Emballasjen til JBL Flip 5 er laget av organisk materiale, og skal kastes i matavfallet. Foto: Jan Røsholm

EMBALLASJEN TIL FLIP 5 KASTES I MATAVFALLET

JBL Flip 5 produseres med et miljøvennlig utgangspunkt, og emballasjen kastes i matavfallet. – Harman satser grønt, sier Trond Gulbrandsen.

Publisert

Han er Harmal Lifestyles mann i Norge, og på Elkjøps opplæringsmesse Campus Tech hadde selskapet hovedfokus på JBLs støykansellering og konsernets miljøsatsing. Blåtannhøyttaleren JBL Flip 5 kommer med organisk emballasje som skal kastes i matavfallet. Samtidig reduseres bruken av plastemballasje.

Det grønne skiftet

Trond Gulbrandsen i Harman hadde tatt med seg en buss til Elkjøp Campus. Foto: Jan Røsholm.

– Harman-konsernet setter nå fokus på miljø og bærekraft. Det ser vi først på JBL Flip 5, sier Gulbrandsen i Harman Lifestyle, som blant annet har JBL i porteføljen.

Den nye blåtannhøytaleren Flip 5 leveres med organisk emballasje.

– Legger du esken i vann, løser den seg opp i løpet av et par ukers tid, da den er basert på mais, sier Gulbrandsen.

Det betyr at emballasjen skal i matavfallet når den kastes.

Selskapet kutter samtidig ned på bruken av plast.

– Tidligere var det plast rundt kablene, nå er det papir, sier Gulbrandsen.

Flip 5 har 12 timer spilletid og 25 prosent økning i lydstyrken, grunnet Racetrack-driveren som skal gi mer bass. Den lades nå via USB-C, som gir raskere lading.

Legger du esken i vann, løser den seg opp i løpet av et par ukers tid, da den er basert på mais

JBL Flip 5 har en IPX7-klassifisering og er dermed motstandsdyktig mot væske. I tillegg har den mikrofon, slik at den kan benyttes til telefonsamtaler. En partyboost-funksjon er også lagt til. Høyttaleren kommer på markedet i august, og vil koste 1.300 kroner.

Støydemping er trafikksikkert

JBL hadde parkert en egen buss i utstillingshallen på Gardermoen. Her demonstrerte de hvor effektiv støydempingen i hodetelefonene er.

I bussen ble det demonstrert støykansellering i hodetelefonene. Foto: Jan Røsholm.

– Vi fyller bussen med Elkjøps selgere, spiller høy musikk, og de får oppleve hvor bra støykanselleringen i hodetelefonene vår er, sier Gulbrandsen.

De helt nye trådløse øreproppene JBL Tune 120 TWS ble også vist frem.

– Spilletiden er fire timer, men det medfølgende ladeetuiet gir ytterligere 12 timer, sier Gulbrandsen.

Tune-serien fra JBL dekker mellomsegmentet, mens Live-produktene er litt høyere opp i både pris og funksjonalitet.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

JBL Tune 120 TWS er tilgjengelig i butikk fra juni og har en pris på 1.000 kroner.

Powered by Labrador CMS