Norden-sjef Christian Ahlberg og nordisk marketingsjef John Svärling i Logetich sier det er viktig at programvare og app-funksjoner hele tiden oppdateres for at kundene skal være fornøyde. Den nye funksjonen i Ultimate Ears’ blåtannhøyttalere slippes 4. oktober.
Tidligere oppdateringer har gjort det mulig å starte musikken eller bytte spor ved å trykke på høyttaleren, bruke den som vekkeklokke, eller stille lyden via en equalizer.
– Er det mulig å sette to Ultimate Ears-høyttalere opp i stereo, der den ene spiller venstre- og den andre høyrekanal?
Dette innebærer at en helt ny musikkopplevelse blir tilgjengelig i markedet
– Selvfølgelig! sier Svärling.
– Vi var først ute allerede i 2013, med en stereofunksjon med to UE Boom-høyttalere. Nå flytter vi igjen grensene og bringer innovasjon til kategorien, ved å gjøre det mulig å trådløst kople sammen mer enn 50 blåtannhøyttalere. Dette innebærer at en helt ny musikkopplevelse blir tilgjengelig i markedet, sier Svärling.
Vi møter de to Logitech-karene på IFA-messen i Berlin. Ahlberg begynte i selskapet i september i fjor og arbeidet europeisk fra Spania, inntil han nylig tok over ansvaret for Norden. Tidligere har han erfaring fra Sony Ericsson og Sony Mobile i ni år, og Ericsson i 13 år.
Størst i USA
Ultimate Ears ble etablert i 1995, og deres første produkter var øremonitorer for profesjonelle musikere. I 2008 ble de kjøpt av Logitech, datterselskapet er ifølge Ahlberg nummer én i USA i kategorien blåtannhøyttalere.
– Hvilken posisjon har Ultimate Ears i Norden?
– Vi er nummer tre, men det er først det seneste året vi for alvor har satset på dette merket i Norden, sier han.
– Hvilken posisjon har Logitech i Norden?
– Vi står sterkt, og er en av de store spillerne innen tilbehør til datamaskiner, mobile teknologiprodukter og ikke minst smarte hjem, der vi er den største både på verdensbasis og i Norden med Harmony. Vi arbeider mye med fremtidens teknologi og tingenes internett, og nylig kjøpte vi Jaybird. De har gjort suksess i Norden, og ligger langt fremme med sine trådløse sportsørepropper, sier Ahlberg.
Logitech er et børsnotert selskap med hovedkontor i Newark i Silicon Valley i California. Selskapet er grunnlagt av en sveitser i USA, og derfor ligger en del av hovedkontorfunksjonene i Lausanne i Sveits.
Ahlberg sier Logitech er en flat organisasjon, med ansatte i alle land for å være nær kundene.
Sterkt ben i Oslo
– Vi har to sterke ben i Norden; ett i Oslo og ett i Stockholm. Vi bygger opp i Danmark og Finland, og vil per oktober være 20 ansatte. I Oslo har vi en del fellesfunksjoner. For eksempel er Stian Fosse marketingansvarlig for gaming i hele Europa, og han leder en gruppe på tre personer, mens den som har ansvaret for gaming sitter i München, sier Ahlberg.
Han beskriver de Logitech-ansatte som uavhengige, drivkraftige og glade.
– De vil oppnå og gi mye, så man behøver ikke mange strukturer. Dette gir oss muligheten til å arbeide nær kundene, og alle i hele Norden rapporterer direkte til meg, sier Ahlberg.
– Hvilke ambisjoner har dere for Norge og Norden?
– Vi vil fortsette veksten. I Norden har vi lenge hatt suksess, og vi er dyktige på å selge våre produkter. Selvsagt er det mye igjen, for eksempel innen videokonferanse der vi står foran et paradigmeskifte, fra store systemer til mobile og rimelige, men dog veldig gode, løsninger. Brukerne vil med sin egen enhet kunne kommunisere via alle konferanseløsninger, både lokale og skybaserte. Det stiller nye krav, og våre løsninger er kompatible og kan brukes av alle. Potensialet er enormt, ikke minst når man tenker på at alle rom, og ikke bare dedikerte videokonferanserom, kan brukes til dette.
Jungeltelegrafen
Ahlberg sier Logitech som selskap ikke bruker mye på markedsføring.
– Vi stoler mye på jungeltelegrafen, og har i lang tid vokst på denne måten. Hvis jeg blir spurt hva Logitech står for, svarer jeg gode produkter som gir mye for pengene; morsomme og kule med godt design.
– Et godt produkt selger til en viss grad seg selv, sier Svärling.
– Gaming har vi bygd opp fra grunnen, og her viser vi at vi leverer de beste produktene, for eksempel med G900 som er en trådløs mus som er raskere enn én med ledning. Nå bredder vi sortimentet, med gode produkter til riktig pris for den brede massen, sier Svärling.
I kategorien produktivitet og kreativitet, med mus og tastatur, trekker han frem Silent Mice, som skal bedre miljøet i åpne kontorlandskap, eller kanskje hjemme en sen kveld.
– Innen smarte hjem står Harmony sentralt, og systemet som er bygd opp rundt våre fjernkontroller utvikles hele tiden. Vi legger daglig til nye TVer, smarthjem- og andre produkter i vår database, som er en av de største i markedet med 270.000 enheter, sier Svärling.