Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
TURA SATSER VIDERE MED GOLLA
Tura Scandinavia satser videre på det globale markedet, med oppkjøpet av finske Golla. Fra før har de overtatt svenske Happy Plugs.
– Vi er her på CES for å markedsføre våre egne varemerker, Happy Plugs og det nylig innkjøpte Golla. Dessuten viser vi også hodetelefoner og høyttalere fra Altec Lansing for våre europeiske kunder, sier Lucas Seglert i Tura Scandinavia, når vi i januar møter ham på Las Vegas-messen.
Han er kategorisjef for lyd- og smarthjemprodukter, og tar mot kunder og presse i en suite på hotellet Venetian.
– Hvordan klinger Happy Plugs og Golla som varemerker i amerikanske ører?
Begge merker har hatt sine storhetsperioder her i USA
– Begge merker har hatt sine storhetsperioder her i USA, med store omsetningstall. De seneste årene har derimot bydd på utfordringer, men det er også dette som har gitt Tura muligheten til å overta varemerkene. Nå begynner vi å bygge dem opp igjen, og vi håper de kommer sterkt tilbake. Golla og Happy Plugs er varemerker som står ganske godt til hverandre. Begge er rettet litt mot mote- og livsstilsegmentet, med mye farger og en litt annen profil enn de rene teknologimerkene, og henvender seg til samme type kunder og forhandlere, sier Seglert til fagbladet Elektronikkbransjen.
Kjøpte Golla i november
Tura Group AB kjøpte den 1. november 2023 alle aksjene i det finske selskapet Golla Oy, for én euro. Med på kjøpet fikk de nettogjelden på rundt 200.000 euro, som Golla hadde på transaksjonstidspunktet. Golla omsatte i 2022 for 200.000 euro, med et litt negativt resultat. Selskapet ble grunnlagt i 1993, og har laget livsstilsvesker og tilbehør for smarttelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner og kameraer, på et tidspunkt med salg i over 100 land over hele verden.
– I en overgangsperiode blir Petri Kähkönen, eier og administrerende direktør i Golla Oy, med videre, for at Golla skal beholde identiteten sin, sier Seglert.
– Hvilke produkter har Golla i sortimentet?
– De har en veldig bred portefølje, med alt fra mindre vesker for helgeturer, mobilvesker og -deksler, til datafutteral og -sekker. Vi begynner med futteral til bærbare datamaskiner, på engelsk sleves, som vi viser her på CES. Siden vil vi utvide sortimentet avhengig av hva markedet etterspør, sier Seglert.
Hodetelefoner for barn
Fra Altec Lansing viser han hodetelefoner med støyreduksjon for barn, til 350 kroner.
– Dette er en stor kategori, som vi i mange år har hatt suksess med. Nå kommer vi her fremover til å fokusere på varemerket Altec Lansing, og vi begynner med to innstegsmodeller, en trådløs og en med kabel. Senere i vår kommer vi med en variant med aktiv støyreduksjon, til en svært gunstig pris. Denne har vi store forventninger til, sier Seglert.
– Dere har kjøpt varemerkene Happy Plugs og Golla, og har blitt europeisk distributør for amerikanske Altec Lansing, men JVC slutter dere med?
– Det stemmer. I og med kjøpet av Happy Plugs vil vi arbeide mer europeisk og globalt, og ikke bare i Norden, og da er det naturlig å velge de varemerkene som gjør dette mulig, sier Seglert.