Det sier Frank Bruun i Harman, når vi møter ham hos den amerikanske produsentens utstillingsområde under radiotårnet på IFA.
– Dette er et vekstmarked som er unikt, og vi flyr varer inn hver eneste uke for å dekke etterspørselen. Vi tvinger butikkene til å legge inn bestillinger frem mot jul, for å være sikre på å få inn nok varer. Dette er sinnsykt moro, sier Bruun til fagbladet Elektronikkbransjen.
Blåtannhøyttaleren JBL Go koster 300 kroner, og inngår i JBLs satsing på kategorien smartaudio. Bruun sier JBL er markedsledende i Europa innen kategorien, både når det gjelder volum og verdi.
Vi tvinger butikkene til å legge inn bestillinger frem mot jul, for å være sikre på å få inn nok varer
Charge 3, som koster 1.800 kroner, er tredje generasjon smartaudio-høyttaler, blant annet med mulighet til å lade telefonen.
– Helt nytt er det at den er IPX7-sertifisert, det vil si at den spiller videre selv etter en halvtime i vann, sier Bruun.
Nye GoPlay fra Harman Kardon er blitt 30 prosent mindre og har ifølge Bruun fått 20 prosent bedre lyd.
– Den har fått mange spennende og nye spesifikasjoner, blant annet romkorreksjon og muligheten for å kople flere sammen, sier Bruun.
– Kan man kople to sammen i stereo, der den ene spiller venstre og den andre høyre kanal?
– Nei, det kan man foreløpig ikke.
Bruun sier hodetelefoner blir stadig viktigere for Harman.
Rimeligere hodetelefoner
– Dette markedet er stort, og målsetningen er at vi også skal bli markedsledende innen hodetelefoner. JBL lanserer to nye serier; T-serien er innstegsprodukter mens E-serien er i midtsjiktet. T-serien kommer med blåtann til 500 kroner og med kabel til 300 kroner, dette er prispunkt vi aldri har vært inne i tidligere. Ørepluggene koster fra 100 kroner og oppover. Til tross for prisene spiller disse produktene overraskende bra, og tilbakemeldingene vi får fra kjedene er svært positive, sier Bruun.
– Dere er ikke redd for at så rimelige produkter svekker JBL som varemerke?
– Ikke når man ser hva vi har gjort med smartaudio, der vi har sluppet en lang rekke rimelige modeller og vi tar markedsandeler hver eneste dag. Det samme ønsker vi å gjøre med hodetelefoner. I alle kategorier lanserer vi produkter i alle prisnivåer, og vi ser at markedet gjerne vil ha varemerkene våre.
Bruun forteller at JBL også kommer med Google Cast.
– Dette er noe mange kommer med, og er den enkleste måten for strømming fra rom til rom, der man bruker det trådløse wifi-nettet i hjemmet. Dette er en åpen plattform, med alle muligheter, og det er enkelt å distribuere lyden til maksimalt fire rom. Prisnivået ligger fra 1.800 kroner for en JBL Playlist, og er en rimelig start for multirom. De fleste kildene ligger allerede tilgjengelig i Google Cast-plattformen, sier Bruun.
– Er det Sonos dere ønsker å konkurrere med?
Multirom utendørs
– Ikke med JBL Playlist; dette er et mye enklere og rimeligere system. Derimot vil Harman Kardons Omni+ endelig gi Sonos noen å slåss litt med, og det tror jeg er bra for alle i markedet, sier Bruun.
Omni+ er en videreutvikling av Omni, og fremstår nå ifølge Bruun som et komplett multiromsystem.
– Sonos har vært kjempeflinke i ti år, med å ha absolutt alt man ønsker tilgjengelig. Nå er også Harman Kardon der, og vi gleder oss til å få disse produktene ut i butikkene i oktober. Når man setter strøm på det første Omni-produktet, vil det via appen i telefonen hente passordet til nettverket. Systemet snakker hele tiden med de ulike enhetene, og setter dem automatisk opp. Foreløpig har vi sagt at kapasiteten er tolv rom, og dette har med kapasiteten i det trådløse nettverket og gjøre. Det er også mulig å kable systemet, hvis man ønsker det, sier Bruun.
I oktober kommer Omni 10+, 20+ og 50+. Sistnevnte er en utendørshøyttaler med batteripakke og IPX-sertifisering slik at den tåler regn. Prisen for de tre er 2.500, 3.500 og 5.000 kroner.
– Man kan starte med én høyttaler, sette opp et stereosystem, eller fylle hele huset med én gang. Høyttalerne kommer med vegg- og gulvstativ, og en rekke annet tilbehør.
Øreplugg med skiftbare element
Første halvdel av 2017 vil lydplanken Omni Bar lanseres, samt Omni Adapt for tilkopling av eksisterende lydsystemer.
Fra AKG kommer en ny øreplugg i øvre sjikt; N40. Her har man mulighet til å bytte elementene i proppen, slik at man kan velge ønsket lydsignatur.
– Det er også mulig å bytte ledningen, for eksempel hvis man ikke ønsker en mikrofon eller fjernkontroll som forringer lyden. Prisen for disse er 4.000 kroner, sier Bruun.
– Vi har hatt noen runder her på IFA, og det er vel tre år siden Harman som eiergruppe endret retning. Hvor langt er dere kommet i denne prosessen?
– Vi er rimelig godt i mål. Det er fortsatt noen som spør hvor vi har de gamle og rare boksene våre, men de har vi knapt lenger. Vi viser riktignok et par nye receivere og hifi-høyttalere, men det er ikke her vi har fokuset. Også med varemerket Harman Kardon er vi i en ny verden, der vi med Omni+ tenker helt nytt sammenlignet med tidligere, sier Bruun.
Han er salgsagent for Harman i Norge, med ansvar for sin kundeportefølje slik det har vært de siste ti-elleve årene.
– Jeg har hånda borti det meste som har med Harman og gjøre, og dette er en ordning både Harman og jeg er veldig godt fornøyd med.