Håkon Øgreid (t. v.) og Trond Sjøli i Algam Nordic med Gibson-gitarene 70’s Explorer Antique Natural og Les Paul Standard 50’s Pelham Blue. Foto: Stian Sønsteng
– Gibson er ikonisk, og vårt klart største merke. Gitarene fra Gibson, Epiphone og Kramer er bedre enn noensinne, sier Trond Sjøli.
De tre merkene er eid av amerikanske Gibson Inc.,
og forhandles i Norden av Algam Nordic. Her er Trond Sjøli sammen med svenske
Niclas Luthman og Örjan Kylhammar inne på eiersiden med 60 prosent, mens franske
Algam eier resten.
– Vi har drevet med Gibson i flere tiår, og kvaliteten har
aldri vært i nærheten av i dag. Eierne som kom inn på slutten av 80-tallet
bygde opp selskapet, og det gikk bra inntil de satset på hodetelefoner og
høyttalere, og kjøpte denne delen av virksomheten fra Philips. Selskapet holdt derfor
på å gå over ende i 2018, og kreditorene kom inn som aksjonærer. Det ble ansatt
en ny ledelse som har bygd opp alt på nytt, og nå har de en portefølje som er
sterkere og bedre enn noensinne, sier Sjøli til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi møter ham på Larvik gitarfestival i mars, der Algam
Nordic deltar på salgsutstillingen til musikkjeden 4Sound.
Annonse
Nordisk selskap
– Siden 2019 har Gibson Brands gjort alt riktig, og
de leverer det kundene har etterspurt. De er tilbake til utgangspunktet, samtidig
som de selvsagt har oppdatert teknologiene. Porteføljen er ultrasterk, sier
Sjøli.
Vi møter ham sammen med Håkon Øgreid, og de to utgjør den
norske staben i Algam Nordic.
Alt er blitt bedre, og det merker vi også på produktene vi selger
– Vi er en del av et solid nordisk selskap, med åtte
medarbeidere som dekker Norden og Baltikum. Algam er i stort sett alle land i
Europa, pluss Kina og Nord-Afrika, med hovedkontor i Frankrike. Det er helt
avgjørende at vi er en del av et stort konsern, med synergieffektene det
medfører. Hovedlageret vårt ligger i Frankrike, men vi lagerfører også enkelte
merker i Sverige, sier Sjøli.
Annonse
Han sier Gibson gjennomført har hevet nivået.
– Gibson har alltid vært premium, og kostet mye penger. Nå
er hele porteføljen bedret, også når det gjelder Epiphone og Kramer. Jeg har
besøkt fabrikkene både før og etter at den nye ledelsen kom inn, og man ser
stor forskjell. Alt er blitt bedre, og det merker vi også på produktene vi
selger. Dette er tresløyd, og da gjelder det å ha orden i verktøykassa, sier
Sjølie.
Produsert i USA
Alle dagens Gibson-gitarer er produsert i USA.
– Den akustiske fabrikken deres i Montana er utvidet og
produserer mer en noensinne, det samme gjelder de to fabrikkene i Nashville som
produserer elgitarer, sier Sjøli.
Også enkelte Epihone-modeller produseres i USA, men hovedfabrikken
til dette merket ligger i Kina.
Annonse
– Epiphone har fått modeller som er ganske like Gibson. Et
eksempel er Flying V, som Gibson kom med på slutten av 50-tallet, tydelig inspirert
av romfart. De solgte ikke så mye, og de få eksemplarene som kom ut er i dag de
mest verdifulle gitarene på bruktmarkedet. Nå er det kommet en eksakt kopi fra
Epiphone, sier Sjøli.
– Hvordan er Norge som Gibson-marked?
– Vi opererer nordisk, og i disse landene er interessen like
sterk. Det vi derimot ser, er at de dyreste gitarene ikke lenger selges i
Norge, men i Danmark. Dette skyldes nok hovedsakelig den svake norske kronen,
sier Sjøli.
– Er kundene skeptiske til Gibson etter problemene selskapet
hadde i 2018?
Mistet Marshall
– Dette er nok noe først og fremst bransjen har
vært opptatt av. For publikum er det viktigste de nye og fete modellene som er
kommet, sier Øgreid.
– Her på Larvik gitarfestival i 2022 viste dere Marshall,
men dette merket mistet dere i januar 2023. Hva betyr dette for dere?
At vi i Norge i april fikk inn Gibson i tillegg til Epiphone og Kramer, gjør at vi likevel får en solid vekst
– Det var helt klart et tap. At vi i Norge i april fikk inn
Gibson i tillegg til Epiphone og Kramer, som vi hadde fra før, gjør at vi
likevel får en solid vekst, sier Sjøli.
Når det gjelder Kramer, sier Sjøli dette på 80-tallet var blant
verdens største gitarprodusenter, blant annet gjort kjent av Eddie Van Halen.
– Dessverre gikk de konkurs, og Gibson kjøpte opp merket.
Den nye ledelsen har blåst liv i Kramer, og nå er de ikoniske modellene fra
80-tallet igjen tilgjengelig, sier Sjøli.
– Hvem er konkurrentene til Gibson?
– Det er vanskelig å si. De har en sterk portefølje, med tre
sterke gitarmerker. Selv om vi selger mest av de elektriske gitarene, har de produsert
akustiske instrumenter siden 1894. Det startet med mandoliner, men de begynte
snart med akustiske gitarer, og her er Gibson J-45 en bestselger, sier Sjøli.