GIBSON ER TRESLØYD AV BESTE MERKE

Håkon Øgreid (t. v.) og Trond Sjøli i Algam Nordic med Gibson-gitarene 70’s Explorer Antique Natural og Les Paul Standard 50’s Pelham Blue. Foto: Stian Sønsteng

– Gibson er ikonisk, og vårt klart største merke. Gitarene fra Gibson, Epiphone og Kramer er bedre enn noensinne, sier Trond Sjøli.

Publisert

De tre merkene er eid av amerikanske Gibson Inc., og forhandles i Norden av Algam Nordic. Her er Trond Sjøli sammen med svenske Niclas Luthman og Örjan Kylhammar inne på eiersiden med 60 prosent, mens franske Algam eier resten.

– Vi har drevet med Gibson i flere tiår, og kvaliteten har aldri vært i nærheten av i dag. Eierne som kom inn på slutten av 80-tallet bygde opp selskapet, og det gikk bra inntil de satset på hodetelefoner og høyttalere, og kjøpte denne delen av virksomheten fra Philips. Selskapet holdt derfor på å gå over ende i 2018, og kreditorene kom inn som aksjonærer. Det ble ansatt en ny ledelse som har bygd opp alt på nytt, og nå har de en portefølje som er sterkere og bedre enn noensinne, sier Sjøli til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham på Larvik gitarfestival i mars, der Algam Nordic deltar på salgsutstillingen til musikkjeden 4Sound.

 

Håkon Øgreid med Epihone Flying V, som skal være en eksakt kopi av Gibsons 50-talls-modell. Foto: Stian Sønsteng

Nordisk selskap

– Siden 2019 har Gibson Brands gjort alt riktig, og de leverer det kundene har etterspurt. De er tilbake til utgangspunktet, samtidig som de selvsagt har oppdatert teknologiene. Porteføljen er ultrasterk, sier Sjøli.

Vi møter ham sammen med Håkon Øgreid, og de to utgjør den norske staben i Algam Nordic.

Alt er blitt bedre, og det merker vi også på produktene vi selger

– Vi er en del av et solid nordisk selskap, med åtte medarbeidere som dekker Norden og Baltikum. Algam er i stort sett alle land i Europa, pluss Kina og Nord-Afrika, med hovedkontor i Frankrike. Det er helt avgjørende at vi er en del av et stort konsern, med synergieffektene det medfører. Hovedlageret vårt ligger i Frankrike, men vi lagerfører også enkelte merker i Sverige, sier Sjøli.

Han sier Gibson gjennomført har hevet nivået.

– Gibson har alltid vært premium, og kostet mye penger. Nå er hele porteføljen bedret, også når det gjelder Epiphone og Kramer. Jeg har besøkt fabrikkene både før og etter at den nye ledelsen kom inn, og man ser stor forskjell. Alt er blitt bedre, og det merker vi også på produktene vi selger. Dette er tresløyd, og da gjelder det å ha orden i verktøykassa, sier Sjølie.

 

Trond Sjøli i Algam Nordic selger også Kramer-gitarene, som Gibson igjen har blåst liv i. Foto: Stian Sønsteng

Produsert i USA

Alle dagens Gibson-gitarer er produsert i USA.

– Den akustiske fabrikken deres i Montana er utvidet og produserer mer en noensinne, det samme gjelder de to fabrikkene i Nashville som produserer elgitarer, sier Sjøli.

Også enkelte Epihone-modeller produseres i USA, men hovedfabrikken til dette merket ligger i Kina.

– Epiphone har fått modeller som er ganske like Gibson. Et eksempel er Flying V, som Gibson kom med på slutten av 50-tallet, tydelig inspirert av romfart. De solgte ikke så mye, og de få eksemplarene som kom ut er i dag de mest verdifulle gitarene på bruktmarkedet. Nå er det kommet en eksakt kopi fra Epiphone, sier Sjøli.

– Hvordan er Norge som Gibson-marked?

Denne Epiphone-gitaren kommer i et svært begrenset opplag, og er laget i samarbeid med Adam Jones fra bandet Tool. Foto: Stian Sønsteng
Lâg Guitars er Algams eget merke, og det største gitarmerket i Frankrike. Foto: Stian Sønsteng

– Vi opererer nordisk, og i disse landene er interessen like sterk. Det vi derimot ser, er at de dyreste gitarene ikke lenger selges i Norge, men i Danmark. Dette skyldes nok hovedsakelig den svake norske kronen, sier Sjøli.

– Er kundene skeptiske til Gibson etter problemene selskapet hadde i 2018?

 

Mistet Marshall

– Dette er nok noe først og fremst bransjen har vært opptatt av. For publikum er det viktigste de nye og fete modellene som er kommet, sier Øgreid.

Fra Gibson selger Algam Nordic både elektriske og akustiske gitarer. Foto: Stian Sønsteng

– Her på Larvik gitarfestival i 2022 viste dere Marshall, men dette merket mistet dere i januar 2023. Hva betyr dette for dere?

At vi i Norge i april fikk inn Gibson i tillegg til Epiphone og Kramer, gjør at vi likevel får en solid vekst

– Det var helt klart et tap. At vi i Norge i april fikk inn Gibson i tillegg til Epiphone og Kramer, som vi hadde fra før, gjør at vi likevel får en solid vekst, sier Sjøli.

Når det gjelder Kramer, sier Sjøli dette på 80-tallet var blant verdens største gitarprodusenter, blant annet gjort kjent av Eddie Van Halen.

– Dessverre gikk de konkurs, og Gibson kjøpte opp merket. Den nye ledelsen har blåst liv i Kramer, og nå er de ikoniske modellene fra 80-tallet igjen tilgjengelig, sier Sjøli.

– Hvem er konkurrentene til Gibson?

– Det er vanskelig å si. De har en sterk portefølje, med tre sterke gitarmerker. Selv om vi selger mest av de elektriske gitarene, har de produsert akustiske instrumenter siden 1894. Det startet med mandoliner, men de begynte snart med akustiske gitarer, og her er Gibson J-45 en bestselger, sier Sjøli.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS