I stillingen som global kategoridirektør for hodetelefoner
i Harman, er han bindeleddet mellom de globale markedene og konsernets produktutviklingsavdeling.
Vi møter ham i både Oslo og Las Vegas, i forbindelse med lanseringen av årets
produkter fra JBL.
– Vi har en ekstremt sterk posisjon i totalmarkedet, men
ønsker å styrke oss i de høyere prissegment. Det skal vi nå gjøre, blant annet
med andre generasjon JBL Tour One, som virkelig blir en direkte konkurrent til
de store aktørene innen hodetelefoner med aktiv støykansellering, samt med den helt
nye JBL Tour Pro 2, sier Herje.
Tour One er tradisjonelle støydempende hodetelefoner som
ligger over øret. Nå kommer M2-versjonen, til 3.300 kroner.
Annonse
– Den nye modellen ligger på et helt nytt nivå, både når det
gjelder støydemping, men også med funksjonalitet og lydkvalitet, og gjør oss i
stand til å konkurrere med de dominerende merkene i kategorien, sier Herje.
– Lenge var Bose ledende her, inntil de nærmest over natten
fikk selskap av Sony da de på IFA i 2016 lanserte MDR-1000X. Hva skal til for
at Harman med sitt JBL-varemerke skal lykkes med det samme?
– Vi må levere på samme nivå, eller bedre, og det er det vi
har arbeidet med i mange år frem til denne lanseringen, sier Herje.
JBL Tour Pro 2
JBL Tour Pro 2 er en fremmed fugl på markedet, og
er ifølge Herje noe man ikke har sett tidligere.
Annonse
– Dette er verdens første helt trådløse ørepropper med
smartetui. Ladeetuiet er utstyrt med en berøringsskjerm, der du kan navigere og
styre alle funksjoner, uavhengig av kilden øreproppene er tilkoplet. Noe av
problematikken med dagens helt trådløse ørepropper, er at de har ekstremt mange
funksjoner, med få eller ingen mulighet til å styre dem utenfor appen i
mobilen. Dette har vi nå løst, og med berøringsskjerm i ladeetuiet kan du
stille inn equalizeren, justere volum, starte og stoppe musikken, du kan svare
på oppringinger, og lese meldinger, sier Herje.
Han sier mottakelsen i markedet er god.
– Distribusjon er allerede svært god, også siden dette er
noe helt nytt. Ingen har gjort dette tidligere, og vi har vært gjennom en lang
utviklingsprosess. Det er derfor ekstra gøy å se responsen vi har fått. Vi vil
fortsatt utvikle og legge til nye funksjoner, som enkelt blir tilgjengelig via
oppdateringer, sier Herje.
– Hvor lenge har dere arbeidet med utviklingen av disse?
Det er ikke bare å sette en skjerm på ladeetuiet; det hele må ha en mening
– En god stund. Ideen kom opp for mange år siden, og det har
vært en utfordring å få dette til. Det er ikke bare å sette en skjerm på
ladeetuiet; det hele må ha en mening, og tilby funksjoner som faktisk blir brukt.
Det ser jo veldig flott ut, men det er navigasjonen og hva den gjør for brukeren
som er det viktigste. Dette har vi arbeidet intenst med, og det er ekstremt
spennende å være først på markedet. Vi gleder oss til å se på hvilken måte
kundene tar mot dette, sier Herje.
Egen lydkurve
– Er det aktuelt å legge til et minne, slik at man
kan lytte til musikk uten å være tilkoplet en annen enhet?
Annonse
– Nettopp dette har vi hatt tidligere, blant annet i
hodetelefoner du kunne svømme med, siden en trådløs blåtannoverføring ikke
fungerte her. Dette var kanskje ikke en funksjon som ble mye brukt, men i dag
strømmes det mer enn tidligere, så dette er absolutt noe vi har til vurdering,
sier Herje.
JBL Tour Pro 2 er utstyrt med aktiv støykansellering.
– Dette er en hygienefaktor, ikke minst i dette
prissegmentet. Her er det forskjell på god og superb støykansellering, og når
det gjelder lyden tuner vi denne etter en Harman-kurve, som vi basert på
forskning og studier vet er den mest ettertraktede når det gjelder frekvenser
og opplevelse. Når du tar i bruk et av våre produkter ligger den inne som
standard, men du kan også justere equalizeren etter eget ønske, sier Herje.
JBL Tour Pro 2 kommer i handelen første kvartal, til rundt
2.800 kroner.
Herje sier den aktive støykanselleringen i JBL Tour Pro 2 er
i førstedivisjon, som på JBL Tour One M2.
Norden i front
– Hvilken posisjon har Norden hos Harman, i global
sammenheng?
– Norden er et høyteknologisk marked, med en høy
akseptfaktor for ny teknologi. Vi har en tendens til å kjøpe dyrt, og det er
derfor et viktig å ta en posisjon her i det øvre prissjiktet, sier Herje.
Han har også tidligere arbeidet i Harman, da som en del av
utviklingsavdelingen i Asia. Da han for to år siden begynte som global
kategoridirektør for hodetelefoner hos Harman, kom han fra stillingen som nordisk
salgssjef for konsumentproduktene til Canon. Nå har han hjemmekontor i Norge,
hvis han ikke er på reise – med hele kloden som arbeidsområde. I Harman har han
ansvaret for alle hodetelefoner, både innen livstil, aktiv livsstil og gaming.
Det er derfor et viktig å ta en posisjon her i det øvre prissjiktet
– Får du tilbakemeldinger her hjemme, som ender opp i de nye
produktene?
– Absolutt, men dette gjelder alle marked. Vi følger
konstant med på hva forbrukerne ønsker seg. For eksempel har vi med de nye
produktene lagt vekt på hvilken følelse det gir å holde i og bruke dem, med et
godt materialvalg, sier Herje.
Venter vekst i 2023
Som kategoridirektør er han som nevnt bindeleddene
mellom de globale markedene, og de som arbeider med produktutvikling i Harman.
– Stort sett foregår dette i Asia, med ingeniører som sitter
tett på produktene, men vi har også en gruppe i USA som arbeider med akustikk
og innovasjon, samt seks ulike designhus rundt om i verden.
– Hvor tett arbeider dere sammen med Samsung, som siden 2017
har eid Harman?
– Veldig tett, både på toppnivå på utviklingssiden, men også
på enkelte prosjekter. Når det er sagt, opererer Harman som et eget selskap,
med en egen organisasjon.
– Hvordan vil du beskrive dagens marked for dine kategorier?
– I 2022 så vi en stabilisering av markedet globalt, etter
at vi hadde hatt en ekstrem vekst under pandemien, da alle skulle ha
hodetelefoner med kommunikasjonsmuligheter. For spillhodesett så vi en liten
tilbakegang i 2022, men markedet er større enn før pandemien, og vi venter at det
rundt sommeren vil snu seg igjen, slik at det blir en vekst sammenlignet med
2022, sier Herje til fagbladet Elektronikkbransjen.
Xbox og PlayStation
På CES-messen i Las Vegas i 2020 lanserte Harman
sine Quantum spillhodesett, med varemerket JBL. Denne produktkategorien er også
i Herjes portefølje, og når vi i januar møter ham på 2023-versjonen av messen,
viser han frem JBL Quantum 910.
– Disse kommer i konsollversjon både for Xbox og for
PlayStation, og vi utvider også sortimentet med en rimeligere utgave for begge
konsoller; Quantum 360. Til nå har vi bygd opp hele porteføljen for PC, nå tar
vi steget til konsollmarkedet, sier kategoridirektøren.
– Hvor stor del utgjør spillmodellene i kategorien?
Til nå har vi bygd opp hele porteføljen for PC, nå tar vi steget til konsollmarkedet
– De utgjør fremdeles en for liten del av totalen. Livsstil,
sport og tradisjonelle hodetelefoner er vesentlig større, men dette er også
fordi totalmarkedet her er større, sier Herje.
Spillhodesettet JBL Quantum 910 Wireless ligger over ørene,
og har 360-lyd, sensorisk følgesystem, trådløs og tapsfri 2.4GHz-tilkobling via
USB-C-dongel (type A-adapter inkludert), 39 timer batteritid, 50mm høyoppløste
drivere, aktiv støydemping og flipp-demping av mikrofon. Pris: 3.000,-
Nå kommer JBL Quantum 910X og 910P, der X-modellen er
beregnet på Xbox. P-modellen er primært for PlayStation, men kan også benyttes
sammen med Nintendo Switch og PC, til 3.000 kroner. Det kommer også en ren PC-utgave,
i eget design.
Lavere spesifisert er JBL Quantum 360X og 360P, med 40mm
drivere og batteritid på 22 timer, til 1.300 kroner.
JBL Quantum TW Air
Samtidig kommer Harman med en ny modell for mobil
gaming.
– Her på CES lanserer vi JBL Quantum True Wireless Air, til
under tusenlappen. Denne har en USB-C dongel, som gjør at du kan spille med ekstremt
lav forsinkelse, eller latency, sier Herje.
Han sier markedet for denne type produkter er ekstremt stort
i Asia.
– Hittil har dette markedet vært dominert av kablede
produkter, nettopp fordi overføringshastigheten ikke har vært god nok med
blåtann. Nå har vi løst dette med våre 2,4 GHz-dongler, som gir mindre enn 50
millisekunder latency. I tillegg til at de er perfekte til gaming, er de
førsteklasses produkter ved bruk som vanlige og trådløse ørepropper, sier
Herje.
Valget av USB-C forklarer Herje med at interessen for mobile
spillpropper har vært størst blant Android-brukere, og at USB-C uansett er den
nye mobilstandarden.
I fjor kom JBL Quantum TWS, som i motsetning til den nye
Air-modellen har aktiv støykansellering. Disse koster 1.500 kroner.
– Begge modeller er superbe til bruk på arbeid, siden
dongelen gjør det mulig å kople dem til hva som helst. Alt du trenger å gjøre
er å plugge den i USB-C-porten, så er du i gang. Du kan også styre dem via
JBL-appen på mobilen via blåtann, eller på PCen med vår JBL Quantum
Engine-programvare, som gir alle mulige ekstra innstillinger. Derfor er dette
en perfekt krysning mellom livsstil og gaming, sier Herje.
Mobil gaming vokser
Han sier etterspørselen i markedet for trådløse spillhodetelefoner
er i kraftig vekst.
– Kablede løsninger har vært det største, fordi det ikke har
vært modeller tilgjengelig med lav nok latency, og en stabil tilkobling som
tillater toveis kommunikasjon. Bare det siste året har vi sett en tredobling,
sier Herje.
– Vi er ved et veiskille?
– Absolutt. Spesielt i Asia, der mobil gaming er større enn
PC og konsoll.
– Hva med samtalekvaliteten?
Spesielt i Asia, der mobil gaming er større enn PC og konsoll
– Går du for toppmodellen, JBL Quantum TWS, har den seks
mikrofoner, som gir en krystallklar gjengivelse av stemmen. Air-modellen, med
fire mikrofoner, ligger ikke langt unna. Her har pandemien virkelig drevet
innovasjon. Tidligere var det kanskje nok å sette inn en mikrofon, og det var
det. De seneste par årene har vi økt antall mikrofoner og lagt til algoritmer
som skal redusere vindstøy og bedre fange opp stemmen. Samtalekvalitet er etter
lydkvaliteten blitt den mest ettertraktede funksjonen for kundene, og dette er
noe vi arbeider mye med.
– Hvor god er samtalekvaliteten blitt?
– Ekstremt god, men dette er avhengig av hva man velger, og
hva lommeboken tillater. Kjøper man de rimeligste modellene er
samtalekvaliteten god, men tar man steget oppover får man en tilsvarende bedre
kvalitet.
– Er dette dine babyer?
– Hehe. Det kan du si. Jeg har vært med på utviklingen av
disse, helt fra starten. Faktisk var dette noe av det første jeg ble involvert
i, da jeg startet i stillingen i 2021, sammen med noen mikrofoner og
konsollversjonen av JBL Quantum, sier Herje.
Go 3 Eco og Clip 4 Eco
På pressevisningen av de nye Tour-modellene i Oslo
før jul, er nordisk nøkkelkundesjef Trond Gulbrandsen i Harman Lifestyle også
med.
– Tour-serien, både hodetelefonene og øreproppene, er det
beste vi noen gang har produsert i disse produktgruppene, og de blir ekstremt
viktige for oss her i Norge. På portabel lyd lanserer vi Go 3 Eco og Clip 4 Eco
i januar. Disse er produsert med 90 prosent resirkulert plast, mens plasten
rundt er av 100 prosent resirkulert materiale. Med det miljøansvaret Harman
tar, blir dette veldig viktige produkter for oss. Vi har en visjon om å være
karbonnøytrale innen 2040, og disse produktene viser at vi er i god gang for å
nå dette målet, sier Gulbrandsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Hvilken posisjon har dere i Norge?
– Vi vokser kraftig innen hodetelefoner, og ligger godt an
når det gjelder produkter som koster under tusenlappen. Derfor blir Tour
viktig, siden dette er et litt dyre produkt. Innen portabel lyd har vi et godt
fotfeste, sammen med segmentet for partybokser. Fremdeles er vi en utfordrer
innen gaming, sier Gulbrandsen.
– Nå ønsker dere å utfordre også på dyrere hodetelefoner med
aktiv støykansellering?
– Absolutt. Vi har hvert år kommet med stadig bedre
støykansellering i lavere prispunkt, har her hatt en kjempesuksess for helt
trådløse ørepropper under tusenlappen, og dette vil vi se fortsette også i år.
Nå bringer vi med Tour en seriøs konkurrent på markedet, som absolutt skal være
med å øke andelen vår i premiumsegmentet, sier Gulbrandsen.