Nordisk salgssjef i Harman Lifestyle, Henrik Sie, med dypbasshøyttaleren i Harman/Kardon Radiance 2400-systemet, og den ene av de to søylehyttalerne på 1,8 meter. Foto: Stian Sønsteng
– Siden Harman/Kardon-logoen synes så godt i bilene, bør den gjøre det samme også på hjemmeproduktene, sier Henrik Sie i Harman Lifestyle.
Han er nordisk salgssjef, og vi møter ham når selskapet har sin høstlansering i Oslo i midten av september.
– Det er flere år siden vi tok beslutningen om at JBL skulle være vårt supermerke, og dette har vist seg å være en god investering. Derimot er det slik at Harman/Kardon faktisk er vårt aller største merke, som man finner i bilmerker som BMW, Mercedes, Renault eller Volvo. Også derfor er det viktig at varemerket fremstår godt i detaljhandelen og i folks hjem, sier Sie til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han har tatt turen fra et Danmark som allerede har åpnet igjen etter pandemirestriksjonene, og møter norske journalister som ikke har vært på et fysisk pressemøte siden i fjor sommer.
Annonse
– Ligger det et uutnyttet potensial for Harman/Kardon i forbrukermarkedet, siden logoen deres vises tydelig i så mange biler?
– Helt sikkert. Derfor har vi begynt å vise logoen tydeligere også på hjemmeproduktene, og vi posisjonerer merket i samme midt- og premiumsegment som bilene det befinner seg i. Vi ser en mulighet i at vi kan dreie JBL mot en yngre generasjon, mens vi bruker Harman/Kardon mot de mer etablerte. Begge varemerker er svært sterke, og tåler godt en tydeligere eksponering, sier Sie.
Vi bruker Harman/Kardon mot de mer etablerte
Også JBL-logoen vises tydeligere på de nye produktene, og best ser man dette på de bærbare blåtannhøyttalerne.
– Dette er et drastisk designvalg vi begynte med i fjor. Kundene ønsker å identifisere seg med merkene de kjøper, og dette har fungert svært bra for oss, sier Trond Gulbrandsen.
JBL Flip 6
Annonse
Han og Erik Lerset er nordiske nøkkelkundesjefer i selskapet, og utgjør den norske staben. Under lanseringen i Oslo viser de JBL Flip 6, som har fått et separat nytt diskantelement.
– Hvor mye bedre er lyden enn på forgjengeren?
– Det er stor forskjell. Når vi konsentrerer det aktive elementet til å spille mellomtone og bass, med passive elementer på sidene og drar inn diskanten i toppen, får vi et betydelig klarere og mer åpent lydbilde, i en nokså kompakt høyttaler, sier Gulbrandsen.
– Hva gjør dere for å fortelle kundene hvor mye bedre lytteopplevelsen blir med to blåtannhøyttalere i stereo, enn én alene?
Gulbrandsen ler.
– Det er et godt poeng, og vi er nok flinkere til å fortelle at du kan kople sammen en lang rekke JBL-høyttalere, uansett modell. Veldig mange har nok levd med mono i mange år, markedet er blitt vant til det, men opplevelsen av stereo er det absolutt viktig å få frem.
De gir dessuten muligheten for barnet til å konsentrere seg
Flip 6 er vann og støvtett (IP67), har 12 timer batteritid og kommer i handelen i november til 1.400 kroner.
Annonse
JBL JR 460NC
En annen nyhet hos JBL er hodetelefoner for barn, med blåtann og aktiv støyreduksjon.
– Dette er det første gang vi tilbyr, og det er ekstremt spennende. Her har vi lyttet til markedet, og behovet for aktiv støyreduksjon drar seg ned i aldersgruppene. JBL JR 460NC spiller maksimalt 85 dB i klokkene, noe som gir sikker lytting. De gir dessuten muligheten for barnet til å konsentrere seg, skjermet fra omgivelsene, takket være den aktive støyreduksjonen. Dette er en ren hverdagsfunksjon vi nå tilbyr, sier Gulbrandsen.
Det tar to timer å lade hodetelefonene 100 prosent, og da får man 20 timer trådløs lytting. 15 minutter lading gir to timer spilletid. Prisen er 1.000 kroner.
Tune 130 og Tune 230
Aktiv støyreduksjon fra JBL får man nå også i helt trådløse ørepropper ned til 1.000 kroner.
– Forbrukerne forventer å få den samme teknologien de kjenner fra de tradisjonelle hodetelefonene, og i år lanserer vi to nye modeller. Wave er en innstegsmodell uten aktiv støyreduksjon, mens Tune 130 og Tune 230 begge har aktiv støyreduksjon - tross en sympatisk pris på 1.000 kroner, sier Gulbrandsen.
De to Tune-modellene er identiske teknisk, men skiller seg fra hverandre i designet.
– Hvor viktig er prisen?
– Den er svært viktig, siden det ikke er alt for mange utfordrere som tilbyr aktiv støyreduksjon på dette prispunktet. Forbrukerne forventer at ny teknikk og nye funksjoner implementeres på stadig lavere prispunkt, og derfor blir aktiv støyreduksjon i Tune ekstremt viktig.
– Hvor mye dårligere er lyden her enn på de dyrere modellene?
– Ikke så mye. Skal du ha det vi kaller signaturlyd fra JBL, må du ett steg opp. Samtidig får man i Tune-serien JBL Pure Bass, slik at man uansett får kraftig og god lyd.
JBL Reflect Flow Pro
Treningsøreproppene JBL Reflect Flow Pro er vanntette med IP68-sertifiseringen, og har 30 timers driftstid. Seks mikrofoner skal sikre optimal stemmeklarhet i samtaler, selv når det blåser, og det er støtte for Google Assistent og Amazon Alexa. Prisen er 1.800 kroner.
– Hvilken posisjon har JBL og Harman i markedet for helt trådløse ørepropper?
– Her er vi fremdeles en utfordrer. Europeisk ligger vi på en tredjeplass, mens vi i Norden nok ligger litt lenger ned på lista. Det er nettopp det som blir så viktig for oss fremover, at vi etablerer oss på en bedre posisjon i Norden.
– Dere er markedsledere på blåtannhøyttalere?
Her må vi være med i kappløpet
– Både her, og i det man kan kalle festhøyttalere.
– Ligger det derfor en automatikk i at dere også blir markedsledere på helt trådløse ørepropper?
– Nei. Bruken og kundegruppene kan fort være ulike, så dette er på langt nær gitt. Her må vi være med i kappløpet, og vi føler at vi med den nye porteføljen har noe å tilby – mye kraftigere enn i fjor.
Harman/Kardon Radiance 2400
– Her snakker vi hele veien JBL, mens deres eiere i Samsung har tatt over AKG. Harman/Kardon bruker dere i det dyrere segmentet?
– Da Samsung kjøpte Harman i 2017, tok de over AKG-merket. Harman/Kardon lever i beste velgående, og vi er ekstremt opptatt av å ta vare på dette varemerket. Profilmessig vil det kanskje ha en høyere posisjon i markedet når det kommer til lydkvalitet. I dag lanserer vi Harman/Kardon Radiance 2400, som gir ordentlig hifi-lyd i minimalistisk eleganse, til 40.000 kroner, sier Gulbrandsen.
Mest iøynefallende med anlegget er de to søylehøyttalerne som er 1,8 meter høye, 51 millimeter brede og 58 millimeter dype. Hver av disse har 24 elementer på 1,25 tommer. Dypbasshøyttaleren er på 200 watt, og til den digitale styringsenheten som følger med koples TV, spillkonsoller og andre AV-enheter. Chromecast og AirPlay2 er innebygd, og hele systemet er trådløst.
– Systemet er et smykke, og dekker rommet fra hjørne til hjørne med overlegen lydkvalitet, sier Gulbrandsen.
– Åpningene i grillen i fronten av søylehøyttalerne kan minne om skråstreken i Harman/Kardon-logoen, og vinkelen er nøyaktig den samme, sier Sie.
JBL Quantum 350
På CES-messen i Las Vegas i januar 2020, lanserte JBL sin satsing på hodesett for spillere; Quantum. Nyeste modell i denne serien heter JBL Quantum 350, og tanken er fortsatt at det skal gi et konkurransefortrinn både på PC og konsoll. Tilkoblingen på 2,4 GHz via trådløs en USB-adapter skal være tapsfri. Hodesettet har 40mm drivere, avtagbar mikrofonbøyle og 22 timer driftstid. 5 minutter lading via USB-C skal gi én times spilletid. Prisen er 1.000 kroner.
– Hva har pandemien hatt å si for Harman i Norden?
Salgssjef Henrik Sie svarer:
JBL PartyBox
– De siste 18 månedene har vært en tur i berg-og-dalbanen, der man trodde ting ville utvikle seg i én retning, men så gikk det i den helt andre. En av de virkelig store overraskelsene var salget av våre festhøyttalere. Da folk var ferdige med å pusse opp, ville de ha god lyd der de fortsatt kunne feste; utendørs og hjemme. Dette er vi gode på, og det ser man på våre salgstall, sier Sie.
Gulbrandsen sier to av tre festhøyttalere som selges i Norden er av merket JBL.
– Her kom vi på markedet først mot slutten av 2018, så her har vi på svært kort tid blitt en markant markedsleder.
– Du sier at også disse høyttalerne har det du kaller en god JBL-lyd, selv om de har en festfaktor. Hvor langt ligger disse lydmessig fra de gamle hifi-høyttalerne til JBL?
– Det er nok et lite stykke til L100 Classic. Partyboksene er bygd for å gi god lyd, også når det er samlet mange mennesker, og det ligger helt andre tanker bak hvordan disse er bygd.
– Er det riktig å kalle dem festhøyttalere? Her i dag sier en journalist som tidligere arbeidet i butikk at de slett ikke bare brukes til fest?
– Selv om vi har kalt det PartyBox er dette det perfekte hybridproduktet. De er IPX4-sertifisert og sprutsikre, men brukes like mye innendørs som utendørs, og i en lang rekke andre sammenhenger, som på fotballturneringer, skolesamlinger og til en tale i foajeen på arbeidsplassen, sier Gulbrandsen.
PartyBox 710 og 110
Harman har fem festmodeller, fra 10.000 kroner for PartyBox 1000 ned til PartyBox On-The-Go til snaut 3.000 kroner. Med lyseffekter kan disse gjøre mye ut av seg også visuelt, selv om det går an å slå av lysene.
Årets nyheter er JBL PartyBox 710 til 7.000,- og PartyBox 110 til 3.800 kroner. Førstnevnte går på hjul og koples til strømnettet. Effekten er 800 watt med to 2,75 tommers diskanter og to ekskursjonsdrivere på 8 tommer. Med en app kan man styre de fargede strobelysene, fargeprosjektering og åtte ulike RGB-animasjoner. Den er IPX4 sprutsikker, har gitar- og mikrofoninngang, blåtann og USB. Med ett trykk kan kople to høyttalere sammen i et stereooppsett.
JBL PartyBox 110 har mye av det samme, er på 160 watt, og har dessuten batteri med driftstid på 12 timer.
Når det gjelder lydplanker kommer det nye modeller først neste år. Gulbrandsen sier de i Norden har fått et godt fotfeste i denne kategorien.
– Vår eksisterende portefølje lever videre inn i 2022. Dette er en godt fungerende produktserie, med alle segmenter og prisklasser man måtte ønske.
Her har vi på svært kort tid blitt en markant markedsleder
– Har Harman opplevd leveringsproblemer på grunn av pandemien?
– I noen kategorier og med enkelte modeller har vi det. Som resten av markedet er vi rammet av mangelen på chipset, sier Sie.
– Har dette påvirket porteføljen dere nå legger frem?
– I svært liten grad, men noen få produkter kommer senere enn først planlagt. Når man ser på hva vi faktisk viser, er det ingen tvil om at produktutviklingen absolutt på plass, sier Gulbrandsen.