vedvik.

Prisen på North er 3.000 kroner, og ifølge Vedvik er den like godt egnet på kjøkkenet som til å brukes på farten.

– Pinell 201 er en dabradio vi har hatt god suksess med. Den kom først i sort, nå kommer vi også med to modeller i valnøtt og hvit. Selv om vi i tillegg legger inn en wifi-modul, har vi klart å presse prisen ned til under 2.000 kroner, sier Vedvik.

Tror på radio

– Vi kommer med nye utgaver av Pinell Supersound 501 og 701, der vi har forbedret elektronikken og satt inn nye høyttalerelementer og nye forsterkere. Dette er små stereoanlegg, og de kommer i valnøtt og sort, sier Vedvik.

Federico Tigli fra Cellularline med en av mobilholderne med trådløs lading selskapet tilbyr. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke tanker har du om radioens fremtid?

– Radioen kommer til å leve videre, kanskje i en ny form med de såkalte smartradioene der du har all teknologi innebygd, med muligheten til å lytte til podcaster og strømmetjenester, som du også kan styre med mobilen. Det må være bra lyd, i et fint design. Bransjetallene er rundt 200.000 radioer i året i Norge. Dette har vært litt fallende, men det selges fortsatt mye radio i Norge sammenlignet med andre markeder, sier Vedvik.

Enkelheten og det uforutsigbare innholdet er det folk liker med radio

– Styrken til radioen versus en ren høyttaler er vel at du kan betjene den fra selve radioen, og ikke via en app?

– Absolutt. Det skal være nok å trykke på én knapp. Enkelheten og det uforutsigbare innholdet er det folk liker med radio, sier Vedvik.

Et annet nytt produkt fra TT Micro er en dekktrykkspumpe.

– Denne har kompressor og ladbart batteri, og kan brukes til å etterfylle bildekk, sykkelhjul og baller. Produktet heter Trax Smart Air Pump, og prisen er 800 kroner, sier Vedvik.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS