FRA NULL TIL 1,4 MILLIARDER PÅ 20 ÅR

Administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset (t. v.) og butikksjef Therese Svanstrøm ved Eplehuset Ullevål. Foto: Stian Sønsteng

Eplehuset omsetter i år for 1,4 milliarder kroner, 20 år etter at deres første butikk åpnet i Trondheim. Nå har de flyttet Norges eldste Apple-butikk.

Publisert Sist oppdatert

– Skole- og bedriftsmarkedet står til sammen for rundt en tredel av omsetningen vår, sier administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på nyåpningen av Eplehuset Ullevål, når de flytter rundt hjørnet og inn i handlegata på Ullevaal stadion i Oslo.

Historien til Norges eldste Apple-butikk går tilbake til 1989, da Mac&Carry åpnet på Sjølyst, som de første i Norge som solgte profesjonelt datautstyr over disk. I 1995 flyttet butikken til Ullevaal stadion, og inn i de samme lokalene den har hatt i 27 år. Den gangen var navnet Office Line, og dette var Norges første Apple Premium Reseller-butikk. Siden ble navnet Humac, inntil dette selskapet i 2014 ble kjøpt av Eplehuset.

Siden 1995 har Norges eldste Apple-butikk holdt til i dette lokalet på Ullevaal Stadion. Nå er den flyttet rundt hjørnet. Foto: Stian Sønsteng

Når vi møter Berger på butikkåpningen den 5. oktober, har han og de 360 Eplehuset-ansatte nettopp feiret kjedens 20 års-jubileum.

– Det første Eplehuset åpnet 7. september 2002, på Solsiden i Trondheim, og da vi kom til Oslo i 2005 var dette med vår fjerde butikk. 15 år senere har vi 22 butikker, og vi omsetter for over 1,4 milliarder. Av dagens ansatte har godt over ti prosent vært med i over ti år, og det er vi stolte av, sier Berger.

Fasade også mot ring 3

Administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset (t. v.) og senterleder Vilde Holte Lerbak ved Amfi Ullevaal foran den nye butikken i handlegata. Foto: Stian Sønsteng

Selv har han vært ansatt i Eplehuset siden 2005, da den første butikken ble åpnet i Oslo. Siden den gang har han vært innom ulike roller i selskapet, og har i dag det øverste ansvaret for å lede og utvikle Eplehuset.

Nå går vi fra å være en destinasjonsbutikk du nesten må vite hvor ligger, til å ligge midt i handlegaten

Nå tar Berger oss med til enden av handlegata, og rundt hjørnet, for å vise hvor Apple-butikken har holdt til siden Secret Garden sørget for norsk seier i Eurovision Song Contest, Coolio toppet hitlistene med «Gangsta’s Paradise», «Lille lørdag» gikk på NRK, og «Dum og dummere» på kino.

– Butikken har mange faste kunder vi har satt stor pris på. Med den nye beliggenheten midt i handlegata blir den mer synlig, sier Berger.

Det er Olav Thon-gruppen, eier av Amfi-kjeden, som forvalter Amfi Ullevaal-senteret på vegne av Oslo Pensjonsforsikring (OPF), som eier rundt halvparten av bygningsmassen på Ullevaal Stadion.

Assisterende butikksjef Patrick Konopski (f. v.), Marius Dahlgren (Eplehuset Herkules) og Eplehusets salgssjef for Østlandet, Truls Nilsen. Foto: Stian Sønsteng

– Da Eplehuset ønsket et større lokale og ny plassering, var det viktig for oss å få dette til, sier senterleder Vilde Holte Lerbak.

Også butikksjefen er fornøyd med flyttingen.

– Vi har hele tiden hatt mange tilreisende kunder med bil, bedriftskunder, faste kunder, studenter og familier som har handlet hos oss. Nå går vi fra å være en destinasjonsbutikk du nesten må vite hvor ligger, til å ligge midt i handlegaten. Dette gir oss bedre synlighet, også fra ringveien, siden vi også har fasade mot de 70.000 bilene som passerer der hvert døgn, sier Therese Svanstrøm.

Hun ble ansatt i Eplehuset i 2016, som butikksjef på Ullevål.

På åpningen av Eplehuset Ullevål var flere butikksjefer på plass; Christoffer Tunholm (Oslo City, f. v.), Nanett Johansen (Storgata), Synne Steen Hansen (Sandvika og Herkules), Bård Holstad (Hegdehaugsveien) og Therese Svanstrøm (Ullevål). Foto: Stian Sønsteng

Eget verksted

– Har det vært frustrerende å ligge rundt hjørnet for handlegata?

– Folk fant jo frem. Eplehuset er i seg selv et stort navn, og Apple som varemerke trekker selvsagt kunder, sier Svanstrøm.

– Det er mange som har brukt Eplehuset Ullevål, uten at de har visst nøyaktig hvor butikken ligger. Det ligger en lang historikk her, med mange lojale kunder, sier kjedesjef Berger.

Den nye butikken er blitt dobbelt så stor, og er med sine drøyt 200 kvadratmeter inkludert lager et av de største Eplehusene i Norge.

I forbindelse med flyttingen får Eplehuset Ullevål eget serviceverksted, slik 19 av de 22 butikkene i kjeden har.

– Hva betyr dette for Eplehuset?

– Vi har alltid fokusert på kundeopplevelsen etter kjøp; at du alltid skal få hjelp hos oss, uansett hvilke utfordringer du måtte ha. Med et eget verksted i butikken blir reparasjonstiden raskere; ved å bestille tid på nettet får du på timen for eksempel byttet skjerm på mobilen. Vi håndterer garanti- og reparasjonssaker uavhengig av hvor du har kjøpt produktet, og selvfølgelig er verkstedene våre autorisert, med trent personale og originale deler, sier Berger.

Verkstedene hos Eplehuset har dedikerte teknikere, som ikke arbeider som selgere i butikkene. I første omgang får verkstedet på Ullevål to teknikere.

Marie Dalseg (t. v.) og Rebekka Nordheim bak disken ved Eplehuset Ullevål. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har et omfattende opplæringsløp; dette er kompliserte produkter som krever kompetanse, sier Berger.

Det største verkstedet i Eplehuset, som ligger i Storgata 1 i Oslo, er på 800 kvadratmeter, og har 24 serviceteknikere.

Nye omsetningsrekorder

– Hvordan er situasjonen for Eplehuset i 2022?

– Hvis du ser de tre siste årene under ett, har vi gått fra en utfordring til den neste. Også vi har slitt med leveringssituasjonen på grunn av pandemien, men har kommet oss godt gjennom dette. De siste fire årene har vi satt nye omsetningsrekorder, og vi ligger i år an til å øke med ytterligere ti prosent, sier Berger.

Veksten i 2021 var på ti prosent, i 2020 på åtte prosent.

– Vi tok tidlig noen valg, blant annet at vi ikke permitterte noen ansatte da mye var usikkert i 2020, og at vi valgte å holde alle butikker åpne da vi igjen fikk en nedstenging. At vi hele tiden har holdt hjulene i gang, har gjort det mulig å spille videre på en god utvikling. Hos oss ligger den gode kundeopplevelsen alltid i bunn; det gir oss lojale kunder som kommer tilbake, sier Berger.

Bjørn Tore Brevik, som var en av gründerne, er i dag hovedaksjonær i Eplehuset, som også har et par andre eiere med adresse Trondheim. Selskapet var noen år etablert med butikker i Danmark, men de trakk seg i 2014, samtidig med at de kjøpte opp Humac, ut av dette markedet.

Produktansvarlig Hampus Nilsson med mobildeksler fra A Good Company, laget av restprodukter fra linfrø. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke ekspansjonsplaner har dere i Norge?

– Vi har de seneste par årene åpnet to nye butikker. Det er nok plass til flere Eplehus, men vi er kresne på lokasjoner. Når vi først etablerer oss, går vi til gjengjeld inn for fullt, med alt vi har å tilby, sier Berger.

De siste fire årene har vi satt nye omsetningsrekorder, og vi ligger i år an til å øke med ytterligere ti prosent

– Hva tilbyr dere?

Bedrift- og utdanning

– I tillegg til butikkene og serviceverkstedene, er vi som nevnt store i bedrifts- og utdanningsmarkedet. Vi har for eksempel en gruppe pedagoger som tar hånd om opplæring og veiledning av skoleledelse og lærere, og har i tillegg til lokale bedriftsressurser en egen avdeling som arbeider mot dette markedet. De seneste par årene har vi lagt størst ressurser og investeringer i bedriftsmarkedet, og det er her vi har mye av veksten i år. Kundene på bedriftssiden har de samme ønskene som privatkundene; de ønsker god veiledning, ærlig hjelp og noen som forstår behovene de har. Dette skaper lojalitet, også i dette markedet, sier Berger.

– Hvor stor del av omsetningen kommer fra andre varemerker enn Apple?

– Apple står for en vesentlig del av omsetningen, med alt relevant tilbehør og tjenester du venter å finne i dette universet, sier Berger.

Eirik Myhrvold Pedersen (t. h.) hjelper kunde Linn Mauseth på åpningsdagen. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan er det å stort sett ha én leverandør?

– Det er veldig fint. Det gjør oss til spesialister på det vi holder på med. Vi har også mange andre leverandører, og dette handler om å komplementere Apple-opplevelsen. Vi har tre ulike sertifiseringer fra Apple, og har et tett og godt samarbeid, sier Berger.

– Hvor viktige er dere for Apple i Norge?

– Heller ikke her kan jeg gi noen tall, men vi er jo Apples ansikt utad, så det er klart at vår tilstedeværelse er veldig viktig.

Eplehuset selger ikke bare Apple; her noen av Sonos’ høyttalere. Foto: Stian Sønsteng

– At det ikke finnes noen egne Apple-butikker i Norge, er det fordi dere er så veldig flinke?

– Det kan du velge å si. Norge er et langstrakt land, og det kreves lokalt eierskap for å lykkes i små byer med et så spisset konsept, sier Berger.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS