Det sier administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset,
når vi den 22. mars møter ham på nyåpningen av Eplehuset Hegdehaugsveien i
Oslo.
– Eplehuset er nå en Apple Premium Partner, som er
den høyeste sertifiseringen vi kan få i samarbeid med Apple. Denne butikken er
den første med det nye konseptet, og før sommeren kommer Solsiden i Trondheim
etter, sier Berger til fagbladet Elektronikkbransjen.
Den nye
utgaven av Eplehuset Hegdehaugsveien er Norges første Apple Premium
Partner-butikk, mens de øvrige 22 Eplehuset-butikkene har Apple-sertifiseringen
Premium Reseller.
Annonse
– Hva er forskjellen?
– Hovedsakelig er det et annet visuelt uttrykk.
Produktene er mer i senter av butikken, med Apples økosystem lettere
tilgjengelig for demonstrasjon og test, sier Berger.
– Sortimentet er det samme?
– Det stemmer. Produktene, kompetansen blant de
ansatte og prisene er like. Forskjellen ligger i hvordan kundeopplevelsen er
lagt opp.
Annonse
Flaggskipbutikk?
– I andre land har Apple sine egne flaggskipbutikker.
Er dette det nærmeste vi kommer en slik i Norge?
– Vi har den høyeste sertifiseringen du kan få i
samarbeid med Apple, og er dedikert til dette varemerket. Alt vi selger er
Apples egne produkter, eller relevant tilbehør og tjenester knyttet til disse.
Eplehuset har siden 2002 vært en spesialistforhandler av Apple, vi har en
geografisk spredning som dekker hele Norge, så du kan trygt si at vi er stedet
for Apple i Norge, sier Berger.
– Hvor sterkt står Eplehuset som varemerke?
– Vi har en veldig god kjennskap og ligger på topp
som forhandler av Apple-produkter i Norge, med en svært høy tilfredshet i alle
våre målinger, både knyttet til salg og service.
– Hvordan har dere fått denne posisjonen?
– Vi har vært her i godt over 20 år, og har alltid
hatt fokus på det samme. Vi har brydd oss om kundene og kundeopplevelsen, med
en ærlig, oppriktig og lojal tilnærming til dette. Over tid har dette bygd
lojalitet, og en veldig god kundetilfredshet, sier Berger.
Annonse
Butikksjef Bård Skogli Holstad har vært ved
Eplehuset Hegdehaugsveien siden åpningen i 2016. Da hadde han allerede tre års
fartstid hos Eplehuset, ved de to butikkene i Bergen.
Levende gatehandel
– Hvordan vil du beskrive beliggenheten her i
Hegdehaugsveien?
– Vi ligger i direkte tilknytning til
Bogstadveien, som er en kjent og travel handlegate, hvor gatehandelen fortsatt
lever bra. Rett utenfor ligger en trikkeholdeplass, det er mange bedrifter i
området, og vi har mye trafikk gjennom dagen, sier Holstad.
– Hva synes du selv om den nye butikken?
– Jeg er ekstremt stolte av den, og våre mange flotte
og kunnskapsrike ansatte som hver dag brenner for å lage gode kundeopplevelser,
sier Holstad.
På åpningsdagen står det folk i kø på gaten
utenfor.
Dette er en butikk vi har vært godt fornøyde med
– De første stilte seg opp klokka fire i natt. Når
vi gjenåpner butikken vil vi feire det, også med gode tilbud til kundene våre,
sier Berger.
Han sier det ikke er tilfeldig at nettopp Eplehuset
Hegdehaugsveien ble den første med Apple Premium Partner-konseptet.
– Dette er en butikk vi har vært godt fornøyde
med, med en fin lokasjon og en lojal kundebase, og vi ønsker derfor å gi den et
nytt uttrykk for å løfte kundeopplevelsen ytterligere, sier Berger.
160 kvadratmeter
Eplehuset er per i dag den eneste aktøren i Norge
som er sertifisert av Apple som en Apple Premium Partner. Dette betyr ifølge en
pressemelding at Eplehuset som selskap har oppfylt Apples høyeste nivå av
salgs- og serviceautorisasjoner, samt Apples krav om eksponering av produkter
og utdanningsnivå hos medarbeiderne.
I Eplehuset Hegdehaugsveien er alt av inventar og
innredning endret, med en salgsflate på 160 kvadratmeter, og ifølge pressemeldingen
er oppgraderingen i tråd med Eplehusets strategi og visjon om å skape
gjentagende betydningsfulle opplevelser.
– Kundeopplevelsen er det viktigste vi bryr oss om, og det
nye butikkonseptet bidrar til å skape rom for enda mer begeistring, inspirasjon
og kunnskap for kundene våre. Både privatpersoner og bedrifter i alle
størrelser skal være trygg på at vi kan finne riktig løsninger til deres behov,
sier Berger.
Hele økosystemet
I Eplehuset Hegdehaugsveien kan man få gjort
sertifiserte reparasjoner på timen, og avtale tid med deres eksperter for å få
hjelp.
– I det nye butikkonseptet legger vi til rette for at
kundene i enda større grad skal få oppleve hele Apples økosystem med alt som
hører til, og kjenne på den gode opplevelsen det skal innebære å velge
Eplehuset, sier kommersiell leder Mats Tranvåg.
I tillegg til 23 fysiske butikker, den 24. åpner ved
Jessheim storsenter i august, har Eplehuset i Oslo og Bergen egne servicesenter,
nettbutikk med hovedlager i Trondheim, en dedikert bedriftsavdeling, og de er i
tillegg en Apple-sertifisert aktør for utdanningsinstitusjoner.
Berger sier også Eplehuset har merket at elektronikkmarkedet
har vært svakere enn tidligere.
– Vi måtte i fjor ta noen grep for å redusere
kostnadene, og er forberedt på at vi fortsatt har noen måneder foran oss før
ting snur, sier Berger.