Han er salg- og markedssjef i Norden og de baltiske stater, og vi møter ham på det franske selskapets utstilling på IFA sammen med Reidar Vindenes i Net Eltorget, som er norsk distributør. Babyliss utvider produktlinjen med skjeggtrimmere, enkelte modeller har barberfunksjon og prisen går opp til 1.000 kroner i butikk. Babyliss Paris lanserte produkter for menn i 2004, først med hårklippere.
Fra hår til skjegg
Menns bevissthet om seg selv er høyere i Skandinavia
– Denne delen av virksomheten har økt stabilt hvert år, og i 2011 hadde vi den mest solgte hårklipperen i Europa. Når det gjelder skjeggtrimmere har vi brukt noen år på å utvikle teknologien, og vi tilbyr i dag modeller med et flytende hode med W-Tech-blader. Disse utviklet vi i forbindelse med lanseringen av fjorårets hårklippere, og nå er vi endelig i stand til å introdusere teknologien på de smalere bladene som sitter i skjeggtrimmerne, sier Christensen til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvordan er situasjonen for Babyliss i Norden, og i Norge spesielt?
– Vi har sett en jevn økning. Første halvår 2012 har vi økt like mye som i hele 2011. Vi ser at markedet er utviklet, at det er plass til de ulike prispunktene. Skjeggtrimmere er blitt et produkt som man tar inn på linje med en barbermaskin, sier Christensen.
Opphengt bladsystem
– Hva skiller Babyliss fra konkurrentene når det gjelder skjeggtrimmere?
– Først og fremst teknologiene vi benytter. Vi har vårt opphengte bladsystem, et flytende hode, ergonomien i produktene og fremfor alt prispunktene som strekker seg fra 300 til 1.000 kroner. Vår seneste generasjon har induksjonsmotor og digital styring av motoren og klippelengden, og viser at det er plass til toppmodeller også innen skjeggtrimmere, sier Christensen.
Vindenes sier Babyliss Paris- og Babyliss For Men-produktene har vært med å løfte prisnivået i kategoriene de er inne i.
– Dette har gitt bedre marginer også for handelen, nå skjer det også for skjeggtrimmere, sier Vindenes.
Tro mot elektro
– I hvilke kanaler selges skjeggtrimmere?
– I elektrofaghandelen, og Babyliss har vært tro mot denne. Alle de store kjedene har i dag Babyliss i sortimentet, sier Vindenes.
Christensen supplerer:
– Det har gått fra å være et spesialistprodukt til å være tilgjengelig over alt. I andre land er vi begynt å selge hårklippere i byggmarkedene, der det ofte er menn som handler.
– Er det aktuelt å selge Babyliss i norske byggvarekjeder?
Vindenes er snar til å ta ordet:
– Nei, det er det ingen aktuelle planer om.
Hårklippere
For Babyliss SA utgjør produktene for menn på europeisk nivå cirka 25 prosent av omsetningen, mens den i Skandinavia ligger på 33.
– Årsaken er kanskje at menns bevissthet om seg selv er høyere i Skandinavia, samtidig som dette markedet er raskere til å ta i bruk ny teknologi som koster litt mer, sier Christensen.
Babyliss lanserte i fjor sin basisserie hårklippere med W-Tech-blader, med tre modeller til 400, 500 og 700 kroner. Den profesjonelle serien er utstyrt med kirurgisk stål produsert i Japan, og har en grunnkonstruksjon utviklet i samarbeid med Babyliss’ profesjonelle avdeling.
– Den profesjonelle serien koster fra 700 til 1.000 kroner, og salget har vært over all forventning, sier Christensen.
Nye rettetenger
– Er det ulike typer stål i skjeggtrimmerne og hårklipperne?
– Vi har ikke lykkes i å bruke det japanske stålet i skjeggtrimmerne på grunn av konstruksjonen i maskinene, men vi arbeider med dette, sier Christensen.
Det franske selskapet har også lansert en ny hårføner, som skal redusere lydnivået med 50 prosent.
– Dette er noe markedet har etterspurt; en føner med samme effekt som støyer mindre, sier Christensen.
Ved årsskiftet slipper Babyliss en ny serie rettetenger.
– Her lanserer vi neste generasjon keramiske plater med Babyliss’ unike belegg. To produkter det er spesielt verdt å nevne er den profesjonelle modellen som gir en temperatur på 230 grader, og Icurl som er en kombinasjon av rettetang og krølltang. Begge modellene er oppgradert både teknologisk og designmessig, sier Christensen.
Conair-eid
Babyliss SA er en del av det amerikanske Conair-konsernet. Produktene utvikles i Belgia, London, Paris, Nice, Bergamo og Hong Kong, men også hos Conair i Nord- og Sør-Amerika. Produksjonen foregår ved sju fabrikker i Kina.
Conair driver med småelektriske produkter, og har en markedsandel på verdensbasis på cirka 35 prosent. Hver måned slipper konsernet rundt 12 millioner produkter på markedet.
Vindenes legger vekt på at det er innovasjon som driver Babyliss fremover.
– Det merket vi umiddelbart da vi begynte å distribuere merket i Norge. For eksempel på rettetengene, der man virkelig kjenner forskjell på hvor mye glattere platene er enn hos konkurrentene. Det er også spennende at vi i Norge, som det eneste landet i Europa, i år lanserer rette- og krølltenger drevet med energiceller. Dette er flotte produkter man får bruk for når man ikke har tilgang til strøm, sier Vindenes.