AVshop demonstrerte på Oslo HiFi Show sitt eget merke Hamrammr med ti suber og fronthøyttalere på to tommer, til totalt 180.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng
MYE LYD FOR LITE PENGER
– Hifi-entusiaster tror nok Hamrammr låter røft, men de blir møtt med silkemyk lyd. Du får ikke god kinolyd, hvis du ikke har god musikklyd.
Det sier Bjørn Erik Forberg, som har utviklet
AVshops eget høyttalermerke Hamrammr. Dette har han gjort hjemme i Asker, mens
monteringen skjer hos AVshop i Oslo. Under publikumsmessen Oslo HiFi Show i
Asker demonstreres Hamrammr i et oppsett med ti dypbasshøyttalere (subwoofere)
og to tolvtommers fronthøyttalere.
– Hva er den typiske responsen når dere demonstrerer
Hamrammr?
– Folk tror nesten ikke det de hører; at det er mulig å lage
så mye lyd for så lite penger, sier Forberg.
Annonse
Tilsvarende produkter fra andre merker blir fra to-tre ganger så dyrt, opp til seks ganger prisen
Teknologisjef Gorm Sørensen i AVshop sier navnet er hentet
fra norrøn mytologi, der hamrammr er en hamskifter, som løper først inn i
slaget, nærmest som varulven som er brukt i logoen.
– Hvordan passer navnet til produktene?
– De skal være pene, snille og rolige når det trengs, men
når det virkelig dras på klarer de også å være ville og uhemmet, sier Forberg.
Hamrammr består så langt av to åttetommere i ulike kabinett,
til 8.000 og 8.500 kroner, én tolvtommer til 15.000 kroner, samt en 15 tommers sub
som kommer i både passiv og aktiv versjon, til 12.000 og 18.000 kroner. Etter
sommeren kommer det i tillegg en sub på 18 tommer.
Annonse
Gorm Sørensen (t. v.) i AVshop og Bjørn Erik Forberg, som har utviklet Hamrammr-høyttalerne. Den endelige utgaven til høyre. Foto: Stian Sønsteng
99 prosent av salget
Det er kun AVshop som selger Hamrammr i Norge.
– Vi har startet forsiktig med eksport til Sverige, sier
Sørensen.
Forberg startet produktutviklingen i 2019, og i februar 2021
var de tilgjengelig for salg.
– Hvordan vil du beskrive lyden?
– Den er veldig åpen, med god vokal, der mannsrøstene er
dype, klare og tydelige, og skiller seg klart fra kvinnevokalen. Dynamikkområdet
klarer for eksempel å ta unna et pistolskudd, og du trenger ikke ekstremt med
effekt, da høyttalerne har en følsomhet på 97dB, sier Forberg.
Han sier målet har vært å lage små og kompakte kabinett, som
likevel gir stor lyd.
Annonse
– Vi fant de best mulige elementene til en fornuftig pris,
og har plassert disse i solide kabinett. Siden de skal plasseres i mørke rom,
har vi gått for en enkel utførelse i matt sort, sier Forberg.
Han jobber i full stilling et annet sted, og har utviklet
Hamrammr på fritiden.
– Hvem er målgruppen?
– En typisk AVshop-kunde, som selv bygger en dedikert
hjemmekino, er opptatt av å holde kostnadene nede, og vil ha mye for pengene.
Derfor utviklet vi Hamrammr, og merket står i dag for 99 prosent av høyttalersalget
vårt. Tilsvarende produkter fra andre merker blir fra to-tre ganger så dyrt,
opp til seks ganger prisen, sier Sørensen.
AVshop eies av Jon Eivind Lygren, og har tre ansatte.
Sørensen monterer selv de fleste Hamrammer-høyttalerne, og er i tillegg blant
annet mye brukt til bildekalibrering.
Dreamscreen
Et annet merke AVshop eier, er Dreamscreen.
– Dette er verdens beste akustisktransparente lerret, og vi
har kunder over hele verden. Det brukes i hjemmekinoer, filmstudioer og
-skoler, og har den beste bildekvaliteten med de beste akustiske egenskapene. Vi
har gjennom mange år utviklet Dreamscreen, og selger nå versjon seks og sju,
opp til 150 tommer, sier Sørensen.
Når det gjelder projektorer, selger AVshop Epson, Sony og
JVC.
– Vi er distributører av JVC, og har valgt disse merkene
siden de er de eneste som har god nok kontrast til mørke rom. De fleste
projektorene vi selger koster rundt 60.000 kroner, sier Sørensen.
Han karakteriserer hjemmekinomarkedet som stabilt.
– Det er mange som har plass til en dedikert hjemmekino, og
vi hjelper til med prosjektering. De fleste kundene bygger selv, og bruker 100.000-150.000
kroner på rommet. I tillegg kommer AV-utstyret.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.