Mr. AquaTrio, Bas de Wit, med de to børstene på AquaTrio 9000 som roterer 4.500 ganger i minuttet. Maskinen kommer i handelen i september. Pris: 11.500,- Foto: Stian Sønsteng
MEST KOMPLETT OG HYGIENISK FOR GULV
– Philips AquaTrio 9000 er den mest komplette og hygieniske måten å rengjøre gulv på, sier Bas de Wit i Philips Domestic Appliances.
– Dette produktet er alt i ett; det både støvsuger og vasker gulvet, og rengjør dessuten seg selv. De to børstene roterer 4.500 ganger i minuttet med vår AquaSpin-teknologi. Ved at det hele tiden tilsettes rent vann, og det skitne vannet samles i en egen tank, blir gulvet helt rent, i motsetning til når man skyver skitten rundt med tradisjonelle vaskemetoder. Etter bruk sørger et program på fire minutter for at børstene blir helt rene og tørre, til neste gang man vasker gulvet. Dette gjør Philips AquaTrio 9000 til den komplette rengjøringsmetoden, sier Bas de Wit til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi møter ham på en europeisk presselansering av batteridrevne AquaTrio 9000 ved selskapets forsknings- og utviklingsavdeling i Drachten i Nederland. Reise og opphold er betalt av Philips.
AquaTrio 9000 kommer i handelen i Norge i september, og vil koste 11.500 kroner.
Annonse
– Det er ikke nødvendig å vaske børstene manuelt etter bruk?
– Absolutt ikke! Den høye rotasjonen og utformingen av munnstykket sørger for at børstene blir helt rene, når man plasserer AquaTrio 9000 i basen og kjører rengjøringsprogrammet. Etter at syklusen på fire minutter er over, trenger man heller ikke tørke børstene, siden de allerede er så rene og tørre at det ikke vil utvikle seg bakterier og dermed lukt i dem, sier de Wit.
Han har arbeidet i over 22 år i Philips, og sier dette er en stor lansering både for ham og selskapet.
Endrer spillereglene
– Dette endrer spillereglene i kategorien. Det finnes andre produkter der ute som etter sigende skal gjøre det samme, men vi mener våre patenter og den komplette løsningen med både våt og tørr rengjøring gjør dette til et unikt produkt, sier de Wit.
Annonse
– Hvor enkelt vil det være for butikkene å forklare produktet for kundene?
– Det beste er å la dem prøve det, slik at de med egne øyne får se at AquaTrio 9000 i samme operasjon fjerner både tørr og våt skitt fra gulvet, og at all skitten samles i en egen beholder som siden kan tømmes.
Vi har utviklet et produkt som gjør det enkelt for kundene å rengjøre gulvet i én operasjon
I esken følger det også med en støvsugerdel, motoren flyttes frem og tilbake mellom disse, og et gulvstativ med plass til begge enheter.
– Det finnes ikke tilsvarende i markedet, sier du?
– Det stemmer. Vi har utviklet et produkt som gjør det enkelt for kundene å rengjøre gulvet i én operasjon, der de etterpå slipper å rengjøre maskinen på annen måte enn å trykke på en knapp.
– Kan man si at du er oppfinneren av AquaTrio 9000?
– Det kan du, hvis du begynner å se på patentene vi har brukt. Men, jeg er på langt nær den eneste som står bak. Vi er svært mange som har arbeidet med utviklingen av AquaTrio 9000, dette er virkelig et lagarbeid, og vi er flere som står bak patentene. Når det er sagt, er det nok mange av kollegene mine som omtaler meg som Mr. AquaTrio, sier de Wit og ler.
Annonse
– I utviklingen av et nytt produkt er man alltid avhengig av at noen får troen og skyver prosessen fremover, og jeg var nok den som gjorde det i dette tilfellet.
– Vi har en god portefølje med 145 patentfamilier. I den nye modellen har vi over 15 patentfamilier, sier Ted Pajak, ledende teknologiinteniør.
Til Norge til høsten
– Hvordan startet prosessen?
– Det hele startet med grundige markedsundersøkelser, der man så etter en videreutvikling av den tradisjonelle støvsugeren. Én ting var tepper, men man så at brukerne også ønsket rene gulv, men de hatet arbeidet de måtte legge ned i gulvvasken. Utfordringen vi fikk var å finne en måte som ga like rene gulv som når man først støvsuger og siden vasker, og vi mener AquaTrio 9000 gir et bedre resultat i én operasjon.
– Philips har fra før AquaTrio-maskiner, med integrert mopp og våtvask. Hvor mye bedre er 9000-serien, med de to roterende børstene?
– Mye bedre. Teknologiene og patentene er hovedsakelig de samme, men vi har virkelig forbedret produktet, blant annet ved at du enklere kan komme til for eksempel under møblene, og det søles ikke en dråpe vann selv om hele maskinen legges helt ned mot gulvet, sier de Wit.
Norge er blant de seks landene som får Philips AquaTrio 9000 i salg etter sommeren, etter at den først kom til Kina i mai og i Tyskland i juli. Da vi møtte Philips i Drachten den 31. mai, hadde vi allerede sett produktet vist på Elkjøp-messen Campus Home et par uker tidligere. Hos Philips har produktet navnet «Philips AquaTrio Cordless Wet & Dry Vacuum 9000 Series».
Saeco Xelsis Suprema
– Dette setter en ny standard for våt og tørr rengjøring av gulv, sier Dietrich Bertram til fagbladet Elektronikkbransjen.
Dette setter en ny standard for våt og tørr rengjøring av gulv
Han leder forsknings- og utviklingsavdelingen til Philips Domestic Appliances i Drachten, og ønsker pressekorpset velkommen med å si at dette er en spesiell dag for dem, også fordi de vanligvis ikke slipper journalister inn på området. Dette er ett av selskapets ti forsknings- og innovasjonssentre globalt, og her er blant annet den første helautomatiske kaffemaskinen, Airfryer, Latte Go og Senseo utviklet.
– To nylige produkter, som er gode eksempler på det vi har laget, er kaffemaskinen Saeco Xelsis Suprema og Philips Air Cooker. Xelsis Suprema har det mest avanserte brukergrensesnittet i kategorien, og gjør oss til de første med en kaffemaskin som kan oppdateres via wifi etter at du har kjøpt den. Air Cooker med NutriFlavor er en helt ny måte å tilberede maten på, og gir et perfekt tilberedt og sunt måltid der vitaminene beholdes i maten og ikke skylles ut med kokevannet, sier Bertram.
Kategori i vekst
Neste mann ut på scenen foran pressekorpset er Merijn van de Sandt, som har ansvaret for forretningskategorien gulvpleie.
– Vi lanserer i dag en femte kategori støvsugere, og har lagt store ressurser i å finne ut mer om kundenes brukervaner og behov. Disse har endret seg, og dette henger både sammen med endringer i livsstil og den teknologiske utviklingen. Mange kjenner på stress i forbindelse med å holde det rent, og de ønsker det skal gå raskest mulig. De rengjør overfladisk hver dag, innimellom litt grundigere, og tar en ukentlig hovedrengjøring. Som en følge av pandemien er det økt fokus på helse, og 73 prosent av kundene synes det er viktig å ha det rent også på grunn av dette, sier van de Sandt.
Han sier potensialet i markedet er stort.
– Tidligere kjøpte folk en ny støvsuger når den gamle gikk i stykker. Nå har de flere, med ulike bruksområder, og det er en økt investeringsvilje i segmentet. De seneste fem årene har kategorien i snitt økt med 15 prosent hvert år, mens det i de andre kategoriene innen småelektriske produkter har vært en lavere vekst, sier van de Sandt.
«Alle» ønsker det enklere
Den tradisjonelle måten å rengjøre gulvet på, er at man først støvsuger før man vasker manuelt.
Bare åtte prosent bruker et elektrisk produkt for å vaske gulvet
– Bare åtte prosent bruker et elektrisk produkt for å vaske gulvet. Over hele Europa ser vi at folk vasker gulvet minst én gang per uke, og 91 prosent synes at dette er nødvendig for at gulvet skal være rent. Samtidig ønsker 98 prosent at støvsuging og vasking skal være enklere, og vi har kartlagt hva kundene strever med. For det første må de bruke tid på å gjøre utstyret klart. Deretter må de gå over gulvet to ganger, først støvsuge og siden vaske. Underveis i vasken må kluten eller moppen vaskes og vannet skiftes, siden tar det tid til gulvet er tørt, og utstyret må vaskes og ryddes bort. Basert på disse kunnskapene startet vi en innovasjonsprosess, og vi kom på veien frem til flere løsninger, inntil vi endte med AquaTrio 9000, sier van de Sandt og fortsetter:
– I tillegg til at AquaTrio 9000 kan støvsuge og vaske i én operasjon, fjernes 99,9 prosent av bakteriene, og det skjer med bruk av kaldt vann. De roterende børstene og tanken som samler opp det skitne vannet sørger for at man ikke sprer skitt og bakterier ut over gulvet, som ved tradisjonell gulvvask. De to børstene roterer innover mot hverandre, med en hastighet på 4.500 ganger i minuttet. Sammen med utformingen av børstehodet sørger dette for at skitten og det møkkete vannet samles i midten der de suges opp i tanken som siden tømmes i utslagsvasken. At de to børstene roterer innover mot hverandre er viktig, og gjør det mulig å bevege AquaTrio 9000 frem og tilbake på gulvet, noe som oppleves som intuitivt, sier van de Sandt.
Sparer energi
Han viser til at andre produkter på markedet kun er effektive i én retning.
– Underveis tilføres rent vann fra den ene tanken, og det møkkete vannet samles i den andre, og det kan tømmes uten søl. Når man setter maskinen tilbake i stativet, rengjøreres den med vårt patent automatisk med et program som tar fire minutter. Sammenlignet med tradisjonell rengjøring, sparer man med AquaTrio 9000 65 prosent strøm og 90 prosent vann, takket være den høyeffektive motoren, og da har vi ikke regnet inn besparelsen ved at maskinen kun bruker en liten mengde kaldt vann, og ikke litervis med varmt vann som ved tradisjonell gulvvask, sier van de Sandt.
Mr. AquaTrio, Bas de Wit, demonstrerer så maskinen, ved å helle kaffe og gryn på gulvet.
– Med AquaSpin-teknologien roterer børstene 4.500 ganger i minutter, slik at man oppnår en sentrifugalkraft. Denne virker både på gulvet, men sørger samtidig for at skitten med én kilos kraft fjernes fra børstene, sier han og viser de ulike prototypene Philips har laget på veien frem mot det endelige produktet.
Kan bruke vaskemiddel
– Det startet med en enkel flaskebørste, siden brukte vi maleruller, og på de tidlige prototypene hadde vi noen enkle ribber i børstehodet som førte skitt og vann inn mot midten. I den endelige versjonen kan man se at det er en rekke slike ribber, sier de Wit.
Power Cyclone 12-motoren har nok effekt til at skitten fjernes, samtidig som driftstiden er god
Lotte Medema har ansvaret for forbrukerundersøkelsene som er gjennomført.
– Vi snakker med folk, bruker fokusgrupper, og besøker mange hjem for å finne ut hva folk liker og ikke. Mye av dette arbeidet skjedde under pandemien, og siden vi ikke kunne komme inn til folk brukte vi kameraer. Dette ga oss ny innsikt, siden folk slappet mer av, sier Medema til fagbladet Elektronikkbransjen.
Driftstiden på AquaTrio 9000 er 45 minutter når støvsugerdelen brukes, mens batteriet holder i 25 minutter ved våt rengjøring.
– Power Cyclone 12-motoren har nok effekt til at skitten fjernes, samtidig som driftstiden er god, sier de Wit.
Medema sier det ikke er nødvendig å bruke vaskemiddel.
– Hvis man likevel ønsker det, følger det med én flaske i esken med et spesialmiddel som ikke skummer, til tross for den høye hastigheten på børstene. Man trenger bare en svært liten mengde vaskemiddel, så den medfølgende flasken vil holde i lang tid, sier Medema.
Børstene holder et halvår
De Wit anslår at børstene holder til et halvt års bruk, ved bruk på for eksempel stengulv, mens de kan vare lenger for eksempel på glatte laminatgulv.
– Børstene behøver ikke tas ut andre ganger enn når de skal skiftes, siden de blir helt rene og tørre i rengjøringsprogrammet, sier de Wit.
Peter Smith har ledet designarbeidet, og sier de har sett på trendene både i denne kategorien, men også innen andre varegrupper.
– Vi har for eksempel sett på verktøy fra Bosch, som har gått fra det maskuline til mer vennlige og myke, samt hodetelefoner som har fått fra et komplekst design til å bli mer homogene, sier han.
– På AquaTrio 9000 har vi for første gang en TFT-skjerm på et av våre produkter, og menyene her og kontrollknappene endres avhengig av om du bruker den våte eller tørre enheten, sier Smith.
På veien mot det endelige produktet, fikk testgruppene prøve flere modeller, og til slutt fikk de velge mellom ulike farger.
– Det var hvitt og sort som falt mest i smak, og AquaTrio kommer i sort med grått brukt som signalfarge på brytere og hendler. For at kundene skal se hva maskinen gjør, er det brukt transparent plast rundt de roterende børstene, i tankene for rent og møkkete vann, samt i motordelen der vi har latt syklon-enheten fremstå tydelig i gull, sier Smith.
Designavdelingen har samarbeidet med marketingavdelingen når det gjelder måten AquaTrio 9000 presenteres.
– Her har vi en helhetlig profil, brukt i markedsføring og markedsmateriell både til butikker og netthandlere, sier Smith.