Det sier Kenneth Tjønndal Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Canal Digital Norge AS.
Etter at forhandlingene mellom Telenor og Discovery Networks skar seg, mistet Canal Digitals satellitt- og kabelkunder fra 1. til 11. februar Discovery-kanalene TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID Investigation Discovery og Discovery Showcase HD. Også Viasats kunder mistet tilgangen til TVNorge og FEM, siden dette selskapet har rettigheter til å vise disse kanalene gjennom en avtale med Telenor.
I Norden ble bortimot 2,5 millioner husstander berørt, og dette satte fokus på verdikjeden av sendeselskap, distributører og strømmetjenester. I sentrum for begivenhetene var Discovery Networks Norge, som er eid av det amerikanske TV-nettverket Discovery Communications, og Telenor som forhandler frem distribusjonsavtalene for Canal Digital-selskapene som distribuerer på henholdsvis kabel- og satellitt, samt Viasats satellittkunder.
Vi har mye å takke Netflix for, siden de bidro til å sette fart i produktutviklingsarbeidet
Ukesarkiv fra NRK kommer
– Hvilke konsekvenser vil denne saken ha for Canal Digital?
– Dette var en situasjon vi gjerne skulle unngått, men det var en viktig kamp å ta på vegne av kundene for å sikre dem gode betingelser. Nå er dette et lukket kapitel og det er bare å brette opp ermene og se fremover. Avtalen som nå er landet gjør at alle Discovery-kanalene er tilbake både på den tradisjonelle TV-skjermen og i strømmetjenesten GO. Kundene får tilgang på ukesarkiver med en de mest populære TV-programmene fra Discovery-kanalene, inkludert fulle sesonger av de mest populære norske underholdningsprogrammene på TVNorge, og kundene kan fra 2017 se Tippeligaen, sier Tjønndal Pettersen.
Kommunikasjonsdirektøren i Canal Digital Norge AS, som er satellittdelen av selskapet, er tydelig glad for at han igjen kan snakke om tilbudet til selskapets kunder, både på direktesendt TV og strømming, via TV-boksen, smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner, og sier de i løpet av første halvår, før gresset er blitt grønt, vil utvide tilbudet med NRK Arkiv og NRK Super i TV-mottakeren.
– Vi vil da tilby hele NRK-arkivet til våre abonnenter, slik RiksTV gjør det, sier Tjønndal Pettersen.
Satellitt og strømming
Han innrømmer at GO er en godt bevart hemmelighet, men understreker at stadig flere får øynene opp for tjenesten.
– Vi ser at kundene våre som har TV-boksen koplet til internett og i tillegg har lastet ned GO-appen til smarttelefoner og nettbrett er våre mest fornøyde kunder, sier Tjønndal Pettersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han mener Canal Digital tilbyr det beste fra to verdener; satellitt-TV og strømmetjenester.
– Når vi bygger ut tilbudet vårt har vi gitt gass på strømmetjenestene. Vi flytter TV- og underholdningstilbudet ut på flere skjermer, også de bærbare. Vi har 44 direktesendte TV-kanaler på smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner, og utvidet i oktober tilbudet med ni kanaler. Vi fikk nylig på plass en avtale med TV 2 som gjør at seks av deres TV-kanaler også kan sees utenfor hjemmet, så nå er det kun NRK om gjenstår. Vårt brede utvalg av direktesendte TV-kanaler og arkivinnhold, som kan benyttes utenfor hjemmet, er noe som skiller oss fra de andre TV-distributørene, sier Tjønndal Pettersen.
Én ting er at kanalene er tilgjengelig, i tillegg arbeider Canal Digital med at den skreddersydde TV-opplevelsen skal bli bedre.
15.000 titler
– Tjenesten gjenkjenner programmene du ser, slik at du får anbefalinger. Når det ligger 15.000 titler inne, er det viktig at kundene på en enkel måte kan finne frem til innhold som er relevant for dem, sier Tjønndal Pettersen.
Han mener barna er innovatørene og sier de er de ivrigste strømmebrukerne. Canal Digital har derfor lagt inn en barnemodus, der innholdet er tilpasset aldersgruppen.
– Har dere planer om å tilby en offline-funksjon, slik Viaplay fra Viasat har?
– Det er på blokka, og handler om rettigheter. Hvis vi skal tilby dette, vil vi ha et stort nok utvalg med kvalitet, slik at funksjonen blir godt nok brukt, sier kommunikasjonsdirektøren.
– Hvordan vil du beskrive strømmekonkurransen?
– Når det gjelder distribusjonsleddet er det mange som snakker om dette, men det er varierende hvor langt aktørene er kommet. Vi har mye å takke Netflix for, siden de bidro til å sette fart i produktutviklingsarbeidet. Vi er i dag kanskje den aktøren som er kommet lengst, i forhold til å ha et fleksibelt TV-tilbud kundene også kan ha med seg utenfor hjemmet, der innholdet sømløst enkelt kan flyttes fra skjerm til skjerm. Du kan pause det på én enhet og se det videre på en annen.
Wifi-boks kommer
Funksjonen er også kjent som Follow me, og Tjønndal Pettersen viser til at den er svært populær i USA.
– Der betaler kunden for tjenesten. Vi lanserte denne veldig tidlig; etter hvert er den blitt innarbeidet og brukes stadig mer. Det tar litt tid før slike ting fester seg, sier Tjønndal Pettersen.
Han hevder at ingen har et like bredt og fleksibelt ukesarkiv som Canal Digital.
– Dette omfatter 21 kanaler, der du kan strømme innholdet én uke etter at det ble sendt, til TVen eller appen. Her tilbyr vi også komplette seriesesonger fra enkelte kanaler, som for eksempel ”Helt perfekt” og ”Neste sommer”, sier Tjønndal Pettersen.
– Mottakerboksen deres har ikke innebygd wifi. Er ikke det en ulempe, og en funksjon forbrukerne forventer?
– Vi arbeider hele tiden med å videreutvikle tilbudet vårt, og det er naturlig at vi kommer med en slik løsning, sier kommunikasjonsdirektøren.
Han vil ikke komme nærmere inn på når en ny mottaker kan ventes på markedet. Det han derimot ønsker å snakke om, derimot den nye TV-guiden de lanserer, med mulighet for fjernopptak.
Ny TV-guide
– Vi ønsker å gjøre mye mer ut av TV-guiden, og lanserer en ny og betydelig forbedret versjon – med ukens og personlige anbefalinger. Den nye tjenesten er også basert på tilbakemeldinger vi har fått fra kundene. Vi får innspill i mange kanaler, og finner på den måten frem til nye funksjoner vi kan legge til i tilbudet vårt. Blant disse er muligheten for å bruke Airplay og Chromecast på TV-mottakeren. Som en del av den nye avtalen med Disocovery kan nå denne funksjonaliteten brukes på alle deres TV-kanaler, sier Tjønndal Pettersen.
Han sier det fortsatt er direktesendt TV som brukes mest, og forteller at distributøren i desember hadde seerrekord på GO i hele Norden.
– Det er ingen tvil om at det er den store TVen som er viktigst; den har fått en renessanse og har gjeninntatt rollen som et samlingspunkt i stua, mens man ser det mer personlige innholdet på de små skjermene. Det er på de store skjermene hovedkonsumet foregår, enten tidsforskjøvet eller direkte. Serien ”71 grader nord”, som har gått i en årrekke, hadde sine høyeste seertall på TVNorge våren 2015. Dramaserien ”Tungtvann” på NRK satte også seerrekorder. De norske dramaproduksjonene ser man direkte, men også i ukesarkivet vårt, sier Tjønndal Pettersen.
Sterke og stabile signaler
Han sier opptaksseing ligger på rundt 10 prosent, og at de som først har begynt å bruke denne muligheten gjør det i stor grad. At den lineære TVen fortsatt står veldig støtt, forklarer han blant annet med at sosiale medier plukker opp det som skjer der og da.
– Skal man henge med på samtalene lønner det seg å se på TV, sier Canal Digitals mann.
Han mener styrken til satellitt-TV er at de tilbyr sterke og stabile signaler med høy bildekvalitet, og viser til at det er en grunn til at de store elektronikkjedene viser satellittsignaler på TV-veggene sine.
– Vi har ikke problemer med at en kabel graves over, eller at en sendemast blåser ned. Samtidig har TV-signalene våre den høyeste oppløsningen i det norske markedet, sier Tjønndal Pettersen.
– Hva vil du si om forholdet mellom dere som distributør og kringkasterne?
– Sendeselskapene er like opptatt av seertall som oss; her har vi det samme målet. Vi ønsker at innholdet skal være tilgjengelig. Vi er en aggregator på lineært TV og vil være det samme på strømmetjenester.
– NRK vil gjerne ha folk til å se innholdet via deres egne apper og på deres eget nettsted?
Avansert og enkelt
– Som nevnt vil vi om ikke alt for lenge kunne tilby NRK-arkivet i vår mottakerboks. Når det gjelder appene, ønsker vi å gjøre innholdet tilgjengelig hos oss slik at kundene slipper å legge inn kontonummer og pinkoder i en haug apper. Hvis vi ikke klarer å samarbeide i Norge tar de store internasjonale aktørene for store jafs av markedsandelene. Det er viktig at vi klarer å beholde inntektsstrømmen i Norge, slik at det kan reinvesteres i norsk innhold.
– Tror du kundene tenker på dette?
– De er opptatt av enklest mulig innhold, og de har stadig større forventninger til at det presenteres på en enklest mulig måte. Vi må ha avanserte løsninger som er enkle å bruke, sier Tjønndal Pettersen.
– Hva mangler dere i dag?
– Vi skulle gjerne speilet hele TV-tilbudet vårt på alle skjermer. Vi er på plass med rundt 100 kanaler på dekoderen, og har 44 kanaler i appen vår. Du har vært inne på offline innhold i appen og en trådløs mottakerboks, og vi vil komme med begge deler.
– Hvilken markedsandel har dere?
– Vi er størst i luftsegmentet, når man sammenligner Viasat, RiksTV og oss, med våre rundt 460.000 abonnenter, sier Tjønndal Pettersen.
4,22 milliarder kroner
I følge rapporten ”Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester” for første halvår 2015, var den totale omsetningen i markedet for overføring av TV om lag 4,22 milliarder kroner. Aksessformen med størst vekst var fiber, som omsatte for 925 millioner kroner; 23,4 prosent mer enn i første halvår 2014. Kabel-TV økte 0,3 prosent i omsetning, mens TV over satellitt gikk ned 2,2 prosent. Omsetningen i det digitale bakkenettet var 581 millioner kroner, 2,8 prosent mindre enn i første halvår 2014.
Målt i antall abonnement, var Telenor inkludert Canal Digital den største tilbyderen med en markedsandel på 44,4 prosent, via kabel og satellitt. Nest størst var Get, med 19,3 prosent. RiksTV, som leverer TV over det digitale bakkenettet, hadde en markedsandel på 12,4 prosent, mens Viken Fiber hadde 4,3 prosent.
– Kabel-TV fra Canal Digital var tidligere en del av Telenor Broadcast, der vi på satellittsiden fortsatt hører hjemme. Nå er de en del av Telenor Norge, og kundene deres fikk fra årsskiftet faktura fra Telenor. Begge selskap har fortsatt hovedkontor her hos Telenor på Fornebu, og det er det samme miljøet som forhandler avtalene våre, sier Tjønndal Pettersen.
– Hvor mange kunder har dere i strømmetjenestene deres?
– Vi gir dessverre ikke ut noen offisielle brukertall, men det jeg kan si er at det er ulikt hvordan kundene har tatt det i bruk.
Hver femte antenne er flat
Tjønndal Petersen sier kravene fra kundene er høyere enn noen gang, og at de derfor legger store ressurser i utviklingen av TV-tilbudet.
– Ikke minst er det viktig at vi holder tempoet oppe, og hele tiden tilbyr nye tjenester. Konkurransen er veldig morsom, det skjer noe nytt hele tiden.
– Den høye kapasiteten i satellitt-signalene er ikke lenger like viktig?
– Jo, absolutt, at vi har stabile signaler med høy kvalitet. Stadig mer av innholdet er mpeg4 og HD, mens det ikke lenger er fokus på 3D.
I fjor lanserte Canal Digital en flat antenne. Denne utgjør i dag 20 prosent av det totale antennesalget til selskapet.
– Det er spesielt folk i storbyene, som Oslo, Bergen og Trondheim, som velger denne, og den er et nytt produkt som har bidratt til å modernisere satellitt-TV. Den er ikke større enn en TV-skjerm på 22 tommer, og siden den er litt mer følsom enn de runde antennene selger vi denne hovedsakelig sør for Trondheim.
Som vi tidligere har skrevet går det an å legge en folie på antennen, slik at folk kan ha klubblogoer, husets farge eller annet på den.
– De fleste kjøper den uten, men vi har en historie om en fotballentusiast på Bekkestua i Bærum som kjøpte antenne med VIF-logo. Dagen etter anskaffet naboen seg også en antenne, med Stabæk-logo, smiler kommunikasjonsdirektøren.