BREDDE GIR SMARTHJEM-POSISJON

– LG er unikt posisjonert til å drive smarthjem-utviklingen. Veldig få andre selskaper har en så bred portefølje.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Eugene Yoo, sjef for LGs smarthjem-satsing. LG holder sitt årlige Innofest-arrangement i Lisboa bare uker etter at CES-messen er overstått, her de har mer fokus på produkter som kommer til det europeiske markedet. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av LG.

Under arrangementet presenterte Yoo selskapets smarthjem-visjoner.

– Vi har produkter som spenner fra mobil, TV og smartklokker, til kjøleskap, aircondition, ovner og vaskemaskiner. Vi har også integrert eksisterende produkter til vår skybaserte og åpne smartplattform, og vi jobber med partnere for å videreutvikle teknologien. LG skal ha en åpen plattform og et åpent økosystem. Brukerne vil ikke være bundet til ett merke eller én plattform når de skal innrede sine smarte hjem, sier Yoo.

I 2016 håper vi å også komme med våre oppvaskmaskiner, hvor vi har en veldig sterk portefølje med blant annet dampteknologi

Han trekker fram LGs HomeChat som et eksempel på denne åpenheten.

– Tjenesten skal sømløst integreres i brukerens vaner, slik at de kan kommunisere med sine smarthjem-enheter med et vanlig språk, via tekstmeldinger. Nå har det også kommet til våre smartklokker og fått stemmegjenkjenning, sier Yoo.

Smarthjem til Norge

HomeChat har vært tilgjengelig lenge i Korea, og sist også i USA. Men det ser ut til at teknologien er på vei til våre hjemlige breddegrader også.

– Vi bruker i dag NFC i mange av våre maskiner for å diagnostisere feil og oppgradere med nye vaskeprogram, på den måten trenger ikke alle våre maskiner å ha trådløs støtte. Men vi ser at nå kommer vi med flere WiFi-produkter, slik at du for eksempel via HomeChat kan kommunisere direkte med vaskemaskinen og be den skru seg på når du kommer hjem om en time, via tekstmelding. Det er lansert i USA og kommer om kort tid også til Europa, sier Susanne Persson, nordisk PR-sjef i LG, til fagbladet Elektronikkbransjen. 

Hun forteller at det ikke bare er LGs hvitevarer som får HomeChat, også selskapets multirom-høyttalere LG Music Flow kommer med teknologien.

Strømsnålt kjøleskap

Leon Oh, ansvarlig for hvitevarer hos LG, presenterte selskapets nye kjøleskap og vaskemaskiner.

– Kjøleskapet er det eneste produktet i hjemmet som er på 24 timer i døgnet og deles av hele familien. Dermed blir strømsparing og enkelt tilgang viktig, sier Oh.

Han sier LGs dør-i-dør-skap gir 41 prosent mindre tap av kaldluft og lar deg flytte innmaten for å tilpasse din families behov.

– Våre kjøleskap drives av vår «Inverter linear»-kompressor, og motoren er nå på femte generasjon siden starten i 2001. Det er denne motoren som gjør at vi kan introdusere vårt nye kjøleskap, som er best i verden på energisparing med A+++-20, sier Oh.

Det enkeltstående skapet har fått navnet GBB530VMCQE.

På vask og tørk viderefører LG satsningen på TurboWash, som lar deg kjøre en maskin ferdig på 59 minutter, selskapets dampfunksjoner og Eco Hybrid-løsningen som sparer strøm og tid på tørking.

– Nytt på vask og tørk er Titan 2, en oppgradering fra fjorårets toppmodell Titan. Vi har også i år oppgradert vår Prime-serie med TurboWash, så den heter nå Prime+.

LG viste også fram flere andre spennende hvitevarer, men disse er foreløpig ikke lansert i Norge.

– Vi har fortsatt en ganske liten markedsandel på hvitevarer i Norge, men vi er veldig fornøyd. Det siste året har vi utviklet gode partnerskap med blant andre Elkjøp og Expert, og tror på videre vekst. I dag har vi våre vask- og tørk-maskiner, Homebot og kjøleskap på markedet, og i 2016 håper vi å også komme med våre oppvaskmaskiner, hvor vi har en veldig sterk portefølje med blant annet dampteknologi, sier Oh.

Et av de kanskje mest omtalte produktene fra CES, LGs doble vaskemaskin TwinWash, kommer ikke til Norge.

– TwinWashkommer ikke til Norden i dagens format, det er en formfaktor tilpasset det amerikanske markedet. Om vi kommer med liknende produkter for det europeiske markedet kommer an på etterspørselen, sier Susanne Persson, PR-sjef for LG Norden.

Powered by Labrador CMS