Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get og TDC Norge, får nye kollegaer fra MTG. Foto: Erik Andersen

NY NORDISK MEDIEGIGANT

Danske TDC kjøper MTGs nordiske virksomheter, og legger blant andre Get, TV3, Viasat, Viaplay og P4 inn i ett selskap.

Publisert

TDC Group går sammen med MTG Nordic Entertainment og MTG Studios og skaper Europas første helintegrerte medie- og kommunikasjonsselskap, skriver selskapet i en pressemelding.

 I Norge betyr det at Get, TV3, Viasat, Viaplay, P4, og flere kjente medievirksomheter samles i ett selskap.

– Dette er en banebrytende konstellasjon hvor kringkaster, distributør og innholdsprodusent integreres i en og samme virksomhet. Norske mediebrukere vil få glede av dette gjennom bedre og bredere tilbud både på innholds- og distribusjonssiden, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get og TDC Norge.

– Vi ser at konkurransebildet i medieindustrien er i rask endring, og vi etablerer nå en sterk nordisk aktør for å gi kundene et enda bedre lokalt alternativ, sier Morten Aass CEO i MTG Norge.

Fra bredbånd til innholdI Norge forenes Gets posisjon innen bredbånd-, mobil-, og tv-distribusjon med MTG Nordics innholdsproduksjon- og rettigheter, tv-kanaler og strømmetjenester. Den nye virksomheten i Norge vil omfatte blant annet strømmetjenestene Viaplay og Viafree, samt tv-kanaler som TV3, Viasat 4, TV6, Viasport og Viasat Film. I tillegg blir også noen av Norges mest populære radiokanaler som P4 og P5 og en rekke søsterkanaler en del av selskapet.

– Både i norsk og nordisk sammenheng blir dette et selskap med en rekkevidde og innovasjonskraft som vil komme norske kunder til gode. I Norden vil selskapet ha 2,8 millioner tv-kunder og ha tilgang til mer enn 10 millioner hjem. Det gir et unikt utgangspunkt til å utvikle fremtidens underholdnings-konsepter til våre felles norske kunder, sier Evensen.

Styrker lokalt innholdI det nye selskapet inngår noen av Nordens større produksjonsmiljøer for dramaserier og tv-konsepter, blant annet Monster og Strix i Norge. Disse står bak en rekke kjente programmene de siste årene, som blant annet Nobel, Farmen, Anno og Grenseland. Fremover skal det nye selskapet styrke satsingen på produksjon av lokale dramaserier og nye tv-konsepter. I tillegg har konsernet som målsetting å befeste posisjonen som en ledende leverandør av premium sport, både på tv og strømming.

– Vi skal gjøre betydelige investeringer i norske og nordiske konsepter, og vi vil i tillegg stå sterkere sammen for å sikre norske seere tilgang til det beste innholdet internasjonalt av filmer, serier og sport sier Morten Aass.

Powered by Labrador CMS