VR OG DESIGN FRA GORENJE GROUP

Gorenje og Asko satset på virtuell virkelighet for å vise mulighetene i sine produkter, og design stod også i høysetet under årets IFA.

Publisert Sist oppdatert

Kjøkkenprodusenten hadde gitt sine to merkevarer Asko og Gorenje i hver sin etasje, og installert en VR-bås for å vise fram alle mulighetene i selskapets produkter. I sistnevnte kan besøkere oppleve Askos smarte produkter på en helt ny måte, og få seg en pustepause fra messegulvet.

Samarbeider om smart

Det var stor interesse rundt tilkoblingsmulighetene som vi viste både som demo og som 3D-film

– Hos Asko var det aller viktigste, og som kundene var mest opptatte av, vår helt nye generasjon vaskemaskiner og tørketromler. Asko har en stolt tradisjon her. I tillegg var det stor interesse rundt tilkoblingsmulighetene som vi viste både som demo og som 3D-film, sier Bjørn Mangset, ny salgssjef i Norge for Gorenje Group, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Askos nye, smarte produkter kommer både på kjøkkenet og vaskerommet, og er i samme design som selskapets Element-modeller.

– Fremtidens kjøkken vil la brukeren få tilgang til hvitevarene sine når som helst, og fra hvor som helst. Gorenje Group har hatt forskningsprosjekter, piloter og andre aktiviteter innen smarte hvitevarer i mer enn ti år, og sammen med partnere som Atos, addIT, Worldline og Panasonic kommer vi til å bruke avansert teknologi til å gi effektive, trygge og avanserte kundeløsninger for smarthjemmet, sier selskapet selv.

De kommer med både smarte ovner, kjøleskap, platetopper, ventilatorer, oppvask- og vaskemaskiner og tørketromler.

Mangset trekker også fram Askos nye Wine Center og Evolve ventilator som viktige produkter fra årets IFA.

– Den nye Evolve ventilatoren har fått en god del oppmerksomhet siden vi har «snudd innsugningen», noe som betyr veldig høy effektivitet og lett rengjøring, sier han. 

Fra hippie til innbygg

I Gorenje-avdelingen fikk retroskapet i Volkswagen Camper-design mye interesse.

– Dette ikonet kjennetegner hippie-kulturen og er kjent over hele verden. Det symboliserer spontaniteten og friheten som var så typisk for 50- og 60-tallet, da Volkswagen Camper ble til. Det gjør Volkswagen til en perfekt partner for Gorenjes Retro-linje, med sin 60-tallsinspirerte design, sier Gorenje.

Mer interessant for det norske markedet er kanskje de litt mer tradisjonelle hvitevarene.

– Det er veldig stor interesse rundt vår nye generasjon med oppvaskmaskiner. Det er ingen hemmelighet at våre Asko-ingeniører og -designere har vært med i utviklingen av disse, noe som også lett kan sees og føles både på designet og kvaliteten. Dette vil bli en veldig viktig serie for oss fremover, sier Mangset.

Gorenje viste også fram nye innbyggingsprodukter.

– Det inkluderer et fryseskap, noe mange av våre kunder har etterlyst. Mange er opptatt av våre komfyrer og ovner, og her viste vi et oppdatert utvalg av innebygde ovner - både dampovner, nye kokeplater, og også nye ventilatorer. Til slutt må vi nevne samarbeidet mellom Gorenje og verdenskjente designere som Ora-Ito og Phillippe Starck. Dette er spennende og lekkert design for dem som ønsker det ypperste, og den nye generasjon av Ora-Ito produkter ble vist på IFA, sier salgssjefen.   

– Hvilke trender på hvitevarer ser du komme det neste året?

– Vi tror at tilkobling vil komme for fullt og vokse raskt, og så er det fortsatt fokus på energirating, dampkoking , miljøvennlighet, og lavere lydnivå, sier Mangset.

– Hvordan posisjonerer dere de to merkevarene Asko og Gorenje på det norske markedet?

– Gorenje er plassert i det midtre prissegmentet, mens Asko ligger i midt- til høyendedelen, sier han.

Powered by Labrador CMS