EGNE MERKEVARER PÅ SMÅTT

Nordisk salgsdirektør Christian Nævdal med en Apt-stavsuger. F&N og RE er de to andre nye varemerkene til Elkjøp. Foto: Stian Sønsteng

– Vi introduserer våre egne merkevarer Apt, F&B og RE, og faser samtidig ut Sandstrøm, Logik og Matsui fra vår kategori, sier Christian Nævdal.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for småelektriske produkter i Elkjøp, som nå reposisjonerer sine egne varemerker i kategorien, med tre nye merker; Apt (Air Pure Tech) innen rengjøring og inneklima, F&B (Food & Beverage) innen matlaging og drikke, samt RE innen personlig pleie.

– Er dette produkter vi tidligere har sett fra varemerkene dere faser ut, eller starter dere med blanke ark?

Merkevarer

– Her starter vi med blanke ark. Et viktig poeng er at vi flytter oss fra å tilby varemerker, til å tilby merkevarer. Her ligger det en ny posisjonering av merkene, i alt fra markedsføring og hvordan eskene ser ut, til hva produktene skal stå for og ikke minst kvalitet. Vi flytter oss litt høyere opp sammenlignet med tidligere, uten at vi helt skal konkurrere med A-merkene som er der ute. De betyr mye for oss og er viktige i strategien vår, men vi behøver også en stødig fot å stå på som treffer godt i markedet, med riktige spesifikasjoner til en fornuftig pris, sier Christian Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham på kjedens nordiske opplæringsmesse Campus, som arrangeres på The Qube på Gardermoen i juni.

– Når det gjelder de tre varemerkene som fases ut i kategorien; har dere her gjort en for dårlig jobb?

– Det vil jeg ikke si. Dette har vært mer enkeltprodukter, som har hatt sine sykluser, uten at vi har forvaltet varemerket godt nok. Nå bygger vi opp ulike konsept, der vi spesialiserer oss. Dette gir bedre kontroll på både vareflyten, men også markedsføringen, sier Nævdal.

Ikke Epoq

Nå bygger vi opp ulike konsept, der vi spesialiserer oss

– På hvitevaresiden lanserer Elkjøp Epoq som eget varemerke. Har dette vært aktuelt innen de småelektriske produktene?

– Det har ikke vært et tema. Vi har sett det som en styrke å lansere spesialiserte varemerker som skiller seg ut fra det kjøkken og hvitevarer gjør. Dette har også med å gjøre at spekteret av produkter vi har innen småelektrisk er så bredt, sier Nævdal.

– Hvilke ambisjoner har dere for egne varemerker i din kategori?

– Vi har store ambisjoner, og dette er noe vi er stolte av. Dette er et prosjekt som skal vare i mange år, som vi arbeider strategisk med, sier Nævdal.

Han vil ikke si noe om hvor stor andel de egne varemerkene vil ha av salget i kategorien.

– Vi har nettopp lansert produktene, og flere av dem kommer i handelen til høsten.

– Hvor på prisskalaen ligger de nye varemerkene?

– Vi kan definere dem som Mass Premium; det vil si produkter av høy kvalitet, med komponenter som holder mål, til fornuftige priser som treffer ganske bredt.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS