År om annet spør fagbladet Elektronikkbransjen på nyåret aktørene i bransjen om hvordan ståa er for dem. Mot slutten av sommeren 2020 var det naturlig å gjøre det samme, i lys av koronapandemien og Amazons varslede inntreden i markedet.
Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift så langt i år?– Vi er heldige som under pandemien har opplevd sterk vekst i våre salgskanaler. Power er en relativt ny norsk kjede som har satset veldig hardt på restrukturering av butikk og nettsalget. De siste månedene har vist at vi er klare for mange nye kunder og fortsatt kraftig vekst.
Selv om vi har hatt god utvikling var det utfordrende i en periode å ha mange av våre dyktige medarbeidere ute som en følge av usikkerhet og hjemmesituasjon med barn/skole. Vi er utrolig takknemlige for at kundene her viste stor tålmodighet og forståelse for en vanskelig situasjon.
Annonse
I dag er vi tilbake i full drift og vi vil i løpet av året måtte ansette veldig mange nye Power-medarbeidere.
Hvilke grep har dere tatt for å møte årets ekstraordinære utfordringer?– Jeg er stolt av den innovative og løsningsorienterte innstilingen i selskapet. Vi har virkelig opplevd en enorm intern dugnad der rask tilpasning til en krevende situasjon var på alles agenda. Men sikkerheten måtte på plass først.
Vi har innført alle FHIs retningslinjer pluss en del mer slik at vi har kunnet skape størst mulig trygghet for våre medarbeidere og kunder. Vi har innført nedvask av butikker minimum to ganger i uken samt utsatte områder hver dag. Vi lanserte Drive Thru med stor suksess nesten umiddelbart, der kunden på utsiden av butikken kunne sitte i bilen, få varen og betale uten å forlate bilen. Salg via Chat i din lokal butikk, nye leveringsalternativer der blant annet ansatte leverte på vei hjem, var noen av mange tiltak som ble iverksatt lynkjapt og med stor suksess. Vi sendte alle på hovedkontoret til hjemmekontor - kundesenteret fikk alle møterom tilgjengelig på hovedkontoret slik at alle kunne være trygge.
All kurs- og reisevirksomhet ble stanset, så for å fortsette den verdifulle opplæringen laget vi vårt eget Power TV-studio. Her sender vi ukentlig live sendinger for våre selgere lokalt i varehusene og til deres mobiltelefoner. Dette er fremtiden i tillegg til tradisjonelle kurs.
Siden reiser ble innstilt har vi i flere måneder benyttet video-konferanser som et verktøy. Dette belyser tydelig at vi er mindre avhengig av å reise enn vi har trodd, og vi vil redusere fremtidig reisevirksomhet kraftig og samtidig redusere kostnader.
Annonse
Hvilke konsekvenser får koronapandemien for vareutvalg og salg?– Vi har lykkes med god varetilgang under hele perioden. I krisetider viser det seg at vi har produkter vi fortsatt er helt avhengige av i det daglige. Matoppbevaring, kommunikasjon og underholdning er noen av flere varegrupper som viser sterk vekst.
Hvilke tanker har du om Amazons varslede inntreden på det nordiske markedet?– At vi får ny konkurranse er ventet. Vi må konstant utvikle oss og bli bedre, og det tror jeg nordisk elektro- og hvitevarebransje har gjort de seneste fem årene. Her har vi et bedre utgangspunkt enn amerikanske og europeiske aktører hadde da Amazon slo seg opp.
Kundene i Norden liker en sømløs, rask og trygg kjøpsopplevelse. Jeg mener vi er på god vei og med butikker over hele landet, funksjonell nettbutikk og motiverte medarbeidere mener jeg vi bør ha gode kort på hånden til fremtidens konkurranse om kundene. Sortiment, pris og hastighet blir avgjørende som alltid.
Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift så langt i år?– Etter nedstengningen i mars har det vist seg at vi har vært i en av de heldige bransjene. De siste månedene har omsetning ut av våre butikker i Norge økt med 20 prosent sammenlignet med fjoråret.
I krisetider viser det seg at vi har produkter vi fortsatt er helt avhengige av i det daglige
Til tross for en svært usikker tid, er vi også overrasket over den store interessen blant potensielle franchisetakere i de områdene vi bygger butikker i Norge.
Hvilke grep har dere tatt for å møte årets ekstraordinære utfordringer?– Vi etablerte umiddelbart en Covid-19-stab, bestående av konsernledelsen, som innførte en rekke smitteforebyggende tiltak ved sentrallageret vårt i Ørebro og utformet retningslinjer for å ivareta kunder i butikk, butikkansatte og øvrig ansatte i hele Norden. Tiltakene har så langt gitt veldig gode resultater i forhold til å unngå smitte og smittespredning.
I år avholder vi Digitale kompetansedager i uke 36 og 37, som en erstatning til den årlige samlingen i Fredrikstad.
Annonse
Hvilke konsekvenser får koronapandemien for vareutvalg og salg?– På leverandørsiden opplevede vi noe backlog av egne merkevarer på grunn av stengte fabrikker i Kina. Imidlertid åpnet disser relativt raskt, slik at konsekvensene for oss ble minimale.
Hvilke tanker har du om Amazons varslede inntreden på det nordiske markedet?– I de siste års strategiarbeid har inntreden av globale netthandelsaktører i vår bransje og Norden vært et sentralt moment. Gjennom den nordiske strukturen vi har etablert og med de strategiske grepene vi tar, ser vi på Amazon sin inntreden med spenning.
På den ene siden vil konkurransesituasjonen endres og dermed vil det skapes rom for nye muligheter for oss, samtidig som vi forventer at enkelte produktsegment i løpet av kort tid vil bli svært prisutsatt.
Til tross for en svært usikker tid, er vi også overrasket over den store interessen blant potensielle franchisetakere
Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift så langt i år?– Vi opplever vekst både i Norge og Sverige. Vi leverte på våre ambisiøse mål i 2019, med sterkere underliggende vekst enn markedet totalt. Den totale veksten havnet på 4,8 prosent for hele konsernet, med god lønnsomhet. Den positive trenden har fortsatt i 2020, selv om pandemisituasjonen selvsagt har påvirket rytmen og markedet. Salget har totalt sett vært bra hittil i år, og vi har samtidig solgt en del produkter som har blitt påvirket av den spesielle situasjonen vi har vært i. Det begynte med hjemmekontoret, og deretter kom underholdning, etterfulgt av trening og aktivitet, før mange har flyttet fokuset ut til grill, utekjøkken og ferierelaterte produkter. Den siste tiden har det også vært en del fokus på TV. Det viktigste er at vi som virksomhet har stått på i en annerledes tid, og samtidig klart å ta hensyn til de mange utfordringene som har dukket opp. Det er vi stolt av!
Hvilke grep har dere tatt for å møte årets ekstraordinære utfordringer?– For oss har det vært viktig å tilby fleksible og kundevennlige løsninger. Hjemmeleveringer har økt betydelig i år, og i starten av mars lanserte vi vår tjeneste for levering samme dag i Norge - Same Day Delivery. Med bestillingsfrist sent på ettermiddagen, er denne tjenesten svært populær. Kort fortalt vil kundene ha varene raskt og enkelt. Vi har faktisk jobbet lenge for å forberede oss på slike ekspressleveringer, fordi vi vet at nordmenn uavhengig av korona ønsker raske leveranser. Samtidig opplever vi at mange kunder fortsatt ønsker å handle i våre Lagershoper. Et annet eksempel er Drive Thru. For oss representerer Drive Thru en naturlig videreføring av å handle på nett og hente varen i Lagershop. Samtidig vet vi at mange av våre kunder er prisbevisste og at de har en generelt god oversikt over hva de ønsker, så denne typen konsept sammenfaller godt med vår helhetlige omnikanalstrategi. Det viktigste for oss er fornøyde kunder. Så lenge det er stor etterspørsel, vil vi beholde tjenesten.
Hvilke konsekvenser får koronapandemien for vareutvalg og salg?– Vi identifiserte tidlig risikoen for at det kunne bli vanskelig å få tak i produkter grunnet krisen, og derfor gjorde vi betydelige innkjøp innen sentrale kategorier på et tidlig tidspunkt - da vi så at krisen begynte å spre seg i Kina. Vi ville sikre best mulig produkttilgang. Med store innkjøp sikrer vi kundene gode priser over tid. Dette har gitt forutsigbarhet - i en tid preget av uforutsigbarhet - for våre kunder og for oss selv.
Hvilke tanker har du om Amazons varslede inntreden på det nordiske markedet?– Sverige og Norge er blant de mest modne e-handelsmarkedene i verden, med mange sterke aktører. Vi har tidligere sett at Amazon raskt har fått en sterk posisjon i markeder der netthandel ikke har kommet like langt, hvor de har vært i stand til å komme inn og påvirke utviklingen mer. En sterk aktør som Amazon kan bidra til utvikling av netthandel, og utvikling er noe vi ser på som positivt. Samtidig fører økt konkurranse, på generell basis, alltid til noe godt for forbrukerne.
Samtidig har vi tro på konseptet vårt og vår produktmiks. Som en anerkjent omnikanal-aktør - som Google i fjor kåret til Nordens beste omnikanal-aktør og den tredje beste i Europa - føler vi oss trygge på at vi er i forkant av kundeopplevelsen. Dette gjelder både ved kjøp, leveranser, service eller returhåndtering. Vi er tilgjengelige både digitalt og gjennom våre Lagershoper. Vi føler også at vi er i front når det gjelder produkter, tjenester og løsninger vi tilbyr kundene. Samtidig har vi respekt for det Amazon gjør, og vi ønsker økt konkurranse velkommen.
Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift så langt i år?– Vi har klart oss veldig bra på flere plan! Fokus på salg har ikke vært vår viktigste prioritet i denne tiden, men å ivareta sikkerheten til alle våre ansatte og kunder. Jeg er stolt av hva vi har prestert ute i butikk og på nett med tanke på endringer og tiltak vi måtte iverksette umiddelbart. Vi var selvsagt usikre på hva som ville skje når Covid-19 kom for fullt til Norge i mars, men med god innsats fra alle ansatte har vi alt i alt klart oss veldig bra. Jeg er så stolt av innsatsen til alle Elkjøp-ansatte, både i butikk og på hovedkontor, med tanke på nye løsninger og tiltak som måtte iverksettes umiddelbart da vi forsto omfanget av epidemien. En krise som denne viser hva vi er laget av, og hvordan absolutt alle gladelig har brettet opp ermene for å bidra til å holde hjulene i gang i Norge.
Hvilke grep har dere tatt for å møte årets ekstraordinære utfordringer?– De ansattes og kundenes sikkerhet har vært prioritet nummer én. Det har resultert i mange investeringer knyttet til smittevern, alt fra antibac, plexiglassløsning i alle kasseområder og på aftersales, til økt renhold daglig i alle butikker. Hovedkontoret i Norge har også måtte håndtere og jobbe fra hjemmekontor, med sjonglering av barn, samboere og hjemmeskole - noe som har gått meget bra!
Ut over dette har vi forsøkt å være innovative, ved å tilby nye løsninger til kunder slik at også de som ikke har hatt ønske om å gå i fysisk butikk, fortsatt har kunnet handle hos oss. Klikk og Hent på parkeringsplass, Digital live-shopping via nettside og utvidede åpningstider for eldre og mennesker i risikogruppen. Vi lanserte også «Den digitale dugnaden» på Facebook i samarbeid med ansatte og leverandører, hvor folk har kunnet spørre om produkter og utfordringer med teknologi som har dukket opp i denne tiden vi alle har stått i.
Hvilke konsekvenser får koronapandemien for vareutvalg og salg?– Alt blir jo mer usikkert. Frem til nå syntes jeg våre innkjøpere og leverandører har gjort en flott jobb med å skaffe produkter til den norske forbrukeren. Det er klart at det kan bli noen utfordringer med leveranser hvis smitten fortsetter i høyt tempo over hele verden, men det tror jeg vi skal løse i felleskap. Det er en nasjonal dugnad for å holde smitten nede, men også for å holde Norge i gang. Der skal vi bidra med alt vi kan!
Når det gjelder salg i fysisk butikk, så er det klart at man ikke ønsker lange køer i en tid som dette. Her handler det om å bruke hodet, og legge til rette for at alle skal få varene de ønsker, men på en trygg og god måte.
Vi identifiserte tidlig risikoen for at det kunne bli vanskelig å få tak i produkter grunnet krisen, og derfor gjorde vi betydelige innkjøp innen sentrale kategorier på et tidlig tidspunkt
Hvilke tanker har du om Amazons varslede inntreden på det nordiske markedet?– Jeg syns dette er veldig spennende! Amazon er fryktelig store, og har hatt stor suksess i mange markeder de har gått inn i. Nå kommer de snart til Norge, men jeg tror de kommer til å merke at det allerede er en tøff og god konkurranse her. Vi har mange gode og flinke selskaper i norsk elektronikkbransje, så de skal absolutt få kjenne på at dette ikke blir enkelt for dem.
Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift så langt i år?– Komplett.no som er Norges største nettbutikk for forbrukerelektronikk, data, gaming og hvitevarer har siden coronaviruset satte sitt sterke preg på Norge sett nettbestillingene gå rett til værs. Kompletts kunder handler datautstyr hjemmekontor som skjermer, PC-mus og tastatur. Økning i salget av gamingutstyr er også markant.
Hvilke grep har dere tatt for å møte årets ekstraordinære utfordringer?– Corona-krisen er blitt et slags verdensmesterskap i stresstesting for norske nettbutikker. Komplett sikret seg veldig fort en god bemanning og har svært gode transportører med på laget så vi får varene veldig raskt og trygt ut til våre kunder, gjerne samme dag som bestillingen registreres. Det er nå tre områder Kompletts organisasjon har et sterkt fokus mot. For det første må vi ta vare på de ansatte. For det andre stiller vi strenge krav til de selskapene som frakter varer hjem til våre kunder for å forhindre smitte. For det tredje jobber vi intenst med å sikre tilgang av varer slik at våre hyller ikke blir tomme.
Hvilke konsekvenser får koronapandemien for vareutvalg og salg?– Vi har god dialog med leverandører og produsenter og følger situasjonen nøye, men vi har hatt og har under krisen et godt vareutvalg og gode kampanjer
Hvilke tanker har du om Amazons varslede inntreden på det nordiske markedet?– For Komplett er det alltid positivt at nye netthandel-aktører etablerer seg, fordi det bidrar til å øke andelen netthandel. Sunn konkurranse er også en stor fordel for forbrukerne.
En krise som denne viser hva vi er laget av, og hvordan absolutt alle gladelig har brettet opp ermene for å bidra til å holde hjulene i gang i Norge
Komplett sikret seg veldig fort en god bemanning og har svært gode transportører med på laget så vi får varene veldig raskt og trygt ut til våre kunder