AutoHiFi trosset hotellstreik, og arrangerte en stor messe om dab i Trondheim i vår.
– Vi arrangerer denne messen annethvert år, men det er først i år vi har full fokus på dab. Det er 90 deltakere fra hele landet med, som representerer alle slags typer forhandlere. Fra bilstereo og kjedeforhandlere til bilimportører og -forhandlere, sier daglig leder Trond Lindgjerdet til fagbladet Elektronikkbransjen.
Ser til Norge
Hele 60 prosent sier de vil vente med å oppgradere til FM-nettet slukkes. Det kan bli en utfordring på kapasitet, både på montører og utstyr
I tillegg har de internasjonale produsentene også tatt veien til Trondheim. Rundt ti utstillere benytter anledningen til å snakke med de norske forhandlerne under messen.
– Messen går på norsk, så vi bruker ikke produsentene på scenen. Men de får sette opp mini-stands og prate direkte med kundene sine, sier Lindgjerdet.
Han forteller om stor interesse fra de internasjonale aktørene.
– Norge er et foregangsland på dab, så de har veldig stort fokus på det vi gjør. Produsentene besøker oss jevnlig og bruker gjerne en uke av gangen i landet. Da drar de på veien for praktisk testing sammen med oss, både på integrerte produkter og antenneløsninger. Det gir innblikk i hva som fungerer i den virkelige verden. Norge er et topografisk vanskelig land, så det å teste antenner er for eksempel viktig.
– Hvilke typer dab-løsninger selger dere mest av?
– Det er mest interesse for de litt mer integrerte løsningene. Vi selger store volum av enklere adaptere også, men kombinasjonen av en kurant priset løsning, som likevel integreres veldig godt er blant bestselgerne, sier AutoHiFi-sjefen.
Det er også bevegelse i dab-interessen blant de større aktørene, ifølge Lindgjerdet.
– Vi merker en langt mer seriøs interesse fra de store kundene, som bilimportørene. Bilforhandlerne har tidligere vært litt avventende, og ser at hvis det ikke kommer originale løsninger, så må de ut på ettermarkedet. Disse kundene ønsker i hovedsak de mer integrerte løsningene, fordi sluttkundene deres forventer det, sier han.
Vil høre radio
Et av utviklingstrekkene de siste årene, og som de internasjonale produsentene ser av tester i Norge, er viktigheten av gode antenner.
– Det har blitt mye mer synlig bare det siste året. Det høres kanskje selvsagt ut, men det har ikke vært så mye fokus på antennekvalitet før. Nå kommer vi blant annet med antenner produsert i Tyskland, som har svært god kvalitet, sier Lindgjerdet.
En av foredragsholderne på arrangementet var Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge. Han presenterte blant annet Digitalradioundersøkelsen for første kvartal i 2016, som blant annet viser at 66 prosent av norske husstander har ett eller flere dab-apparater, og 29 prosent har dab i bil.
– I norske husstander er det nå for første gang flere som lytter til dab enn FM, 35 mot 33 prosent, sier Ruud.
Han peker på at bilbransjen er svært viktig for at nordmenn skal få en god radioopplevelse framover.
– 48 prosent sier det er svært viktig å kunne lytte til radio i bil, mens 26 prosent sier det er ganske viktig, sier Ruud.
Trenger verkstedene
Og mange ønsker å få hjelp til å installere dab i bilen sin.
– 40 sier riktignok at de vil installere dab i bil selv, mens 32 prosent vil få dette gjort på et merkevareverksted og 17 prosent generelt verksted. Totalt er det rundt 60 prosent som vil ha hjelp til overgangen, sier han.
Men det kan bli et rush til landets verksteder når slukkingen nærmer seg.
– Hele 60 prosent sier de vil vente med å oppgradere til FM-nettet slukkes. Det kan bli en utfordring på kapasitet, både på montører og utstyr. Vi så samme tendens da vi slukket det analoge TV-nettet, sier Ruud.
Blant løsningene som finnes, sier 24 prosent at de vil sette inn en adapter, 17 prosent sier de vil bytte radio, 14 prosent vet ikke og 11 prosent regner med å kjøpe ny bil før FM-nettet slukkes. Bare fire prosent sier de i stedet vil lytte på musikk via mobil, internett eller den gode, gammeldagse CDen.
– I dag er det over 7000 km vei som har dab-dekning, det er en veldig solid utbygging. Men i tunellene er situasjonen litt annerledes, der er det Veivesenet som bygger ut. De er finansierte via statsbudsjettet, så det har tatt lengre tid. Men i løpet av i år og starten på neste år, vil alle tuneller som i dag har FM og så ha dab. Og Veivesenet sier ingen tuneller skal gå i svart, sier Ruud.
Han sier også beredskapen blir bedre med dab.
– Alle dab-senderne mates individuelt, det er ingen kjedeeffekt ved signalutfall slik det kan bli på FM. I tillegg har alle større sendere batteri-backup, og i tuneller får man nødmelding på alle radiokanaler, ikke bare P1 slik det er på FM, sier markedssjefen.
Han forteller at fra 10. juni vil det bli avholdt en stor kampanje sammen med kringkasterne, og hovedtema blir dab i bil.
– Det vil skje på radio, TV, sosiale medier og som butikkmateriell, og kampanjen vil gå i rundt en måned. Til høsten kommer den offisielle og litt tørrere kampanjen fra oss og Medietilsynet, sier Ruud.