Beoplay Portal (PC/PS) er trukket i lammeskinn og kommer i fargene mørk grå (Black Anthracite), lys grå (Grey Mist, bildet) og blågrå (Navy). Pris: 5.400,-
PORTAL FOR SPILL, MUSIKK OG FILM
– Beoplay Portal (PC/PS) er for gamere som vil ha et kvalitetsprodukt de også kan bruke til musikk, film og arbeid, sier Sondre Barkli.
Han er global produktsjef, med hovedansvar for hodetelefonporteføljen til Bang & Olufsen, og Beoplay Portal (PC/PS) er selskapets nye modell i serien trådløse spillhodetelefoner. De er kompatible både med PC- og Playstation-konsoller, samt mobile enheter, og kommer i fargene mørk grå (Black Anthracite), lys grå (Grey Mist) og blågrå (Navy). Prisen er 5.400 kroner.
– Vi er ikke redde for å si at dette er noe av det beste som finnes på markedet, sier Barkli til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han har vært sentral i utviklingen av Beoplay Portal (PC/PS), og mener det er et selvsagt valg for Bang & Olufsen å lansere produkter rettet mot spillmarkedet.
Annonse
For Xbox i fjor
– Vi kommer til å se mange som beveger seg mot dette feltet, som er en av de aller største påvirkningsfaktorene i bransjen. I B&O skaper vi gode opplevelser, og det har vi gjort siden 1925. Spillbransjen er et massivt marked, og det hadde vært unaturlig om vi ikke var der. For dem som er vokst opp med gaming, er dette noe de kopler av med. Disse menneskene er 25, 35 og 45 år, kanskje opp i 50-60 årene. Spillproduktene har ikke utviklet seg så mye som selve spillene, og det er fortsatt mye farger og plast der ute, samt led-lys og andre kule ting som kanskje ikke er for alle. Vi har ekstrem kompetanse innen lyd og design, og her vil vi tilby produkter for pasjonerte gamere, som gjerne ønsker noe ekstra både i forhold til kvalitet og design. Med Portal sørger vi for at alt det tekniske er på plass, med lav latency, høy lydkvalitet og virtuell flerkanalslyd. I fjor var vi partner med Microsoft Xbox, da den første Portal-modellen kom. Nå kommer vi med en modell for PlayStation, som er den største konsollen, samt PC. Nettbaserte spill (cloud gaming) kommer fortere enn mange tror, og vil bli den nye normalen, sier Barkli.
Nettbaserte spill (cloud gaming) kommer fortere enn mange tror
Nordmannen studerte i København, før han begynte å arbeide med markedsføring. I snart fem år har han vært i B&O, ved hovedkontoret i Lyngby nord for den danske hovedstaden.
– Jeg er i stor grad med på produktutviklingen, og lager planene for at riktige produkter utvikles på kort og lang sikt. Vår avdeling eier produktene og sørger for at de kommersialiseres med potensial til å skape verdi for B&O. Når det gjelder bærbare produkter ønsker vi å tilby modeller som er relevante og skiller oss ut, i et svært konkurransedyktig marked, sier Barkli.
Lette og behagelige
Annonse
Blant produktene han til nå har arbeidet med er H10, som kom som en forlengelse av H9. Dette er ifølge Barkli en av selskapets mer ikoniske hodetelefoner. Barkli har også arbeidet med H95, som kom til B&Os 95 års-jubileum. Når det gjelder nykommeren Beoplay Portal (PC/PS), har han fulgt denne helt fra starten.
– Denne kan brukes både til spill og hverdags, noe som gjør den til et sterkt produkt i markedet. En helt ny USB-C-dongle sørger for mindre enn 7 m/s latency på 2,4 GHz-båndet, både inn og ut. Den kan koples til alt, i motsetning til på Xbox-modellen som kjører Microsofts proprietære codec, riktignok med mulighet til å kople til en tredjeparts dongle. Beoplay Portal (PC/PS) kan du også bruke kablet med 3,5 mm og USB-C, eller med blåtann 5.1, og med donglen kan 14 trådløse hodesett være tilkoplet samtidig. Når det er sagt, vil nok de mer proffe fortsatt prioritere å spille med kabel, sier Barkli.
– Hvordan skal Bang & Olufsen lykkes i denne delen av bransjen?
– I starten kom spillhodesettene gjerne fra de samme selskapene som leverte musematter og tastatur. Vår store fordel er at vi både kan komfort, lyd og teknologi. Beoplay Portal (PC/PS) er med sin lave vekt på 279 gram og minneskum både i klokkene og rundt hodebøylen svært behagelige å bruke i timevis, sier Barkli.
Sjassiet er i aluminium, og både øreputer og hodebøyle er trukket med lammeskinn fra New Zealand.
Lytteropplevelse skal være rik med høyt detaljnivå og flere nyanser, ikke minst takket være to nye 40 mm-drivere med neodymiumagneter, som skal sikre presis akustisk gjengivelse. Med Dolby Atmos for hodetelefoner får man virtuell kringlyd, som skal gi ekstra dybde og struktur både til spill, filmer og musikk. En ny generasjon adaptiv støydemping (ANC, Active Noise Cancellation) og en kombinasjon av feedforward ANC og feedback ANC skal gi en god lydopplevelse selv i støyfulle omgivelser. Med funksjonen Own Voice kan brukeren høre sin egen stemme samtidig som andre lyder blokkeres, og det er brukt et brikkesett fra Qualcomm.
En superkul nyhet er dual audio
Beoplay Portal (PC/PS) støtter stemmestyring fra Google Assistent og Alexa, og har berøringsstyring på klokkene.
Annonse
Førsteklasses tale
– Den tradisjonelle mikrofonbøylen mangler?
– Takket være avanserte algoritmer har man en usynlig mikrofonbøyle, som også gjør hodetelefonene mer anvendelige, samtidig som talekvaliteten er førsteklasses. Vår tanke er at dette blir mer vanlig fremover, og med åtte mikrofoner både på ut- og innsiden av klokkene får man dessuten ekte støydemping. Enkelte produsenter med rimeligere produkter sier de også har dette, men ofte bruker de kun utvendige mikrofoner til å dempe støyen. Ekte støydemping får man først med mikrofoner på innsiden av klokkene, sier Barkli.
Brukt med dongelen er batteritiden 19 timer, med blåtann 40 timer.
– En superkul nyhet er dual audio, der hodetelefonen automatisk hopper til mobilen hvis noen ringer. For spillere er dette en nyttig funksjon, og du kan strømme via blåtann og donglen samtidig, sier Barkli.
I tillegg til kundegruppene han allerede har nevnt, ønsker B&O med den nye hodetelefonen å rette seg mot bedrifter.
– Vi tror mange vil gi sine medarbeidere en god arbeidsdag, med nok batteritid og komfortabel bruk. Dessuten er Beoplay Portal (PC/PS) ekstremt enkel å bruke, spesielt sammen med donglen, sier Barkli.
Beoplay er undermerket Bang & Olufsen benytter på produktene de også selger i andre kanaler enn de rene B&O-butikkene, som det finnes 450 av globalt. Frem til 2018 var Beoplay et eget datterselskap, nå er dette lagt inn i morselskapet. I Norge ligger de åtte B&O-butikkene i Bergen, Fredrikstad, Oslo vest, Oslo sentrum, Sandnes, Sandvika, Skien og Tromsø.