Lightning-kontakten Apple bruker på iPhone og iPad kan forsyne tilkoblede produkter med strøm, noe som gjør aktiv støykansellering uten eget batteri mulig.
Det har Pioneer benyttet seg av i sine Rayz og Rayz Plus øreplugger. Forskjellen på de to er at Plus har en liten boks nederst på kabelen med en ekstra Lightning-inngang, som lar deg laden lade telefonen samtidig som du lytter til musikk.
Fortløpende oppdateringer
Annonse
Den store greien er jo smarthøyttalere du snakker med. Alle spør når disse kommer til Norden, men foreløpig må du snakke tysk eller engelsk med dem. Men jeg tror at om ikke lenge vil vi se funksjonaliteten bygget inn i alt
– Pluggene har også aktiv støydemping, med seks mikrofoner innebygd som kalibrerer pluggene mot omgivelsene, sier Johan Niininen, nordisk produktsjef i Pioneer & Onkyo, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Blant funksjonene i pluggene finner du blant annet HearThrough, som lar deg slippe gjennom lyd, mens Auto Mute som skrur av mikrofonen når du stopper å prate, og skrur den på igjen når du vil si noe.
– Appen til ørepluggene oppdateres hele tiden, og vi kommer også med en oppdatering til firmwaren i selve pluggene. Da får du stemmegjenkjenning, det vil sil at settet lærer seg din stemme å kjenne, sier Niininen.
Ørepluggene kommer i sort og hvitt eksklusivt for Apple, og i grått og dus rosa. Prisen vil ligge på 1.600 kroner for Rayz Plus, og 1.200 kroner for versjonen uten ekstra ladeinngang.
– Vi viser også fram Rayz Rally, en helt trådløs og superkompakt konferansehøyttaler til iPhone. Den har utrolig bra lyd, kan lade mobilen din og er kompatibel med Mac og PC også. Den koster rundt 1.100 kroner, og er perfekt for folk på farten som gjør mye telefon- og videokonferanser, sier produktsjefen.
Annonse
– Hvilke trender ser du på IFA i år?
– Den store greien er jo smarthøyttalere du snakker med. Alle spør når disse kommer til Norden, men foreløpig må du snakke tysk eller engelsk med dem. Men jeg tror at om ikke lenge vil vi se funksjonaliteten bygget inn i alt, ikke bare høyttalere, sier Niininen.
– Dere er store på hjemmekino og hjemmeunderholdning, hvordan har overgangen til dab i Norge vært for dere?
– Vi viser fram mange nye hjemmekino-receivere på IFA, men vi bygger ikke dab inn i våre produkter. Det er litt for kostbart. Men vi lanserer en dab-dongel til rundt 500 kroner, som plugges i baksiden av forsterkeren. Det vil vi støtte på flere av både Pioneer- og Onkyo-produktene, sier han.
– Hva selges det mest av på lyd-siden i dag?
– Det som øker er to-kanalsmarkedet, gjerne med strømmeløsninger. Der merker vi stor etterspørsel, sier Niininen.
Svensk særskatt ødelegger
Annonse
– Hvordan posisjonerer dere Pioneer og Onkyo som merkevarer?
– Det er vanskelig. Onkyo er veldig store på den tradisjonelle delen av lydmarkedet, men Pioneer er også store her. Pioneer har for eksempel fokus på trådløse hjemmesystem, der er ikke Onkyo ennå. Det skjer veldig mye akkurat nå, med blant annet nettopp fremveksten av stemmestyring, sier han.
– Hvordan ser dette ut i verdikjeden?
– Power er fortsatt veldig store på den tradisjonelle biten. Elkjøp har produktene, men tror ikke helt på kategorien når vi snakker med dem om hvordan de vil bygge om sine audio-avdelinger. Det er spesialistene som har egne lytterom og kan demonstrere produktene skikkelig, og vi merker at det er de som selger mye av produktene i den tradisjonelle kategorien. Både Power og Elkjøp, og spesielt Elkjøp, retter seg inn mot de trådløse produktene, og de er veldig dyktige på våre mikro-systemer, sier Niininen.
– Er det forskjeller på marginene i hifi-butikkene og de tradisjonelle CE-forhandlerne?
– Nei, det kan jeg ikke si. Dessverre er elektronikkbransjen utrolig dyktige til å ødelegge for seg selv. Det er alltid noen som skal være billigst, og med de tjenestene som finnes i dag som prisjakt.no, presses marginene i alle ledd, sier produktsjefen.
Han ser også utfordringer for bransjen, spesielt i Sverige, hvor den særsvenske kjemikalieskattet nylig er innført.
– Tar du en platespiller fra Teac, koster den 400 kroner mer i Sverige enn i andre land, det gjør at Sverige blir ekstremt utsatt for konkurranse fra resten av Europa. Alle produkter under 10.000 kroner får et prosentvis ganske kraftig prishopp. Ikke minst de som koster 2.000 kroner og som velger over 2,5 kilo, der er prisøkningen på nesten 50 prosent. Mange produkter som blir vanskelig å selge av den grunn, sier Niininen.
Han sier Posten i Sverige nå bygger to nye sentrale lagre for å håndtere mengden pakker som kommer fra netthandel.
– Den svenske regjeringen tror at denne skatten bare vil øke grensehandelen med fire prosent, jeg tror det er helt feil. Ser vi den virkelig økningen i dag i Sverige prater vi 30-40 prosent økning, særlig når vi tar med netthandelen fra Asia, ser Niininen.