Sten Schroll, nordisk marketing- og salgssjef i Aswo, sier de er Nordens største leverandør av reservedeler. Foto: Stian Sønsteng
– De riktig dyktige butikkselgerne tar selv mot bestillingen; da får de også kunden tilbake i butikk for å hente reservedelen, sier Sten Schroll i Aswo.
– Deler kunden selv kan bytte, som kjøleskapshyller, støvsugerslanger, kaffekanner, strømforsyninger og fjernkontroller, utgjør en liten andel av de 17 millioner varenumrene vi lagerfører, men de står for en stor andel av omsetningen vår, sier Sten Schroll, nordisk marketing- og salgssjef i Aswo.
Vi møter ham på Vårkonferansen Stiftelsen Elektronikkbransjen arrangerer på Kiel-båten.
– Kan du anslå fordelingen mellom verksteder og butikker hos dere omsetningsmessig?
Annonse
– Her har jeg ikke nøyaktige tall, men la oss si at det ligger et sted mellom 40/60 og 30/70, der butikkene står for den største andelen. Enkelte handlere tenker nok ikke over hva vi tilbyr, men stadig flere bruker oss, sier Schroll.
Direkte til kunden
– Er det enkelte butikker eller kjeder som er flinkere til å bruke dere?
95 prosent av delene vi selger er originale
– Det er det, men dette ligger nok på den enkelte medarbeideren. Enkelte kjeder har gjort det mulig å bestille deler hos oss via sin nettbutikk, så sender vi varen direkte hjem til kunden. Dette startet vi med i fjor, og salget her er sterkt økende, men mange butikkselgere hjelper heller kunden med dette. Da kommer dessuten kunden tilbake for å hente delen, sier Schroll.
Aswo har vært representert i det norske markedet siden 2008, og Schroll har vært med fra starten. Når det gjelder reservedeler til verkstedene, tilbyr Aswo originaldeler fra alle leverandører, i Norge unntatt Miele.
Annonse
– 95 prosent av delene vi selger er originale, sier Schroll.
Han sier Aswo har hatt en flott utvikling i det norske markedet, spesielt etter at de for ti år siden fikk norske medarbeidere ved sitt ordrekontor i Danmark.
Franchise i Norden
– Vårt nordiske hovedkontor ligger i Padborg, på grensen til Tyskland, og blant våre 20 ansatte har vi to norsktalende medarbeidere med bakgrunn fra Gram hvitevarer, begge med stor bransjeerfaring, sier Schroll.
Aswos historie går tilbake til 1968, da Astrid og Karl-Börris Aschitsch åpnet en radio- og TV-butikk med verksted i Tyskland. I 1974 satset de på reservedeler, og Aswo ble etablert. I 1992 ble det tyske lageret i Eime sør for Hannover hovedlager for hele Europa, og i 2002 ble lageret utvidet til 9.000 kvadratmeter. I 2015 ble et nytt lager på 7.400 kvadratmeter bygd, i 2018 var kapasiteten 33.000 kvadratmeter, og i 2020 åpnet et logistikksenter nummer to, på 12.000 kvadratmeter, i Frankrike.
Aswo Danmark startet opp i 1988, som en liten reparasjons- og grossistvirksomhet i Fleggaard-konsernet. I 1996 inngikk bedriften et samarbeid med Aswo International i Tyskland, om salg og markedsføring i Danmark, og i 2007 og 2008 ble datterselskapene Aswo Sverige AB og Aswo Norge AS etablert. I 2017 fulgte Aswo Finland Oy, og den nordiske virksomheten er fremdeles en del av Fleggaard-konsernet.
– Aswo International har datterselskap i land som Frankrike, Sveits, BeNeLux og Spania, og dekkes ellers i Europa av franchisetakere, som i Norden, sier Schroll.
Annonse
Innkjøp i Tyskland
– Hvor viktig er det norske markedet for dere?
En del leverandører ser oss også som en konkurrent
– Ekstremt viktig, også fordi dere har fem års garanti. Vi er reservedelspartner for en rekke varemerker, som Grundig, Gorenje og Philips.
– Ser leverandørene på dere som en konkurrent, siden de selv leverer reservedeler?
– Vi håper mange ser oss som en hjelp til å hurtig og enkelt skaffe reservedeler, noe som er viktig for varemerket deres. Men, det er klart; en del leverandører ser oss også som en konkurrent. Siden vi er representert i 39 land i Europa, med felles innkjøpsavtaler og hovedlager i Tyskland, skjer de fleste av våre innkjøp der, og ikke hos det nordiske selskapet.
– Hvor ofte opplever verkstedene at dere ikke kan levere deler?
– Det skjer stort sett kun der vi ikke har en avtale med leverandørene, for Norges del gjelder dette Miele. Sortimentet vårt består av 400 varemerker og 17 millioner varenummer, og 95 prosent av disse sender vi på dagen, resten leverer vi så snart vi får tak i delene, sier Schroll.
To dager til Østlandet
Han anslår at verkstedene i snitt har åtte varenummer i hver bestilling, kanskje fra seks ulike leverandører, og at de stort sett bestiller hver dag. I Norge leverer Aswo med Bring.
– På Østlandet tar det et par dager, på Vestlandet og i Midt-Norge tre dager, mens det kan ta fire dager til Nord-Norge, sier Schroll.
– Hva er typisk levetid for et produkt dere kan levere deler til?
– Så lenge det er etterspørsel et sted i Europa, ønsker vi å kunne levere delene. I praksis kan dette være til produkter som er opp til 20-30 år, og siden produktene lever lenger i land som Bulgaria og Romania, er dette sjelden noe problem i Norden, sier Scroll.
– Hva betyr fokuset på ombruk av produkter for dere?
– Det betyr selvsagt mye for virksomheten vår, og vi er som selskap også bevisste når det gjelder miljøtankegangen. For eksempel går det hver dag to lastebiler fra hovedlageret i Tyskland med varer til Norden, begge går på flytende naturgass, og vi arbeider på alle måter med å sette et minst mulig miljøavtrykk.