Han er nordisk nøkkelkundesjef i GPBM Nordic, som
nå lanserer tre bærbare strømstasjoner og to solcellepaneler under sitt nye
varemerke Aqiila.
– Aquilae er latinsk for ørn. Slagordet vårt er «No strings
attached», og vi bruker en liten fugl i markedsføringen. Med Aqiila er du fri
som fuglen, med strøm til å gjøre det du ønsker, der du ønsker, sier Ulf Sandberg.
Han er forretningsutvikler i Cebon, eierselskapet til GPBM
Nordic, som blant annet representerer GP Batteries i Norden, Baltikum,
Frankrike og Italia.
Annonse
– Fra GP Batteries har vi i tillegg til batterier også
batteribanker i ulike størrelser, gjerne kjent som lommeladere. I den andre
enden av skalaen har vi vårt eget varemerke Sparq, med større strømsystemer, Energy
Storage Systems (ESS), til det profesjonelle markedet. Aqiila plasserer seg
fint i midten, med bærbare strømstasjoner, i et marked som ikke fantes for få
år siden. Her ligger det et kjempepotensial, både i forbrukermarkedet og til profesjonelle,
sier Sandberg til fagbladet Elektronikkbransjen.
Nå vi i slutten av januar møter ham og Sivertsen ved kontoret
til GPBM Nordic i Oslo, har han med seg de første Aqiila-produktene fra Cebons
hovedkontor i Göteborg.
4.000 ladesykluser
De tre strømstasjonene heter Powerbird S300, S1000
og S1500, der tallene representerer watteffekten. Kapasiteten er 294, 768 og
1568 wattimer (Wh), og prisen er 3.600, 9.000 og 17.000 kroner.
Annonse
I Aqiila brukes det LiFePo4-batterier med lithium
jernfosfat, eller lithium ferrophosphate som det heter på engelsk.
– Disse gir 4.000 ladesykluser, mens man likevel beholder 80
prosent av kapasiteten. Dermed kan man lade en Aqiila-stasjon daglig i mer enn
ti år, mens konkurrerende produkter med lithium-ion bare kan lades 1.000
ganger. Med lithium-ion er energitettheten riktignok høyere, men vi har vurdert
at det er viktigere å gi mye kraft over lang tid, selv om produktene blir 10-15
prosent større, sier Sandberg.
Disse gir 4.000 ladesykluser, mens man likevel beholder 80 prosent av kapasiteten
Via vegguttaket er ladetiden på de tre modellene under to
timer.
Sandberg sier de i utviklingen av Aqiila har lagt vekt på at
kvaliteten skal være den samme som kundene kjenner fra GP Batteries, til en
attraktiv pris.
– Powerbird S300 er et innstegsprodukt, primært beregnet på
forbrukermarkedet. Med S1000 treffer vi både private og profesjonelle, mens S1500
nok i hovedsak selges til dem som trenger strøm på byggeplasser. Det blir
stadig mer vanlig at det her stilles krav om at det ikke skal brukes
strømaggregat drevet på bensin eller diesel, sier han.
Enkelt forklart
Annonse
– I hvilke kanaler vil dere selge Aqiila i Norge?
– Byggvarehus, jernvarehandlere og i elektrokanalene. På
samme måte som vi hele tiden fokuserer på at det skal være enkelt for kundene å
finne rett produkt i våre batterivegger, gjør vi det nå med Aqiila. Vi tilbyr
butikkmateriell slik at Aqiila kan plasseres ved siden av produktene fra GP
Batteries, og det står tydelig forklart på eskene hvilke lademuligheter som
finnes, og hvor mye de kan lade, sier Sivertsen.
I eskene følger det med ladekabler for 230V og 12V, i
tillegg kan de tre strømstasjonene lades med solcellepaneler. De to minste kan
også lades med USB-C. Når det gjelder kapasiteten, kan den største modellen for
eksempel lade et mobilbatteri på 3095 mAh 115 ganger.
De to solcellepanelene heter Sunbird P100 og P200. De veier
4,2 og 9,25 kilo, og koster 3.500 og 5.500 kroner.
– I tillegg til å lade strømstasjonene våre, kan de også koples
rett til mobilen eller nettbrettet, sier Sandberg.
Cebon har utviklet og eier Aqiila sammen med det nederlanske
selskapet Brands.
Europeisk spiller
Dette gjør oss til en europeisk spiller, noe som både styrker varemerket og øker produksjonsvolumet
– Vi har samarbeidet med dem i nesten 40 år,
kjenner hverandre godt, og dekker ulike markeder. Cebon selger i Norden,
Baltikum, Italia og Frankrike, mens Brands dekker Benelux og Tyskland. Dette
gjør oss til en europeisk spiller, noe som både styrker varemerket og øker produksjonsvolumet,
sier Sandberg.
– Du nevner at dette er en ny produktgruppe, men det finnes
allerede konkurrenter her. Hvordan skal dere lykkes?
– Vi har representert GP Batteries i snart 38 år, og har en
stor og bred kundebase som har tillitt til oss som leverandør. Ambisjonen er
selvsagt at disse skal bli like godt fornøyde med Aqiila som med våre øvrige
produkter, sier Sandberg.
Han sier at det allerede finnes planer om å utvide
Aqiila-sortimentet.
– Hva gjør dere på det punktet der mindre Aquilla-produkter møter
de større batteribankene fra GP Batteries?
– Der vil vi fokusere på andre produktegenskaper, og heller komplettere
sortimentet enn å konkurrere med GB Batteries.
– Vil det være fristende å fokusere på et varemerke dere
eier selv?
– GP Batteries er et av verdens største batterimerker. Etter
at vi har bygd opp dette i våre marked gjennom 40 år, vil vi selvsagt ta vare
på dette, som en kjernevirksomhet, sier Sandberg.
700 millioner
– Hvor mye utgjør GP Batteries Cebons virksomhet?
– Rundt halvparten av vår virksomhet er rettet mot
industrien, der vi leverer batteripakker fra GP Batteries til ulike aktører. I
tillegg kommer batteriene du finner ute i butikkene til forbrukermarkedet, som
utgjør en firedel, mens den siste firedelen er sikkerhetsprodukter under
varemerket Housegard, sier Sandberg.
Cebon eies i hovedsak av de tre som startet selskapet i
Göteborg 1986, og selskapet omsetter for rundt 700 millioner kroner.
Sandberg eide og drev i 20 år det svenske selskapet Krusell,
som hovedsakelig produserte mobildeksler, men også lanserte hodetelefoner under
varemerket Motörheadphones. Etter at han i 2018 solgte selskapet var han ute av
bransjen, inntil han i januar 2023 kom inn som forretningsutvikler i Cebon -
eller inkubator som de kaller det.
– Jeg har også tidligere vært i Cebon, og vi har ganske
mange prosjekter på gang, både med våre egne og andre varemerker. Vi
representerer en attraktiv distribusjonskanal i Norden, Baltikum, Frankrike og
Italia, og gjennom å utvide porteføljen ønsker vi nå å styrke posisjonen vår overfor
detaljhandelen, sier Sandberg.