BÆRBAR STRØM FRA AQIILA

Ulf Sandberg (t. v.) og Bernt Sivertsen med de bærbare strømstasjonene og solcellepanelene fra Aqiila. Foto: Stian Sønsteng

– Våre bærbare strømstasjoner fra Aqiila hører i butikkene naturlig hjemme ved siden av produktene fra GP Batteries, sier Bernt Sivertsen.

Publisert

Han er nordisk nøkkelkundesjef i GPBM Nordic, som nå lanserer tre bærbare strømstasjoner og to solcellepaneler under sitt nye varemerke Aqiila.

– Aquilae er latinsk for ørn. Slagordet vårt er «No strings attached», og vi bruker en liten fugl i markedsføringen. Med Aqiila er du fri som fuglen, med strøm til å gjøre det du ønsker, der du ønsker, sier Ulf Sandberg.

Han er forretningsutvikler i Cebon, eierselskapet til GPBM Nordic, som blant annet representerer GP Batteries i Norden, Baltikum, Frankrike og Italia.

– Fra GP Batteries har vi i tillegg til batterier også batteribanker i ulike størrelser, gjerne kjent som lommeladere. I den andre enden av skalaen har vi vårt eget varemerke Sparq, med større strømsystemer, Energy Storage Systems (ESS), til det profesjonelle markedet. Aqiila plasserer seg fint i midten, med bærbare strømstasjoner, i et marked som ikke fantes for få år siden. Her ligger det et kjempepotensial, både i forbrukermarkedet og til profesjonelle, sier Sandberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Slik ser GPBM Nordic for seg at Aqiila skal selges side om side med GB Batteries. Illustrasjon: Cebon

Nå vi i slutten av januar møter ham og Sivertsen ved kontoret til GPBM Nordic i Oslo, har han med seg de første Aqiila-produktene fra Cebons hovedkontor i Göteborg.

 

4.000 ladesykluser

De tre strømstasjonene heter Powerbird S300, S1000 og S1500, der tallene representerer watteffekten. Kapasiteten er 294, 768 og 1568 wattimer (Wh), og prisen er 3.600, 9.000 og 17.000 kroner.

I Aqiila brukes det LiFePo4-batterier med lithium jernfosfat, eller lithium ferrophosphate som det heter på engelsk.

Ulf Sandberg med Powerbird S300 (f. h.), S1000 og S1500. Pris: 3.600, 9.000 og 17.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Disse gir 4.000 ladesykluser, mens man likevel beholder 80 prosent av kapasiteten. Dermed kan man lade en Aqiila-stasjon daglig i mer enn ti år, mens konkurrerende produkter med lithium-ion bare kan lades 1.000 ganger. Med lithium-ion er energitettheten riktignok høyere, men vi har vurdert at det er viktigere å gi mye kraft over lang tid, selv om produktene blir 10-15 prosent større, sier Sandberg.

Disse gir 4.000 ladesykluser, mens man likevel beholder 80 prosent av kapasiteten

Via vegguttaket er ladetiden på de tre modellene under to timer.

Sandberg sier de i utviklingen av Aqiila har lagt vekt på at kvaliteten skal være den samme som kundene kjenner fra GP Batteries, til en attraktiv pris.

– Powerbird S300 er et innstegsprodukt, primært beregnet på forbrukermarkedet. Med S1000 treffer vi både private og profesjonelle, mens S1500 nok i hovedsak selges til dem som trenger strøm på byggeplasser. Det blir stadig mer vanlig at det her stilles krav om at det ikke skal brukes strømaggregat drevet på bensin eller diesel, sier han.

 

Enkelt forklart

– I hvilke kanaler vil dere selge Aqiila i Norge?

– Byggvarehus, jernvarehandlere og i elektrokanalene. På samme måte som vi hele tiden fokuserer på at det skal være enkelt for kundene å finne rett produkt i våre batterivegger, gjør vi det nå med Aqiila. Vi tilbyr butikkmateriell slik at Aqiila kan plasseres ved siden av produktene fra GP Batteries, og det står tydelig forklart på eskene hvilke lademuligheter som finnes, og hvor mye de kan lade, sier Sivertsen.

Powerbird S1000 på 768 wattimer (Wh). Pris: 9.000,- Foto: Stian Sønsteng
Powerbird S1500 på 1568 wattimer (Wh). Pris: 17.000,- Foto: Stian Sønsteng

I eskene følger det med ladekabler for 230V og 12V, i tillegg kan de tre strømstasjonene lades med solcellepaneler. De to minste kan også lades med USB-C. Når det gjelder kapasiteten, kan den største modellen for eksempel lade et mobilbatteri på 3095 mAh 115 ganger.

De to solcellepanelene heter Sunbird P100 og P200. De veier 4,2 og 9,25 kilo, og koster 3.500 og 5.500 kroner.

– I tillegg til å lade strømstasjonene våre, kan de også koples rett til mobilen eller nettbrettet, sier Sandberg.

Cebon har utviklet og eier Aqiila sammen med det nederlanske selskapet Brands.

 

Europeisk spiller

Dette gjør oss til en europeisk spiller, noe som både styrker varemerket og øker produksjonsvolumet

– Vi har samarbeidet med dem i nesten 40 år, kjenner hverandre godt, og dekker ulike markeder. Cebon selger i Norden, Baltikum, Italia og Frankrike, mens Brands dekker Benelux og Tyskland. Dette gjør oss til en europeisk spiller, noe som både styrker varemerket og øker produksjonsvolumet, sier Sandberg.

– Du nevner at dette er en ny produktgruppe, men det finnes allerede konkurrenter her. Hvordan skal dere lykkes?

– Vi har representert GP Batteries i snart 38 år, og har en stor og bred kundebase som har tillitt til oss som leverandør. Ambisjonen er selvsagt at disse skal bli like godt fornøyde med Aqiila som med våre øvrige produkter, sier Sandberg.

Han sier at det allerede finnes planer om å utvide Aqiila-sortimentet.

– Hva gjør dere på det punktet der mindre Aquilla-produkter møter de større batteribankene fra GP Batteries?

Powerbird S300 på 294 wattimer (Wh). Pris: 3.500,- Foto: Stian Sønsteng
Powerbird S300 forklart på baksiden av esken. Foto: Stian Sønsteng

– Der vil vi fokusere på andre produktegenskaper, og heller komplettere sortimentet enn å konkurrere med GB Batteries.

– Vil det være fristende å fokusere på et varemerke dere eier selv?

– GP Batteries er et av verdens største batterimerker. Etter at vi har bygd opp dette i våre marked gjennom 40 år, vil vi selvsagt ta vare på dette, som en kjernevirksomhet, sier Sandberg.

 

700 millioner

– Hvor mye utgjør GP Batteries Cebons virksomhet?

– Rundt halvparten av vår virksomhet er rettet mot industrien, der vi leverer batteripakker fra GP Batteries til ulike aktører. I tillegg kommer batteriene du finner ute i butikkene til forbrukermarkedet, som utgjør en firedel, mens den siste firedelen er sikkerhetsprodukter under varemerket Housegard, sier Sandberg.

Bernt Sivertsen med innstegsmodellen Powerbird S300, til 3.600 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Cebon eies i hovedsak av de tre som startet selskapet i Göteborg 1986, og selskapet omsetter for rundt 700 millioner kroner.

Sandberg eide og drev i 20 år det svenske selskapet Krusell, som hovedsakelig produserte mobildeksler, men også lanserte hodetelefoner under varemerket Motörheadphones. Etter at han i 2018 solgte selskapet var han ute av bransjen, inntil han i januar 2023 kom inn som forretningsutvikler i Cebon - eller inkubator som de kaller det.

– Jeg har også tidligere vært i Cebon, og vi har ganske mange prosjekter på gang, både med våre egne og andre varemerker. Vi representerer en attraktiv distribusjonskanal i Norden, Baltikum, Frankrike og Italia, og gjennom å utvide porteføljen ønsker vi nå å styrke posisjonen vår overfor detaljhandelen, sier Sandberg.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2024, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS