KIN INN I BEDRE INNEKLIMA

Jarle Karlsrud og Maria Borgersen i Bedre Inneklima AS, da de på IFA 2023 viste luftavfukteren Meaco Arete Two. Foto: Marte Ottemo

Kin Group AS kjøper 70 prosent av Bedre Inneklima AS. – Målet er å øke omsetningen fra 44 til 100 millioner kroner, sier Jarle Karlsrud.

Publisert

Han etablerte Bedre Inneklima i 2006, og har frem til nå eid selskapet alene.

– Bedre Inneklima AS har et mye større potensiale enn det jeg selv klarer å realisere. Derfor er det supert å få inn flere eiere med annen kompetanse enn det vi har. Kin skal blant annet hjelpe oss med tekniske løsninger, markedsføring, finansiering og drift. Vi skal fortsatt være fagpersonene innen inneklimafaget, og driver selskapet videre fra Sandefjord med de samme menneskene, sier Karlsrud til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han beholder 30 prosent av aksjene, og vil etter eget utsagn fortsette som «inneklimaevangelist» og selger. Even Jakobsen, som ble daglig leder for to år siden, fortsetter i denne rollen.

 

Fantastisk selskap

Bedre Inneklima AS omsatte i 2023 for 44 millioner kroner, opp fra 27,3 millioner i 2022, og har ti ansatte, fordelt på hele og halve stillinger. I tillegg til å representere merker som Meaco og Stylies, har de utviklet sitt eget merke Arida.

Daglig leder Per Skøien i Kin. Foto: Kin

Bedre Inneklima AS skal bli en betydelig aktør i hele Norden

– Bedre Inneklima er et fantastisk selskap, i en spennende nisje. Vi tror fokuset på bedre luftkvalitet i hjemmet, på arbeidsplassen og andre steder folk oppholder seg, bare vil øke i tiden fremover. Bedre Inneklima er godt posisjonert for å drive denne veksten, sier daglig leder Per Skøien i Kin til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kin ble etablert i 2021, av Spacemaker-gründer Anders Kvåle og Askeladden & Co. I 2023 bestod Kin-porteføljen av fem selskap som til sammen omsatte for rundt 175 millioner kroner, en organisk vekst på 41 prosent fra året før.

 

Satser nordisk

På Kins nettsider går det frem at de ønsker å kjøpe seg inn med 60-70 prosent i nisjeselskap med lønnsom drift og en omsetning over 10 millioner kroner. Bedre Inneklima går inn i porteføljen deres sammen med Plukkselv, Brewshop, Luftig, Metallsøker, SkinSecret og Nøstebarn.

– Kin skal bidra med ekspertise innenfor teknologi, markedsføring og operasjonell forbedring. Det gjør at Jarle og teamet hans kan få tid til å gjøre mer av det de er gode på – å hjelpe kunder til å få bedre luftkvalitet, sier Skøien til fagbladet Elektronikkbransjen.

Transaksjonen skjedde i midten av januar, og ble offentlig kjent den 12. februar 2024.

– Det å drive et lite selskap er krevende. Med støtte av Kin kan vi hjelpe enda flere til å ta vare på egen helse og eiendeler, og Bedre Inneklima AS skal bli en betydelig aktør i hele Norden, sier Karlsrud.

 

Powered by Labrador CMS