TROR PÅ TRÅDLØS LYD

Pioneer lanserte på IFA trådløse musikksystemer som bruker Airplay og Wireless Direct, i tre varianter fra 2.000 til 3.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Trådløs lyd, der man ikke lenger satser på en fysisk base for tilkopling av små enheter, er ekstremt interessant for alle leverandører. Vi tilbyr godt design og den gode lyden, samt at vi er veldig tidlig ute med det som kalles Wireless Direct som gir bedre overføring enn blåtann som mange andre benytter. Dessuten har den ene modellen batteri og sprutsikkert sjassis, sier Pioneer-sjef i Norge, Finn Urianstad.

Andrew Jones har vært med på utviklingen av produktene.

– Han er en guru i Pioneer og i kretser der folk snakker høyttalere, og har blant annet utviklet Tad-høyttalerne våre som er smått legendariske blant kjennere. Han har vært med på å finstille lyden og utvikle kabinettene, noe som gjør at vi er trygge på at vi kan tilby god lyd og ikke bare bra spesifikasjoner, sier Urianstad.

Pioneer gjennomførte de operasjonene mange andre nå må ta, da vi kuttet ut TV for noen år siden

Fra Media Markt

– Disse produktene er en konkurrent til mikro- og mini-anleggene som Pioneer er blitt større på de senere årene?

– De siste tre årene har vi satset mye på mikro, og vi presenterer noen nye modeller i år også, men vi ser på statistikkene i Norge at mikro får litte grann juling av docking, sier Urianstad.

Han tok over som Pioneer-sjef i Norge den 6. august, etter å ha vært borte fra selskapet i 14 måneder.

– Jeg skulle være med å etablere Media Markt i Norge, og har i praksis arbeidet disse månedene i Sverige for å lære selskapets konsept, filosofi og stategi.

– Hvordan er det å være tilbake i Pioneer?

– Det kjennes veldig riktig.

Lønnsomme i Norden

– Hva er situasjonen for Pioneer i Norge?

– Den er stadig bedre. Vi er i ferd med å bli lønnsomme i Norden. Globalt har vi tjent penger en stund. Pioneer gjennomførte de operasjonene mange andre nå må ta, da vi kuttet ut TV for noen år siden. Situasjonen er mye lysere enn den har vært på lenge.

– Dere er blitt færre ansatte i Norge?

– Det er klart. Vi er blitt en helt annen aktør når vi ikke har TV lenger. Samtidig ser vi at hele distribusjonen i Norge endrer seg; man har ikke det samme antallet frittstående handlere som tidligere. Derfor er vi færre mennesker, i dag er vi åtte ansatte.

– Er dere da i stand til å håndtere handelsleddet?

– Vi har et apparat med kompetanse ute i landet, og føler vi tilbyr de forhandlerne som er der en bedre service enn veldig mange av våre kolleger, sier Urianstad.

Nordiske funksjoner

Han forteller at flere funksjoner ligger på nordisk nivå, som ettermarked, kundestøtte, markedsføring, strategiarbeid, budsjettering og logistikk.

– Produkt og kompetanse er også etter hvert blitt nordisk, sier Urianstad.

Pioneer er en tradisjonell aktør innen hifi, og på IFA lanserer de en ny serie tokanalsforsterkere. De store volumene ligger imidlertid på hjemmekinoreceivere og -systemer.

– Vi satser voldsomt på receivere, og er definitivt fremoverlent når det gjelder denne teknologien, sier Urianstad.

Nettverksspiller

Han viser en ny nettverksspiller, som han mener er en naturlig del av dagens tokanals-systemer.

– CD-spillere er én ting, men veldig mange vil kople en annen kilde til anlegget sitt. Vi har allerede en nettverksspiller på markedet, og lanserer nå en ny variant med innebygd USB-DA-konverter, som gjør at du får høykvalitetslyd fra for eksempel en datamaskin.

– Har markedet forstått dette med nettverksspillere?

– Det er jeg usikker på. Jeg tror ikke bare markedet, men også handelen, ikke har sett funksjonene som ligger i de ulike produktene innen nettverksavspilling. Vår spiller gjør at lyden fra ulike digitale kilder ivaretas på en mye bedre måte.

App-radio

På høyttalersiden viser ikke Pioneer noen nyheter på IFA.

– Men dette er fortsatt en viktig kategori for oss, sier Urianstad.

Bilunderholdning er fortsatt et viktig ben å stå på for Pioneer.

– Vi har en sterk posisjon, med mye kompetanse og en arv å ivareta. En ting er tradisjonell bilstereo, men det handler også mye om navigasjon og mulitimedia. Dette er fortsatt et interessant marked for oss, vi har en sterk posisjon og det utvikles stadig nye produkter. Et av dette er vår nye App-radio, som er den to-dins enhet hvor du bruker en mobiltelefon med Android eller Ios for navigasjon, i stedet for at alt er bygd inn i selve enheten.

Dab igjen

– Vil denne type produkt ta over for tradisjonelle navigasjonsenheter?

– Det er jeg ikke helt sikker på. Mange ser dette som kjempespennende, men jeg tror fortsatt det gir noen fordeler å ha egenskapene enda mer integrert i produktene.

Pioneer viser på IFA en prototyp de kaller Head Up Display.

– Dette er et system som projiserer informasjon på en eller annen form for skjerm i bilen. Tanken er å øke trafikksikkerheten. Her på IFA viser vi en slags solskjerm man feller ned, der man får navigasjonsinformasjonen foran seg i synsfeltet.

For noen år siden reiste Urianstad rundt i Norge sammen med blant annet Norkring, for å demonstrere dab-radioer for folket.

– Det var spennende den gangen, og vi var først ute med å lansere en hovedenhet med dab innebygd. Det har skjedd litt siden den gang, og nå er vi på banen igjen med en ny enhet som vi lanserer i slutten av september til 1.700 kroner. Det vil komme flere modeller etter hvert, med både enkel- og dobbel-dins størrelse.

DJ-produkter

Urianstad sier Pioneer har en sterk posisjon innen DJ-produkter.

– Når det kommer DJer som skal spille i Norge er det standard at de krever et Pioneer-oppsett med mikser, CD-spillere og kontrollere for datamaskiner. Vi har flere spennende nyheter i proffsegmentet, men lanserer her på IFA også et produkt for forbrukermarkedet. DJ Wee-go er priset så lavt som 2.500 kroner, og er rettet mot dem som vil drive med dette på hobbybasis eller litt mer proft. Dette er et produkt man kopler til en datamaskin og lager sine egne mikser.

– Det er mange nye aktører som kaster seg på markedet for hodetelefoner, men her har Pioneer vært en stund allerede?

– Vi har hatt hodetelefoner i sortimentet så lenge jeg kan huske, og det kommer stadig nye modeller. Dette er et viktig tilbehørsprodukt både for handelen og forbrukerne.

Hodetelefoner

– I en tid der Beats er blitt markedsleder i løpet av få år, har Pioneer vært flinke nok til å følge med i timen?

– Vi har sikkert ikke vært like flinke som Beats. Vi har en del spennende produkter, men har nok ikke markedsført dem godt nok.

– Vil dere satse på dette i Norge?

– Vi vil definitivt satse mer på hodetelefoner. Vi lansere hodetelefoner med større klokker og kulere design, og vi har rimelige modeller med støyreduksjon. Øreplugger har vi i alle farger og former, ikke minst sprutsikre øreplugger med friskt design.

– Når de gjelder de ulike kategoriene dere er inne i, hvordan er styrkeforholdet?

– Hjemmekinoreceivere er stort for oss, strengt tatt den viktigste kategorien innen hjemmeunderholdning både når det gjelder volum og hvor vi legger mest ressurser i forskning og utvikling. Forholdet mellom bil og hjemmeunderholdning er ganske likt, DJ er betydelig mindre.

Powered by Labrador CMS