BARE SKULLCANDY ER SKULLCANDY

Skullcandy har funnet tilbake til seg selv, og til sin tidligere distributør Tura Scandinavia. – Denne gangen skal vi gjøre alt rett.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Daniel Schönemann, ansvarlig for Norden og Baltikum i Skullcandy, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

– Etter at vi gikk inn på børsen i 2011 gikk vi over til å selge hvite esker med sorte eller hvite produkter. Vi forsøke å bli noe vi ikke var. Nå er vi tilbake der Skullcandy kommer fra, med designet vi er kjent for og nyskapende teknologi, som for eksempel Crusher Wireless med 40 timers batteritid og Crusher Virtual Reality Audio (VRA) med vibrasjoner og 7.1-lyd i hodetelefonene, noe vi er alene om på markedet, sier Schönemann.

Tura Scandinavia er tilbake som distributør av Skullcandy i Norden.

Nå er vi tilbake der Skullcandy kommer fra, med designet vi er kjent for og nyskapende teknologi

– Vi er gått tilbake til Tura, som tidligere hadde Skullcandy i Norge i drøyt seks år, etter en skilsmisse som varte i ni måneder. Vi forsøkte en tid med Playground Distribution, men de gikk konkurs den siste dagen i juni, sier Schönemann.

Han er den eneste ansatte i Norden, og rapporterer til Europa-kontoret i Zürich.

– Hvilke forventninger har du til Tura Scandinavia som partner?

Klare for nye generasjoner

– Denne gangen skal vi gjøre alt riktig, og vi starter med blanke ark. Tura vet hva de skal gjøre, og vi vet hva vi ikke skal gjøre, sier Schönemann.

– Hvilken posisjon har Skullcandy som varemerke?

– Vi har ingen reelle konkurrenter innen livsstil og sport, er derfor i en unik posisjon.

– Hva er viktigst for dere; lyden eller designet?

– Kvaliteten er viktigst, både innen lyd og design.

– Hva gjør dere annerledes denne gangen?

– Vi har lært av våre feil, og vi har en helt ny kolleksjon som er helt riktig i markedet. Det finnes sikkert 80 varemerker der ute, men vi er de eneste som er oss.

– Hvorfor endret dere kurs i 2011?

– Vi trodde vel vi skulle vokse med våre eksisterende kunder, men det kommer nye generasjoner til. Nå er vi tilbake der vi en gang var, klare til å ta imot de nye kundene, sier Schönemann.

Med oss på Skullcandys utstilling på IFA er salgssjef Tom Bækkevold i Tura Scandinavia.

– Hva betyr det for dere å ha Skullcandy tilbake i porteføljen?

Passer i porteføljen

– Det betyr mye, og vi får med dem en riktig sammensetning med varemerker i kategorien hodetelefoner. Vi ser virkelig frem til å fortsette samarbeidet, sier salgssjef Tom Bækkevold.

– Hva skal Tura gjøre annerledes, det var vel en grunn til at samarbeidet ble avsluttet?

– Vi skal gjøre vårt for at produktene kommer ut på markedet, er synlige og tilgjengelige i de rette kanalene. Vi har en del andre varemerker, men mangler livsstilsprodukter innen lyd, og er derfor glade for å få tilbake Skullcandy. Vi ser at mange satser på denne type hodetelefoner, og det er viktig at vi har en god bredde også her, sier Bækkevold.

Schönemann skyter inn:

– En grunn til at vi kommer til å lykkes nå, er at vi denne gangen faktisk kommer til å arbeide sammen. Tidligere har distributørene våre håndtert alt selv, mens vi egentlig bare har håpet på det beste. Nå står vi sammen med Tura, og for eksempel vil all markedsføring gå via Skullcandy. Nå vil vi hjelpe til, i stedet for kun å kreve at distributøren gjør alt.

Powered by Labrador CMS