Googles digitale assistent kommer i to ulike versjoner, og har gjort det godt i julesalget i Norge. Foto: Google

150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Smarte høyttalere er en ny kategori for bransjen, og suser inn med 150.000 solgte enheter på kort tid.

Publisert Sist oppdatert

Google kom med norsk stemmestyring i september, og deres digitale assistent Google Home ble offisielt lansert i Norge kort tid etter.

Flere vil ha smarttøytaler

– Googles smarthøyttaler ble Elkjøps mest solgte vare uansett segment i desember, sier Kristian Pedersen, salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Flere andre produsenter har lansert høyttalere med støtte for Google Assistant den siste tiden, men nordmenn oppgir også i en undersøkelse gjort at Norstat på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen at de har kjøpt smarthøyttalere med Amazon Alexa-støtte til tross for at denne ikke finnes i norsk versjon ennå.

Nordmenn kjøper stadig flere og dyrere hodetelefoner, ifølge administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. Her fotografert ved Elkjøp Megastore Lørenskog. Foto: Stian Sønsteng.

– Undersøkelsen tyder på at salget vil øke i 2019, 16 prosent av nordmenn sier de planlegger å kjøpe en smarthøyttaler framover. Det vil i så fall tilsi et salg på rundt 600.000 digitale assistenter, sier Jan Røshom, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Størst interesse for smarthøyttalere er det hos forbrukere i aldersgruppen 30-39 år.

Nedgang for dab

Ikke overraskende går salget av dab-radioer ned i forhold til 2017, året hvor Norge slukket det riksdekkende FM-nettet.

– 2017 var et rekordår for dab-salget, med 1,29 millioner solgte apparater på tvers av de ulike kategoriene, sier Røsholm.

For 2018 havnet totalsalget på 733.000 enheter, det inkluderer dab i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med dab og ettermontert dab-radio til bil.

Googles smarthøyttaler ble Elkjøps mest solgte vare uansett segment i desember

Et marked som fortsetter å vokse er salget av hodetelefoner, og nordmenn kjøper stadig dyrere produkter også her.

I 2017 ble det solgt 850.000 hodetelefoner, mens salget for 2018 øker med 3,5 prosent til 880.000 stykker. Samtidig øker salget i de dyreste kategoriene.

Dab-salget faller tilbake etter et rekordsalg i 2017, året hvor Norge slukket NRK og de kommersielle kanalene på FM. Foto: Stian Sønsteng.

– I 2017 sa 11 prosent at de hadde betalt mer enn 3.000 kroner for sine hodetelefoner, i 2018 har antallet hoppet til 16 prosent, sier Røsholm.

–Nordmenn reiser mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier Røsholm.

Det ble i 2017 solgt 305.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg, mens tallet i 2018 faller til 235.000 anlegg.

I Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse sier 54 prosent av norske husholdninger at de har et musikkanlegg i huset. Denne andelen har sunket jevnt de siste årene, og det er høyest andel blant de spurte over 50 år.

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2018.Her kan du laste ned pressebilder.

Alle artikler om bransjetallene for 2018:NYTT REKORDÅR FOR BRANSJENTVENE VOKSER KRAFTIGHOPP I MOBILOMSETNINGENVEKST PÅ SMÅELEKTRISKFALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019 her.

Powered by Labrador CMS