Larvik gitarfestival 2023 4Sound
– Disse går til elleve, sier Trond Sjøli i Algam Nordic, om Marshall-forsterkerne 2525C Silver Jubilee (f. v.) i combo-utgave samt toppene SV20H (1959HW Plexi) og SC20H (JCM800). Foto: Stian Sønsteng

MARSHALL VIKTIG FOR ALGAM

I sortimentet byr Algam Nordic på klassiske Marshall-forsterkere, franske smart-gitarer, og fuzzpedalen Rolling Stones gjorde kjent på Satisfaction.

Publisert Sist oppdatert

På salgsmessen under Larvik gitarfestival i mars, møter vi Trond Sjøli og Håkon Øgreid, som utgjør den norske staben i Algam. De har siden januar 2020 solgt Marshall, som har en historie tilbake til 1962, da Jim Marshall begynte å bygge gitarforsterkere i konkurranse med amerikanske Fender, som den gangen var toneangivende. Historien vil ha det til at Pete Towndshend fra The Who var blant gitaristene som hele tiden ville ha mer lyd i forsterkerne.

– Marshall er et veldig sterkt varemerke, og vi har her i Larvik med oss forsterkere bygd i England, og ved fabrikken deres i Vietnam, sier Trond Sjøli til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Er det viktig for mange at de har en britisk-bygd Marshall?

Larvik Gitarfestival 2023 4Sound
Håkon Øgreid i Algam Nordic med smartgitaren HyVibe fra Lâg Guitars. Foto: Stian Sønsteng

– Det vil jeg si. Originalen ble bygd der, og modellene i midt- og toppsjiktet bygges fortsatt der, sier Sjøli.

Slash, Young og Maiden

Han sier Marshall er et av Algams viktigste varemerker.

– Algam selger Marshall i hele Europa, bortsett fra i England.

– Det er et legendarisk merke. Hvis du tenker Woodstock-festivalen, er det Marshall du ser, sier Håkon Øgreid.

– Når det gjelder kvalitet og pris; er det slik at logoen koster litt ekstra?

Marshall koster ikke nødvendigvis mer enn det du får fra andre merker

– Du får absolutt det du betaler for, og Marshall koster ikke nødvendigvis mer enn det du får fra andre merker, sier Sjøli.

– Hvor lenge kan man regne med at man har en Marshall?

– Det er mange som i dag bruker Marshall-forsterkere fra 60- og 70-tallet, som fortsatt fungerer kjempefint. Rørene må selvsagt byttes av og til, etter hvor mye og hvor høyt du spiller, men med nye rør er forsterkeren god som gull igjen, sier Sjøli.

Under salgsmessen som 4Sound-kjeden arrangerer på Larvik gitarfestival, viser Algam tre Marshall-modeller; 2525C Silver Jubilee i combo-utgave til 12.000 kroner, samt toppene StudioVintage (1959HW Plexi) til 10.000 og StudioClassic (JCM800) til 9.700 kroner.

– Veldig forenklet låter de henholdsvis som Slash fra Guns N’Roses, Angus Young i AC/DC og 80-talls hardrock som Iron Maiden eller Judas Priest, sier Sjøli.

– Så vil lyden selvsagt preges av hvilken pedal du velger å kople til, sier Øgreid.

Trompet-fuzz

Algam Nordic selger Elixir-strenger med Gore-belegg. Foto: Stian Sønsteng

Når det gjelder pedaler, selger Algam blant annet merket Maestro, fra Gibson.

– Dette er et legendarisk merke, og Maestro var blant de første som kom med fuzz-lyden. Tanken var at det skulle låte trompet, og derfor er det tre trompeter i dagens logo, men det låt ikke som trompet i det hele tatt. Men, dette ble en etablert gitareffekt, og Maestro hadde sitt gjennombrudd da Keith Richards i Rolling Stones brukte pedalen på (I Cant’t Get No) Satisfaction i 1965, sier Øgreid.

Siden den gang er designet på pedalene endret, men mange av de opprinnelige lydeffektene er hentet frem igjen.

– Maestro har i dag en lang rekke og legendariske lydeffekter, sier Øgreid.

Gibson-merket Maestro har en rekke klassiske pedaler, som Fuzz-Tone FZ-M, med lyden Rolling Stones i 1965 gjorde kjent med (I Can’t Get No) Satisfaction. Foto: Stian Sønsteng

Andre Gibson-merker Algam selger i dag, er Epiphone, Kramer og Steinberger.

Smart fra Lâg Guitars

I Larvik viser de også sitt eget gitarmerke; Lâg Guitars.

– Dette er det største gitarmerket i Frankrike, og vi arbeider for å få det bedre kjent her hjemme. Det gir veldig god kvalitet for pengene, og sortimentet er bredt. De startet med relativt dyre elgitarer bygd i Frankrike, og har siden utvidet porteføljen og etablert sin egen fabrikk i Kina. I dag starter prisene deres på 3.000 kroner, sier Sjøli.

Med HyVibe får man uante effektmuligheter

Øgreid viser frem et helt spesielt konsept fra Lâg Guitars.

– Dette er smarte gitarer, med en teknologi fra underleverandøren HyVibe. Lâg har solgt disse i tre års tid, og de er i seg selv veldig gode gitarer, med et godt pickup-system. Med HyVibe får man uante effektmuligheter, takket være to aktivatorer som bruker gitarkassen som en slags høyttaler. I tillegg til effektene, kan man spille inn en sekvens som gjentas i loop, slik at man etterpå kan spille sammen med seg selv. Man kan kople til annen musikk via blåtann, og via en kabel til og med kople til en elbass, sier Øgreid.

– Hvem kjøper disse?

– Folk som vil bruke dem til å øve og spille på, eller på scenen, og vi har modeller fra 13.000 og 20.000 kroner, sier Øgreid.

Gore-strenger

Et siste merke de to algamistene viser i Larvik, er Elixir.

– Dette er blitt et av de største strengemerkene, og det er Gore, som vi kjenner fra GoreTex, som eier det. De var de første til å komme med et belegg på gitarstrengene, en såkalt coating, som gjør at de varer lenger, sier Sjøli.

Epiphone er et annet Gibson-merke Algam Nordic har i porteføljen. Foto: Stian Sønsteng

Algam Nordic distribuerer musikkinstrumenter og profesjonelt lydutstyr i Norden og Baltikum. Selskapet ble grunnlagt i august 2017 av Örjan Kylhammar og Trond Sjøli. Kylhammar var med på å starte opp Luthman Scandinavia i 1990, og var siden 2011 administrerende direktør i Luthman SMTTS. Sjøli kom inn i bransjen i 1992, og startet opp Luthman Norway i 2000. Han var også i flere år landssjef for Music Retail Holdning (MRH) med 4Sound og Luthman i Norge. Også Håkon Øgreid har tidligere arbeidet i her.

Algam Nordic er ifølge Sjøli en del av Europas største distributørgruppe innen musikkinstrumenter og profesjonelt lydutstyr. Algamgruppen har hovedkontor i Frankrike, og er representert i 17 land over tre kontinenter; som Frankrike, Iberia, Benelux, Norden, Baltikum, Tyskland, Italia, Bulgaria, Maghreb (Nord-Afrika) og Kina. Algam eier og forvalter en rekke varemerker, og har også fabrikker som bygger piano, flygel og akustiske gitarer i Frankrike og Kina.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS