Denne produktnyheten er en direkte gjengivelse av en pressemelding fagbladet Elektronikkbransjen har mottatt, og er ikke redaksjonelt behandlet.
SONOS innleder en ny æra tilknyttet musikklytting i hjemmet
Stemmekontroll og programvareintegrasjoner gjør det enklere enn noen gang å nyte musikken sammen.
Sonos® introduserte i dag en rekke nye, smarte funksjoner som stemmekontroll og integrasjon av apper fra partnere som Spotify og Amazon, noe som vil gjør det enda enklere å navigere, oppdage og dele musikk i hjemmet.
«Med den kraftige økningen av streaming har musikken blitt endeløs og umiddelbar. Sammen med et voksende økosystem av partnere, sørger vi for at alle Sonos-brukere enkelt kan spille av musikken de elsker høyt i alle rom i hjemmet, og enkelt kontrollere opplevelsen gjennom vår app, våre partneres apper, touch-funksjoner og stemmebruk, » sier John MacFarlane, administrerende direktør i Sonos.
Jeg vil ha min Spotify
En nyhet er integrasjonen av Spotify Connect som gjør Sonos til det eneste multiromsystemet for hjemmet som kan styres direkte via Spotify-appen. Av Spotify sine egne funksjoner inkluderer dette blant annet avspillingskontroll og enkel tilgang til gruppering av rom. Og Spotify blir den første musikkstrømmetjenesten som gir brukerne av Spotify Premium full kontroll over musikken i hele hjemmet, uten å bruk Sonos-appen.
De sosiale lyttefunksjonene gjør det mulig for alle i rommet å styre musikken med Spotify- og Sonos-appene som er koblet opp mot hverandre. Venner på besøk kan koble seg opp på WiFi-nettet ditt og bruke sin egen Spotify-app for å spille av musikk på Sonos-høyttalerne dine --- uten å laste ned Sonos-appen. Og siden du nå kan styre høyttalerne dine også når du ikke er hjemme, kan du slå på musikken allerede før du kommer inn døren.
«Femti prosent av alle Sonos-husholdningene bruker Spotify», sier Antoine Leblond, Vice President of Software i Sonos. «Ved å integrere Spotify-opplevelsen med Sonos, har vi gjort det enklere for Sonos-eiere å spille musikk i hele hjemmet via sin smart-telefon.»
«Vi er glade for å samarbeide med Sonos og for å kunne gi folk en enda bedre lytteopplevelse hjemme. Spotify-brukere kan nå sømløst overføre musikken sin fra hodetelefonene, til bilen, til datamaskinen eller til Sonos-anlegget, og ha full tilgang til alle Spotify-funksjonene direkte fra Spotify-appen», sier Gustav Söderström, Chief Product Officer i Spotify.
Programvareoppdateringen er gratis og vil bli gjort tilgjengelig i oktober som del av det offentlige betaprogrammet til Sonos.
Sonos´ ambisjoner for fremtiden er å tilby direkte-styring fra samtlige musikk- og streaming partnere, inkludert den ledende Internett-radiotjenesten Pandora.
Alexa, skru opp lyden!
Sonos-brukere med en Amazon Echo eller Echo Dot kan nå bruke den populære stemmekontrolltjenesten Alexa på sitt Sonos-system. Programvareintegrasjonen, som er utviklet i fellesskap ved hjelp av Alexa Voice Service (AVS) SDK, benytter de eksisterende musikkfunksjonene til Sonos og Alexa slik at brukerne ikke trenger å lære flere kommandoer. Det er simpelthen bare å be Alexa om å spille musikk fra Amazon Music, Spotify og andre tjenester, så strømmer den straks ut av Sonos-høyttalerne dine. Ved å integrere Alexa i Sonos-systemet kan man bruke tale til blant annet å spille av, stoppe, gå til neste spor eller justere volumet.
«Amazon-kundene våre elsker enkelheten ved å lytte og styre musikken ved bruk av tale», sier Mike George, Vice President i Amazon. «Vi er henrykte over samarbeidet med Sonos. Det har gjort det mulig å kombinere Alexas magi med en fantastisk ny måte å lytte til musikk på, hvor som helst i hjemmet.»
«Målet vårt er å fylle alle hjem med musikk. Vi legger oss ikke opp i hva du lytter til, hvordan du finner musikken, eller i hvilket rom. Vi vil bare at det skal være enkelt, raskt og rått. Alexa på Sonos blir både enkelt og mye moro», sier Patrick Spence, President Sonos.
De nye talefunksjonene kommer i en programvareoppdatering som fungerer på alle Sonos-produkter og Alexa-aktiverte enheter, som for eksempel Amazon Echo, Echo Dot, Amazon Tap og Fire TV. Selskapet vil senere i år gjøre teknologien tilgjengelig for spesielt inviterte gjennom en betatest, mens den vil bli tilgjengelig for alle i 2017.
Sonos: I hjertet av hjemmet
Sonos annonserte også selskapets første godkjente partnerintegrasjoner med Crestron, Lutron, Savant, Control4, iPort og Deutsche Telekoms QIVICON, som er ledere innen teknologi for hjemmebruk. Disse samarbeidsprosjektene integrerer lydplattformen til Sonos i hjemmet på en sømløs måte, og gjør det enda enklere for kundene å kontrollere musikken, enten det gjøres fra en berøringsskjerm, en lysbryter eller en fjernkontroll --- alt med ett enkelt trykk.
«Tilpassede brukerinstallasjoner er veien å gå for å gjøre slik hjemmeteknologi til virkelighet», sier Spence. «I flere år har disse selskapene jobbet utrettelig med å forene ulike teknologier og det legges ned en stor innsats for å gjøre smarte hjem både tilgjengelige og utbredte. Gjennom samarbeidet vårt kan plattformen integreres i systemene på en god måte, både nå og i fremtiden.»
Vil gi musikkelskere en bedre lytteopplevelse hjemme
Sonos kunngjorde også en rekke initiativer som skal bidra til å skape bedre lytteopplevelser i folks hjem, både gjennom forbrukeropplysning og industriaktivisme.
«Det er et stort sprik mellom hva folk føler for musikk og hvordan de opplever den hjemme hos seg selv», sier Sonos Chief Marketing Officer Joy Howard. «Vi bruker tyngden til merkevaren vår og vår unike posisjon innen bransjen til å skape en bedre fremtid for musikken.»
Vi innleder prosjektet med en verdensomspennende markedsføringskampanje som gjør narr av dagens absurde lyttevaner, og de problemer som står mellom oss og musikken vi elsker. Det komiske med å lytte til en «craptop»-høyttaler, de frustrerende situasjonene som oppstår når telefonen er koblet til Bluetooth-høyttalere og ironien ved at hele huset er fullt av kabler til tross for en trådløs verden, er bare noe av innholdet i kampanjen som blir å finne på nettet, butikkene og i gatebildet fra og med 15. september.
Sonos skal også samarbeide med Airbnb for å bruke musikken som middel til å få ethvert sted til å føles som hjemme. Selskapene skal samarbeide for å forbedre lytteopplevelsen i folks hjem --- ikke bare for Airbnb-vertenes skyld, men også for de over 100 millioner gjestene rundt om i verden.
Sist, men ikke minst, har Sonos engasjert seg i OMI, Open Music Initiative, en organsiasjon som ble grunnlagt i juni 2016 av Institute for Creative Entrepeneurship ved Berklee College of Music, med mål om å forenkle prosessen for å identifisere og betale erstatning til musikkskapere og rettighetsinnhavere.