Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
VIL GJENOPPRETTE LYDEN
– Med 3sixty.3 unngår man lydmanipuleringene, og gir installatøren et fullt utsignal med alle justeringsmuligheter
Det sier Jake Braaten, som er sjef for produktutvikling i Rockford Fosgate og Rockford Corporation, om integreringsenheten 3sixty.3.
– 3sixty.3 gjør det enklere for forhandlerne å kople høyttalere, dypbassenheter og forsterkere til bilens eksisterende eller en nye hovedenhet. De fleste vil benytte radioen som allerede sitter i bilen, slik at interiøret ikke blir endret, sier Braaten.
Navnet avslører hans norske aner. Bestefaren kom fra Vågå i Gudbrandsdalen, og han er i Norge for første gang i forbindelse med forhandlermessen til Auto Hifi AS.
I de fleste biler sitter enheter der audiosignalet er tilpasset svært billige høyttalere
Reverserer signalet
– I de fleste biler sitter enheter der audiosignalet er tilpasset svært billige høyttalere. Når man kopler dyrere høyttalere til disse høres det ikke bra ut, fordi høyttalerne ikke mottar full frekvensbredde – eller fordi lyden er optimalisert for rimeligere høyttalere. 3sixty.3 reverserer dette, og gir et flatt signal tilpasset produktene som finnes i ettermarkedet. Når signalet er normalisert kan man siden justere lyden slik man ønsker med en equalizer, sier Braaten til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Finnes det mange konkurrerende produkter i markedet?
– 3sixty.2 ble lansert i 2006, og var da en av de første enhetene av denne typen på markedet. Siden er mange kommet med lignende produkter, men disse inkluderer ikke nødvendigvis alle funksjonene. Noen forsøker for eksempel å bedre signalet ved å reversere equalizeren, sier Braaten.
Signal-oppsummering
Rockford Fosgate har patentert det de kaller signal summing.
– Dette er et nytt begrep vi venter bransjen vil ta til seg. Det betyr å legge til eller oppsummere venstre og høyre kanal foran og bak, og senterkanalen. Med andre ord det som trengs for å kombinere signalene fra hovedenheten til et helhetlig lydbilde, sier Braaten.
– Hvor nært kommer dere den originale lyden på denne måten?
– Vi mener lyden faktisk blir bedre, og det skiller oss fra konkurrentene. Andre sørger for at lyden blir flat, men kundene vil ha et manipulert signal som får høyttalerne til å låte høyere og bedre. Med vår enhet er det mulig å justere signalet etter at det først er vasket, sier Braaten.
Flere kanaler
– Hva er den viktigste forskjellen på toeren og treeren?
– Vi har økt antall kanaler fra seks til åtte, og har også fått en optisk inngang så vel som blåtannstrømming.
Braaten sier plasseringen er fleksibel; i dashbordet, hanske- eller bagasjerommet, der det kreves minst mulig kabelstrekk.
– Målet er at installasjonen skal være så rask og enkel som mulig. Vi har derfor utviklet kabeloverganger for en rekke bilmodeller, som koples rett i enheten, sier Braaten.
For å gjøre det mulig å justere lyden i bilen mens man sitter i forsetet, har Rockford Fossgate utviklet en proprietær løsning de kaller RF-link. Foreløpig er denne tilpasset 3sixty.3 og T5.
Folk er mer i bilen
Salgssjef og ansvarlig for internasjonale kunder, Chris Trapp, kjenner Auto Hifi gjennom mange år – også fra tidligere besøk i Norge.
– Norge er et lite land, men et av våre beste markeder i Europa når man ser på folketallet. Auto Hifi har vært vår distributør i mange år, og har gjort en god jobb med produktene våre – spesielt de dyreste seriene, sier hun.
– Hvordan lykkes Rockford Fosgate i et synkende marked?
– De fleste ønsker bedre lyd i bilen, og vår beste salgsfremmer er anbefalinger fra kundene. Folk tilbringer stadig mer tid i bilen, og setter derfor pris på et skikkelig anlegg, sier Trapp.
Flere høyttalere
Hun mener Rockford Corporation står sterkt i det globale markedet for bilunderholdning.
– I USA er vi størst på forsterkere og nummer to på dypbasshøyttalere. Spesielt når det gjelder høyttalere ser vi en vekst, sier Trapp.
Hovedkontoret ligger i Tempe i Arisona. Produksjonen skjer ved eksterne fabrikker i Tyskland, Thailand, Malaysia og Kina, men alt er utviklet av selskapets egne ingeniører.
– Alt er kvalitetssikret, og vi kontrollerer også produktene som kommer inn til hovedkontoret vårt, sier Trapp.
Rockford Corporation har 80-90 ansatte. De omsetter for 55 millioner dollar årlig, hjemmemarkedet står for 40 av disse.