– Skole- og bedriftsmarkedet står til sammen for
rundt en tredel av omsetningen vår, sier administrerende direktør Espen Berger
i Eplehuset.
Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på nyåpningen av Eplehuset
Ullevål, når de flytter rundt hjørnet og inn i handlegata på Ullevaal stadion i
Oslo.
Historien til Norges eldste Apple-butikk går tilbake til
1989, da Mac&Carry åpnet på Sjølyst, som de første i Norge som solgte
profesjonelt datautstyr over disk. I 1995 flyttet butikken til Ullevaal
stadion, og inn i de samme lokalene den har hatt i 27 år. Den gangen var navnet
Office Line, og dette var Norges første Apple Premium Reseller-butikk. Siden
ble navnet Humac, inntil dette selskapet i 2014 ble kjøpt av Eplehuset.
Annonse
Når vi møter Berger på butikkåpningen den 5. oktober, har
han og de 360 Eplehuset-ansatte nettopp feiret kjedens 20 års-jubileum.
– Det første Eplehuset åpnet 7. september 2002, på Solsiden
i Trondheim, og da vi kom til Oslo i 2005 var dette med vår fjerde butikk. 15
år senere har vi 22 butikker, og vi omsetter for over 1,4 milliarder. Av dagens
ansatte har godt over ti prosent vært med i over ti år, og det er vi stolte av,
sier Berger.
Fasade også mot ring 3
Selv har han vært ansatt i Eplehuset siden 2005,
da den første butikken ble åpnet i Oslo. Siden den gang har han vært innom ulike
roller i selskapet, og har i dag det øverste ansvaret for å lede og utvikle
Eplehuset.
Nå går vi fra å være en destinasjonsbutikk du nesten må vite hvor ligger, til å ligge midt i handlegaten
Nå tar Berger oss med til enden av handlegata, og rundt
hjørnet, for å vise hvor Apple-butikken har holdt til siden Secret Garden sørget
for norsk seier i Eurovision Song Contest, Coolio toppet hitlistene med «Gangsta’s
Paradise», «Lille lørdag» gikk på NRK, og «Dum og dummere» på kino.
Annonse
– Butikken har mange faste kunder vi har satt stor pris på.
Med den nye beliggenheten midt i handlegata blir den mer synlig, sier Berger.
Det er Olav Thon-gruppen, eier av Amfi-kjeden, som forvalter
Amfi Ullevaal-senteret på vegne av Oslo Pensjonsforsikring (OPF), som eier rundt
halvparten av bygningsmassen på Ullevaal Stadion.
– Da Eplehuset ønsket et større lokale og ny plassering, var det viktig for oss å få dette til, sier senterleder Vilde Holte Lerbak.
Også butikksjefen er fornøyd med flyttingen.
– Vi har hele tiden hatt mange tilreisende kunder med bil,
bedriftskunder, faste kunder, studenter og familier som har handlet hos oss. Nå
går vi fra å være en destinasjonsbutikk du nesten må vite hvor ligger, til å
ligge midt i handlegaten. Dette gir oss bedre synlighet, også fra ringveien,
siden vi også har fasade mot de 70.000 bilene som passerer der hvert døgn, sier
Therese Svanstrøm.
Hun ble ansatt i Eplehuset i 2016, som butikksjef på
Ullevål.
Eget verksted
Annonse
– Har det vært frustrerende å ligge rundt hjørnet
for handlegata?
– Folk fant jo frem. Eplehuset er i seg selv et stort navn,
og Apple som varemerke trekker selvsagt kunder, sier Svanstrøm.
– Det er mange som har brukt Eplehuset Ullevål, uten at de
har visst nøyaktig hvor butikken ligger. Det ligger en lang historikk her, med
mange lojale kunder, sier kjedesjef Berger.
Den nye butikken er blitt dobbelt så stor, og er med sine
drøyt 200 kvadratmeter inkludert lager et av de største Eplehusene i Norge.
I forbindelse med flyttingen får Eplehuset Ullevål eget serviceverksted,
slik 19 av de 22 butikkene i kjeden har.
– Hva betyr dette for Eplehuset?
– Vi har alltid fokusert på kundeopplevelsen etter kjøp; at
du alltid skal få hjelp hos oss, uansett hvilke utfordringer du måtte ha. Med
et eget verksted i butikken blir reparasjonstiden raskere; ved å bestille tid
på nettet får du på timen for eksempel byttet skjerm på mobilen. Vi håndterer
garanti- og reparasjonssaker uavhengig av hvor du har kjøpt produktet, og
selvfølgelig er verkstedene våre autorisert, med trent personale og originale
deler, sier Berger.
Verkstedene hos Eplehuset har dedikerte teknikere, som ikke
arbeider som selgere i butikkene. I første omgang får verkstedet på Ullevål to
teknikere.
– Vi har et omfattende opplæringsløp; dette er kompliserte
produkter som krever kompetanse, sier Berger.
Det største verkstedet i Eplehuset, som ligger i Storgata 1
i Oslo, er på 800 kvadratmeter, og har 24 serviceteknikere.
Nye omsetningsrekorder
– Hvordan er situasjonen for Eplehuset i 2022?
– Hvis du ser de tre siste årene under ett, har vi gått fra
en utfordring til den neste. Også vi har slitt med leveringssituasjonen på
grunn av pandemien, men har kommet oss godt gjennom dette. De siste fire årene
har vi satt nye omsetningsrekorder, og vi ligger i år an til å øke med
ytterligere ti prosent, sier Berger.
Veksten i 2021 var på ti prosent, i 2020 på åtte prosent.
– Vi tok tidlig noen valg, blant annet at vi ikke
permitterte noen ansatte da mye var usikkert i 2020, og at vi valgte å holde
alle butikker åpne da vi igjen fikk en nedstenging. At vi hele tiden har holdt hjulene
i gang, har gjort det mulig å spille videre på en god utvikling. Hos oss ligger
den gode kundeopplevelsen alltid i bunn; det gir oss lojale kunder som kommer
tilbake, sier Berger.
Bjørn Tore Brevik, som var en av gründerne, er i dag
hovedaksjonær i Eplehuset, som også har et par andre eiere med adresse
Trondheim. Selskapet var noen år etablert med butikker i Danmark, men de trakk
seg i 2014, samtidig med at de kjøpte opp Humac, ut av dette markedet.
– Hvilke ekspansjonsplaner har dere i Norge?
– Vi har de seneste par årene åpnet to nye butikker. Det er
nok plass til flere Eplehus, men vi er kresne på lokasjoner. Når vi først
etablerer oss, går vi til gjengjeld inn for fullt, med alt vi har å tilby, sier
Berger.
De siste fire årene har vi satt nye omsetningsrekorder, og vi ligger i år an til å øke med ytterligere ti prosent
– Hva tilbyr dere?
Bedrift- og utdanning
– I tillegg til butikkene og serviceverkstedene,
er vi som nevnt store i bedrifts- og utdanningsmarkedet. Vi har for eksempel en
gruppe pedagoger som tar hånd om opplæring og veiledning av skoleledelse og
lærere, og har i tillegg til lokale bedriftsressurser en egen avdeling som
arbeider mot dette markedet. De seneste par årene har vi lagt størst ressurser
og investeringer i bedriftsmarkedet, og det er her vi har mye av veksten i år. Kundene
på bedriftssiden har de samme ønskene som privatkundene; de ønsker god
veiledning, ærlig hjelp og noen som forstår behovene de har. Dette skaper
lojalitet, også i dette markedet, sier Berger.
– Hvor stor del av omsetningen kommer fra andre varemerker
enn Apple?
– Apple står for en vesentlig del av omsetningen, med alt
relevant tilbehør og tjenester du venter å finne i dette universet, sier
Berger.
– Hvordan er det å stort sett ha én leverandør?
– Det er veldig fint. Det gjør oss til spesialister på det
vi holder på med. Vi har også mange andre leverandører, og dette handler om å
komplementere Apple-opplevelsen. Vi har tre ulike sertifiseringer fra Apple, og
har et tett og godt samarbeid, sier Berger.
– Hvor viktige er dere for Apple i Norge?
– Heller ikke her kan jeg gi noen tall, men vi er jo Apples
ansikt utad, så det er klart at vår tilstedeværelse er veldig viktig.
– At det ikke finnes noen egne Apple-butikker i Norge, er
det fordi dere er så veldig flinke?
– Det kan du velge å si. Norge er et langstrakt land, og det
kreves lokalt eierskap for å lykkes i små byer med et så spisset konsept, sier
Berger.