– Bærekraft står høyt på agendaen på Elkjøp Campus. I alle fall halvparten av alle leverandørene har budskap om bærekraft med seg på standen, og jeg snakker på alle sesjonene om Elkjøps bærekraftstrategi, sier Camilla Skjelsbæk Gramstad, bærekraftansvarlig hos Elkjøp Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Ny strategi for bærekraft
Hun forteller at de ansatte på messen er opptatte av hva kundene ønsker å høre, og hvordan bærekraft kan bli en naturlig del av samtalen med kundene.
Annonse
I sommer håper vi å lansere miljøparameter på alle våre produkter
Elkjøp har nettopp lansert sin bærekraftstrategi, og Gramstad informerer alle ansatte om den nye retningen.
– Vår bærekraftstrategi består av fire punkter; reduce, reuse, repair and recycle. Vi er på vei mot en mer sirkulær økonomi, og Elkjøp skal selvsagt ta ansvar i eget hus med å redusere energibruk i butikk og liknende, men det viktigste er kanskje å gjøre det enklere for kundene å velge rett produkt, ta vare på det lenge, og til slutt resirkulere det, sier hun.
Bærekraftstrategien spiller også rett inn i Elkjøps nye merkevarestrategi.
– Vi har en ny merkevareplattform som heter «vi finner løsningen», uansett om kundene er lite eller veldig opptatt av bærekraft. Og vi har mye innsikt på hva kundene mener, sier bærekraft-sjefen.
Det betyr også nye krav til Elkjøps leverandører.
Annonse
– I sommer håper vi å lansere miljøparameter på alle våre produkter, hvor vi har bedt alle våre leverandører om å gi oss informasjon om produktene har et tredjeparts miljømerke som for eksempel Svanen, hva som deres Eco Vadis-rating, som målerhvor god leverandørene som selskapep er på bærekraft. Vi ber også om informasjon om hvor lenge reservedeler er tilgjengelig, og forventet levetid på produktene, sier Gramstad.
Flere av disse kravene kommer i norsk lov som følge av EUs nye grønne direktiv.
– Vi er tidligere ute enn EU, dette nye regler som kommer inn i norsk lov etter hvert, sier hun.
Så opptatte er vi av miljø
Også reparasjon og ombruk er en del av den nye strategien, og fokus på Campus i år.
– Vi skal gjøre det lettere for kundene å velge ombrukt, og å ta vare på produktet ved å selge tjenester som utvidet garanti, forsikringer reparasjonstjenester. Det er mye fokus på reparasjon på messen i dag, hvor selskaper som Square Trade og Elcare har stand på messen. Alle våre ansatte må kjenne til strategien vår og finne ut hvordan de skal bruke dette i salgssamtaler, sier hun.
– Hvor opptatt er den norske kunden av bærekraft?
Annonse
– Vi deler kundene i fire grupper. 27 prosent av befolkningen er uinteressert og liker ikke ordet bærekraft i det hele tatt. 34 prosent sier de er moderat interesserte, og dette er den største gruppen. Det er ikke disse som driver bærekraftsagendaen. Så har du de er opptatte av bærekraft, men vil ikke kompromisse på produktene, de er 23 prosent av befolkningen.
Den aller mest miljøvennlige gruppen utgjør 13 prosent av nordmenn.
Min ambisjon er at våre egne produkter skal være verdens beste på bærekraft
– Til sist har du de som er veldig dedikerte, som kanskje ikke shopper så mye i utgangspunktet. De kan være særs kritiske til selskaper som Elkjøp, de setter agendaen og får mye oppmerksomhet. Vi må ha løsninger til alle disse gruppene. Å gjøre det lett å velge rett er målet vårt, sier Gramstad.
Hun sier Elkjøp skal lage en trygg plattform for å velge bærekraftig.
– Folk ønsker å leve mer bærekraftig, men vet ikke helt hvordan. De vet for eksempel ikke hvor de kan resirkulerer mobiltelefonen, og er redde for at data og bilder kommer på avveie, sier bærekraftsjefen.
Påvirker kunder og leverandører
– Hvordan vil kundene merke den nye strategien?
– Allerede nå hvis du går inn i en Elkjøp-butikk, henger skilt i taket med teksten «kan det repareres i stedet for å kjøpe nytt?». Det blir mer fokus på tjenester, og så ser vi at leverandørene også understøtter budskapet, mer bruk av resirkulert plast, mikroplastfilter og mindre emballasje, Gramstad.
Hun skryter også av leverandørenes fokus på miljø.
– Vi merker at dette er nye temaer for folk å snakke om, men vi ser at leverandørene er drillet i bærekraftopplæring, de har salgsargumentene klare. Jeg tror hele befolkningen er på en dannelsesreise, for å lære hva er mest bærekraftig, sier Gramstad.
– Setter dere samme miljøkrav til deres egne merkevarer?
– Her kommer det til å skje veldig mye framover, også i samarbeid med Currys, våre eiere. Min ambisjon er at våre egne produkter skal være verdens beste på bærekraft, så får vi se neste år hvor langt vi er kommet, sier hun.
Gramstad mener Campus er et bra sted å sette agendaen for bærekraft.
– Vi har 5-6.000 ansatte innom her, og mitt mål er å gjøre bærekraft mainstream og gi et språk til å snakke om disse problemstillingene. Det klarer vi nok ikke på 20 minutter fra scenen her, men vi kan gjøre folk tryggere på et nytt tema. Elkjøp er unikt posisjonert ved at vi kan påvirke både leverandørene og den norske befolkningen med millioner av medlemmer i kundeklubben vår, sier hun.