Det sier Torbjørn Raad, som siden mai i fjor vært daglig leder i AutoHifi AS. Lørdag 10. mars samlet selskapet 80 personer til forhandlerkonferanse i Trondheim.
– 2017 var et godt år for oss, både omsetnings- og resultatmessig. I all hovedsak handlet det om dab, og i ettertid ser vi at mange var vel flinke til å fylle varelagrene sine første halvår 2017. Salget var absolutt og naturlig nok godt i forbindelse med FM-slukkingen, men det er mange som fortsatt har godt med produkter på lager, sier Raad.
Han tok over sjefsstolen etter Trond Lindgjerdet, som eier 45 prosent av selskapet. Lindgjerdet arbeider i dag i 80 prosent stilling som innkjøpssjef, og vil etter sommeren trappe ytterligere ned. Like stor eierandel har Hans Jørgen Sæther, mens salgssjef Stig Westerhus har de siste ti prosentene.
Annonse
– Vi hadde ventet oss et jevnt dab-salg i løpet av hele 2017, men det tok helt av i starten av året. Siste halvår var salget ganske moderat, sier Lindgjerdet.
Til å begynne med skyldte mange på at sendernettet ikke var godt nok, men vårt inntrykk er at del av utfordringene skyldes støy i bilene og omgivelsene
– Er det fortsatt et stort marked der, med folk som ikke har fått installert dab i bilen?
– Det tror vi, og vi viet derfor dette ekstra fokus på konferansen. I forbindelse med FM-slukkingen var det mye snakk om å få dab-mottak i bilene. Nå handler det mer om kvalitet på mottak og dekning, og utfordringene enkelte sliter med i forbindelse med dette. Til å begynne med skyldte mange på at sendernettet ikke var godt nok, men vårt inntrykk er at del av utfordringene skyldes støy i bilene og omgivelsene. Dette kan løses med bedre mottakerutstyr og bedre antenneløsninger, sier Raad til fagbladet Elektronikkbransjen.
Støy fra belysning
Han viser til en historie fra Lena, som teknologirådgiver Bjørnar Langen i NRK fortalte om på konferansen.
Annonse
– Det viste seg at det var støy fra belysningen i en butikk, som påvirket mottakerforholdene på den ene siden av rundkjøringen utenfor. Når denne støyen påvirket dab-mottaket, vil mange radioer bruke litt tid på å ta seg inn igjen – slik at bilen kanskje har beveget seg gjennom store deler av sentrum uten radiomottak, sier Raad.
Lindgjerdet supplerer:
– Da blir det fort til at det ikke er dekning i Lena sentrum. Dette må både vi, og andre arbeide med, sier Lindgjerdet.
Han sier det finnes en del ettermonterte led-lys som kan forårsake støy som vil forringe dab-mottaket.
– Dette er i grunnen bileiers ansvar, og en ny problemstilling som er dukket opp siden vi er først ute i verden med å slukke det landsdekkende FM-nettet. Vi ønsker å bevisstgjøre forhandlerne våre om at det finnes flere forklaringer på at mottaket er dårlig, sier Raad.
– Betyr dette at FM-nettet ble slukket for tidlig?
– Jeg tror ingen kunne vært forberedt på alle eventualiteter. Det er kanskje bare én prosent som sliter med dekningen, og de langt fleste er godt fornøyd med bedre dekning, bedre lyd og et økt antall kanaler, sier Lindgjerdet.
Annonse
– Det er ikke sikkert det hadde blitt så mye bedre hvis myndighetene hadde ventet et år, sier Raad.
Støy fra kjøretøy
– Har leverandørene deres forståelse for disse problemstillingene?
– Dette er nytt også for dem, men de har vært velvillige. Når det gjelder støy fra kjøretøyet, er det faktisk slik at det ikke bare kan gjelde én modell fra et bilmerke – men kanskje bare en enkelt årsmodell. Vi ønsker å være gode på dette, slik at vi kan bistå sluttkunder og forhandlere som opplever slike problemer, sier Raad.
– Dette er mer komplekst enn de fleste var klar over på forhånd. Som nevnt er de langt fleste godt fornøyd, men de få som opplever problemer blir viet stor plass i media, sier Lindgjerdet.
Vi ser for oss at dette vil gi mye salg fremover, etter hvert som mange vil bytte fra vindus- til takantenne
– Hvilke løsninger kan dere bidra med?
– For eksempel er en takantenne langt bedre enn de som er festet i frontruta. Ikke minst gjelder dette store kjøretøy, som selv vil skape radioskygge for en antenne i frontruta. Dette er selvsagt et kostnadsspørsmål, siden et komplett antenneskifte koster forholdsvis mye mer enn en enkel vindusantenne. I mange tilfeller burde kunden og butikken gått for den mottaksmessig beste løsning, sier Raad.
Lindgjerdet viser til at det fortsatt er rundt én million kjøretøy på norske veier som ikke har dab.
– Det betyr ikke at alle disse vil installere en dab-løsning, men kanskje halvparten, sier Lindgjerdet.
Økte staben
– På hvilken måte rustet dere opp til FM-slukkingen?
– Vi hadde en langsiktig plan, og begynte allerede i 2011 da politikerne sa det skulle bli en slukking. Vi var derfor rimelig godt forberedt, men så ikke for oss at vi skulle bli den største aktøren på universale dab-adaptere. I stedet har vi satset for fullt på de mer integrerte løsningene. Staben økte vi fra seks-sju til 15 ansatte, da det var på topp, med arbeidskontrakter som var begrenset på tid. I løpet av et par måneder går fra elleve til ni ansatte, sier Lindgjerdet.
– Vi er mye mer ute og besøker kundene enn før, og har fått mange av bilimportørene og forhandlerne deres som ny kundegruppe, sier Raad.
– Hvem har vært flinkest på dab?
– Bilradiospesialistene, også fordi en del av de mer integrerte løsningene vi selger trenger et minimum av kunnskap, sier Lindgjerdet.
– For spesialistene er dette midt i smørfatet, mens det for en bilforretning eller et -verksted kun utgjør en liten del av virksomheten. Viljen, evnen og anledningen er ikke like god når bilradioen konkurrerer med alt det andre man driver med, sier Raad.
– Hva har vært den største suksessen for dere innen dab?
– I fjor var det utvilsom Dension, som integrerer dab via USB-inngangen. Du ser kanskje noen kabler i enkelte bilmodeller, men veldig lite i forhold til en universaladapter. Dette er en bilspesifikk løsning, der vi tilbyr løsninger tilpasset ulike modeller, sier Raad.
Da Dension lanserte første versjon av denne i 2013, kalte de det en universaladapter. Det viste seg ifølge AutoHiFi å være en sannhet med modifikasjoner.
Kanaler som MP3-filer
– Man bruker USB-porten i bilen, der den originale bilspilleren leser dab-kanalene som MP3-filer. Utfordringen har vært at de ulike spillerne har behandlet dette ulikt, slik at tiden på et kanalskifte har variert. Derfor har vi i løpet av de seneste årene arbeidet iherdig med å få på plass bilspesifikke konfigurasjonsfiler, for få ned tiden på kanalskiftene. Dette har vi samarbeidet tett med Dension for å få til, sier Raad.
AutoHifi har solgt noen titusen slike, og prisen til sluttkundene er rundt 2.000 kroner. Da kommer antenne og montering i tillegg.
– Hvor mange velger en takantenne, som dere sier er den beste løsningen?
– Over 90 prosent kjøper en antenne som festes til frontruta, både på grunn av pris og bekvemmelighet. Vi er blant de få som fra tidlig av har frontet mottaksmessig bedre løsninger, men det er ikke dermed sagt at kundene velger dette. Vi ser for oss at dette vil gi mye salg fremover, etter hvert som mange vil bytte fra vindus- til takantenne, sier Lindgjerdet.
Han minner om at utfordringene var noen av de samme med FM.
– Alle distrikter har sine krokveier, der det er dårlig dekning. Slik sett er dab en bedre teknologi, der signalene holder lenger takket være at man også drar nytte av reflekssignalene, sier Lindgjerdet.
Dashbord-kamera
AutoHiFi er ikke bare dab, ifølge de to karene, og dashbord-kamera er et vekstområde for selskapet.
– Volumselgeren vår er en liten kube på bare 32 mm, med HD, GPS, blåtann og egen wifi-sender, som heter Xplore C1GEO. Denne koster bare 2.000 kroner, og er dermed svært konkurransedyktig både når det gjelder spesifikasjoner og pris, sier Raad.
– Også her ønsker vi å satse på kvalitet, og vi har begynt å besøke produsenter i Kina for selv å finne de beste produktene. Vi ser et potensial i kategorien, selv om det selvsagt ikke vil bli en like stor produktkategori som dab. Vi er også i kontakt med forsikringsselskapene i håp om at de vil innføre rabatter på bilforsikringene til dem som har et bilkamera. Selvsagt er våre produkter i henhold til norsk lov, som sier at det ikke er lov til å bruke kameraene når bilen står i ro, sier Lindgjerdet.
Som nevnt har Lindgjerdet, som tidligere var daglig leder i AutoHifi, trappet ned – og han står i dag i 80 prosent stilling.
– Jeg er passert 63 år, og tenkte lenge før FM-slukkingen å erstatte meg selv. Torbjørn er kommet inn som et meget friskt pust, og jeg vil redusere stillingsbrøken ytterligere etter sommeren, sier Lindgjerdet til fagbladet Elektronikkbransjen.
Raad har bakgrunn fra IT-bransjen, bilbransjen, netthandel, lager og logistikk, økonomi og regnskap, og er imponert over selskapet han siden mai 2017 har vært daglig leder for.
Trådløs lading
– De har vært forutseende og målrettet i mange år i forhold til dab, og jeg får stadig høre at AutoHifi er et ryddig og ordentlig firma, veldrevet med god kompetanse, sier Raad.
– Dere har så langt nevnt bilradiospesialistene og bilbransjen som salgskanaler. Hva med elektrokjedene?
– Der er vi i liten grad inne, også siden de hovedsakelig har vært en aktør på de rimelige universalproduktene, sier Raad.
– Hva med annen type bilunderholdning?
– Det er generelt i bransjen fortsatt en svak nedadgående kurve på det som har med lyd i bil og gjøre, selvsagt hvis vi ser bort fra dab. I økende grad kommer bilene bedre spekket fra fabrikkene, og den trenden er selvsagt en utfordring. Vi har derfor rendyrket hvilke merker vi arbeider mest med, som JBL og Rockford, sier Lindgjerdet.
Raad trekker frem en ny kategori som AutoHiFi kommer til å satse på; trådløs lading i bil.
– Dette begynner å komme i en del nye biler, og vi tilbyr trådløs QI-lading av mobiltelefoner, spesialtilpasset de enkelte bilmodellene. Typisk erstatter du trauget foran girspaken, og kopler ladeplaten i dette til strøm i bilen. Det finnes også løsninger du kan montere til luftedysene i bilen, gjerne med en sterk magnet som også holder telefonen, sier Raad.
AutoHifi har arrangert forhandlerkonferanser siden 1997. I starten hvert år, de senere årene hvert annet.
– Deltakerne setter tydeligvis stor pris på en slik møteplass, og som førstereisgutt gledet jeg meg over å oppleve viljen blant deltakerne til å dele kunnskap. Her var man ikke konkurrenter, men kolleger, med stor vilje til å dele av egne erfaringer, sier Raad.