Andreas Sennheiser i Sennheiser med Sennheiser Ambeo Smart Headset. Foto: Stian Sønsteng
OMSLUTTENDE LYD MED MOBILEN
– Det vi ser er informasjon, det vi hører er følelser. Hvis hjernen ikke kan skille mellom virkelighet og reproduksjon, er vi der, sier Andreas Sennheiser.
Han er administrerende direktør i Sennheiser, og viser på IFA-messens globale pressemøte i Portugal i april frem Ambeo Smart Headset, som du setter i ørene som vanlige ørepropper. I hver propp sitter en mikrofon.
– Brukt med en smarttelefon, får du den perfekte 3D-lyden, sier Sennheiser.
Ambeo Smart Headset ble lansert på CES i januar, og kommer i handelen i sommer. I førte omgang kommer produktet med lightning-plugg slik at det kun kan brukes sammen med Apple-produkter. En versjon med 3,5 mm plugg er planlagt å komme senere. Sennheiser ønsker ikke å si noe om hva prisen blir, bortsett fra at produktet er rettet mot forbrukermarkedet og vil være priset deretter.
Annonse
– Hvilken kvalitet har dere brukt på elementene i mikrofonene og i øreproppene?
– Mikrofonene er av høy kvalitet, med våre egne drivere, med en ytelse du forventer fra Sennheiser. Elementene i øreproppene kommer fra vår fabrikk i Irland, og er selvsagt også av god kvalitet, sier Sennheiser til fagbladet Elektronikkbransjen.
Under sitt foredrag på IFA-messens konferanse tok han for seg omsluttende lyd, immersive sound.
– Dette handler ikke om spesifikke standarder, men hva det gjør med lytteren. Sennheiser har i 12 år har arbeidet med ulike algoritmer for hvordan vi kan ta opp og gjengi 3D-lyd. For 360-opplevelsen er det viktig at lyden får med alle dimensjoner, også det som skjer over deg. Forskjellen er som å bevege seg fra et parkeringshus til en katedral. Ambeo er et program som kombinerer alt vi gjør innen 3D-lyd, sier Sennheiser.
Andreas Sennheiser i Sennheiser presenterer Ambeo Smart Headset.
Selskapet arbeider med artister, som for eksempel Coldplay, for å gjengi konsertlyd i 3D.
Må beholde illusjonen
– Når det gjelder sportssendinger på TV, handler det om å bringe lydopplevelsen et steg videre - og hjem til folk. AR (Augmented Reality) handler om å blande den virkelige og virtuelle verden. Vi er vant til å bruke ørene for å lokalisere folk rundt oss; i et spill handler det om å bruke lyden til å for eksempel høre hvor fienden er, sier Sennheiser.
Han mener VR (Virtual Reality) er en døråpner.
– Vi vil ikke se folk gå på gaten med VR-briller, men VR er et første steg. I november i fjor lanserte vi 3D-mikrofonen Ambeo VR, som så langt er solgt i over 2.000 enheter. Lydsiden av VR lå lenge etter det visuelle, nå er vi der. Det vi ser er informasjon, det vi hører er følelser. Skru lyden av en skrekkfilm, og den er ikke så skummel. Det er den hvis du gjør det motsatte. Bransjen har vært opptatt av å få det visuelle riktig, også fordi det har vært en vanskelig oppgave, men det var et stort gap når det gjaldt lyden. Når man bruker et VR-sett, og lyden ikke stemmer, faller hele illusjonen sammen, sier Sennheiser.
Overfor fagbladet Elektronikkbransjen er han klar på at Ambeo VR er blitt en standard for ettpunkts 360-opptak.
Forskjellen er som å bevege seg fra et parkeringshus til en katedral
– Vi utviklet den fordi vi så behovet hos 360-produsentene, sier Sennheiser.
Annonse
VR-mikrofonen gjør omgivelsesopptak (ambisonic), med fire elementer som sitter i en XY-akse og gjør opptak i fire retninger, ikke bare til sidene med også over og under.
Norden viktig
– Vi har en programvare som konverterer opptaket til B-formatet, som er standarden for tredimensjonal lydproduksjon, sier Sennheiser.
For forbrukermarkedet, har han store forventninger til Ambeo Smart Headset.
– Hvorfor er ikke en slik løsning kommet tidligere?
– Når det gjelder sosiale medier og deling av innhold, har det lenge vært et så stort fokus på å få best mulig bilde, at man kanskje glemte hvor mye lyden betyr. Nå er tiden inne til å ta steget videre, med perfekt lyd, og det er dette vi nå tilbyr markedet, sier Sennheiser.
– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Sennheiser i 2017?
– Vi ser et sterkt ønske om høykvalitetsprodukter, og er med vår portefølje svært godt plassert. Vi har utvidet vår trådløse portefølje betydelig, noe som ikke mist er viktig siden de nye iPhonene ikke har 3,5 mm hodetelefonutgang.
– Hva betyr Norge og det nordiske markedet for dere?
– Det er et veldig viktig og profesjonelt marked. Størrelsesmessig har ikke Norden en dominerende andel av omsetningen vår, men siden vi har svært nære relasjoner til våre profesjonelle kunder betyr Norden mye.
– Hva er den viktigste produktgruppen for Sennheiser?
– Det viktigste er resultatet. Hvis lydopptaket er dårlig, hjelper ikke de beste hodetelefonene. Derfor konsentrerer vi oss om hele verdikjeden, fra opptak via miksing og prosessering, til avspilling.
HE1 gir tårer i øynene
– Dere sier dere har de beste hodetelefonene?
– Sennheiser HE1 er etterfølgeren til den legendariske Orpheus, og skal være verdens beste hodetelefon.
– Hvorfor var det viktig for dere å lage disse? Handler det om markedsføring av varemerket?
– På den ene siden har det handlet om å utforske de fysiske grensene, noe som har gitt oss kunnskap vi også drar nytte av i våre andre produkter. Dette har også bidratt til at vi holder kunnskapsnivået i selskapet høyere enn hos de andre. Etterspørselen viser at det er mange som ønsker en unik lydopplevelse, og vi har sett folk lytte til HE1 med tårer i øynene.
– Men merkevarebyggingen er også viktig?
– Selvsagt. Et slikt produkt løfter varemerket, og viser kompetansenivået som ligger bak alt vi gjør.
– Dere er fortsatt et familieeid selskap?
– Ja, vi er uavhengige.
– Hvor mange er dere som heter Sennheiser i staben?
– Min bror og jeg driver selskapet, og det er også en håndfull andre Sennheisere hos oss. Tredje generasjon Sennheiser i selskapet er ikke så stor, men om kanskje 20 år håper vi det står flere klare til å videreføre arven.
Etablert i 1945
Andreas Sennheiser deler stillingen som administrerende direktør i Sennheiser electronic GmbH & Co. KG med broren Daniel Sennheiser. Selskapet ble etablert i 1945 som Laboratorium Wennebostel av deres bestefar Fritz Sennheiser, og de to brødrene har siden 2013 sittet i hver sin direktør-stol.
I porteføljen har de mikrofoner, hodetelefoner, mikrofon- og overvåkingssystemer via kabel, konferanse- og informasjonsteknologi og hjelpeprodukter for hørsel.
Hovedkvarteret ligger i Wedemark i nærheten av Hanover i Tyskland. Selskapet omsatte i 2015 for 682 millioner euro, av dette sto forbruker- og de profesjonelle produktene for ganske nøyaktig halvparten hver. Selskapet har 2.750 ansatte, av disse arbeider 49 prosent utenfor Tyskland.
Med i Sennheiser-gruppen er også Georg Neumann GmbH (studiomikrofoner og skjermhøyttalere), fellesforetaket Sennheiser Communications A/S (hodesett for PCer, kontorer og kundesenter), Sennheiser Streaming Technologies (strømmetjenester) og Sennheiser Media (plateselskap).
Selskapet har produksjonsanlegg i Tyskland (mikrofoner, hodetelefoner, trådløse mikrofon- og skjermsystemer, konferanse- og informasjonssystemer), Irland (hodetelefoner, audioprodukter, skjermhøyttalere, integrerte systemprodukter) samt USA (trådløse mikrofon- og skjermsystemer).